Gummibåt, vilken typ?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Gummibåt, vilken typ?

Inlägg av Göran A » sön 17 sep 2017, 09:14

Tänkte skaffa en gummibåt för kortare turer när man ligger i naturhamn. Dessutom blir det en sätt för barnen att lära sig hantera en båt.
Saknar all erfarenhet från gummibåt (bortsett från en blågul, uppblåsbar sak från tidigt -70 tal)
Kravet är att den skall vara relativt lätt att ha med sig den på badbryggan eller släpande efter.
Ser att det finns en båt med pontoner, Takacat.
Enligt deras hemsida skall den vara stabil, inte suga sig fast vid bogsering och vara kursstabil. Dessutom lättdriven för motor, men det kanske alla är.
Är det någon som har erfarenhet av en katamaranliknande gummibåt eller skall man hålla sig till de konventionella typerna?

Göran A

Vilda
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 21:15

Re: Gummibåt, vilken typ?

Inlägg av Vilda » sön 17 sep 2017, 11:19

Vi har en Takacat. Har inte använt den så mycket än. Mycket stadig och lätt att släpa. Vi är nöjda.
Pär

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11222
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gummibåt, vilken typ?

Inlägg av Anders S » sön 17 sep 2017, 19:05

Jag har haft dingar (jollar) av litet olika sorter i massor av år, och det finns en del att fundera på:

En är valet mellan en "riktig båt" och en som man blåser upp. Den "riktiga båten" är troligen en bättre lärandeplattform för juniorer, därför att den kan man (oftast) ro med behållning, man kan köra motor och (med rätt båtval) kan man segla. Den går fint att släpa, men är förstås bara möjlig att ta på däck om man har ett tämligen mäktigt moderskepp. Men välj inte bort den här jolletypen innan man tänkt igenom saken...

Sedan hamnar man på gummibåtar. Här finns det riktigt simpla produkter, med platt botten och träribbor som bottenförstyvning. De här båtarna är lätta och kan hanteras enkelt, lätta att blåsa upp, lätta att packa ner och tar mindre plats än andra med samma yttermått. De har oftast stora svagheter som båtar, fungerar som en stor donut med presenningsbotten...

Bra gummibåtar har köl (i form av en V-botten) och kan vanligen både ros och köras för motor, ibland överraskande bra (och fort). De skall pumpas knallhårt (det tar sin lilla tid) och de är ofta inte särskilt mycket lättare än "riktiga jollar". Det är därför att de bättre sorterna är starka och tåliga, men inte alltid mot solens fördärvliga strålar. Det finns material som fungerar även i tropikerna, Hypalon är ett varumärke. Valet mellan uppblåsbar dubbelbotten, platt durk, båda med uppblåsbar köl, V-formad uppblåsbar durk, etc är en smaksak (och en prisfråga). En effekt av att ha allt-i-ett (dubbelbotten i V-form i en tremetersdinge) är att bördan då den är hopvikt blir större - jollar med lös botten blir litet lättare, eftersom man får flera mindre bördor. Det här kan man vara fundersam över om man tänker sig att stuva jollen i båten vid segling på större vatten.

Alla jollar man släpar kan ställa till det, genom att skära, vattenfyllas, hamna upp och ner (jodå!) och mer allmänt vara ivägen. Då tänker man ofta att ha dingen på aktern (badplattformen) och det finns fina lösningar för detta. MEN, då skall man tänka igenom vilken väg man själv och andra måste ta för att komma upp i båten vid MOB! Det är alls ingen höjdare att det sitter en välsurrad dinge vid badstegen. Här får man helt enkelt ha en plan, till exempel att de som är kvar ombord släpper jollen i vattnet eller lämnar den åt sitt öde (i värsta fall). Seglar man själv kanske man väljer rufftaket, fördäck eller att ha den på släp. Jag har ett tillräckligt fördäck för en 2.7-meters jolle, så den bor med botten upp där då vi rör oss i skärgården. En "riktig båt" hade inte fungerat lika lätt.

Den katamaranliknande gummijollen kan säkert fungera. Prova, vetjag.
Anders S

Skriv svar