Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
ag4w
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 14:20

Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!

Inlägg av ag4w » mån 28 aug 2017, 22:13

Hej,

Har fått överta en äldre Karlskronaviggen, själva båten är jag enormt nöjd med - för att vara 51 år gammal så har den överträffat alla mina förväntningar.

Dock, med ~1 månad kvar till upptagning av båten har jag börjat fundera lite på hur jag ska gå tillväga för att "lossa" masten, det finns nämligen inga synliga skruvar öht, är det verkligen så att masten kan sitta "löst" mot däcket?
Den har också en extra stötta under masten, jag har förstått att det är ett vanligt problem med båda Viggenmodellerna att däcket kan svikta.

Bifogar två bilder för att klargöra, kan det finnas något gömt under den fula lagningen framför balken?

Bild

Bild

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!

Inlägg av Nils_D » tis 29 aug 2017, 07:40

Jag känner inte till just Viggen, men rent generellt gäller det för alla båtar jag sett med mast stående på däck att de hålls på plats av det nedåtriktade trycket från vant och stag. Det finns ofta, men inte alltid, en liten stoppklack eller stoppskruv på mastfoten för att hindra masten att röra sig. Men det märker man när man lyfter masten vid mastkranen. Har aldrig varit med om något som inte kunnat fixas med det som finns i en vanlig verktygslåda, så jag tror inte du behöver vara speciellt bekymrad över detta.

När det sedan gäller eventuella skador så har ju Viggen haft ett av de mest aktiva klassförbunden av de båttyper som inte är aktiva kappseglare. Vet inte hur aktiv klubben är nu, men av hemsidan att döma så finns den kvar. Jag är övertygad om att det där finns massor med kunskap om eventuella problem med mastbalk och annat, så jag föreslår att du kollar upp vad de vet.
http://www.viggenklubben.com/

Själv tycker jag det som syns på bilden verkar vara en lite osnygg tätning efter att ha dragit en kabel (till lanterna i masten?) genom däck. Är det tätt både uppåt och nedåt behöver det inte vara något problem. Är det däremot otätt behövs antagligen en närmare undersökning för att se vad som eventuellt måste åtgärdas.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!

Inlägg av Peter_K » tis 29 aug 2017, 11:02

Nils_D skrev:Själv tycker jag det som syns på bilden verkar vara en lite osnygg tätning efter att ha dragit en kabel (till lanterna i masten?) genom däck. Är det tätt både uppåt och nedåt behöver det inte vara något problem. Är det däremot otätt behövs antagligen en närmare undersökning för att se vad som eventuellt måste åtgärdas.
Jag måste invända här - jag skulle rekommendera att göra det tätt uppåt, men inte nedåt, för börjar den övre tätningen läcka upptäcker man det oftast innan det skett skador i däcket.
Alla borde ha skägg

ag4w
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 14:20

Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!

Inlägg av ag4w » tis 29 aug 2017, 11:34

Tack för snabba svar, har slagits av tanken att det skulle kunna vara att masten står "själv", men ville undvika att stå som ett fån när masten väl ska av.

Lagningen är nog definitivt en tätning efter kabeln till masten, men den håller bra - kanske går att se hur materialet ser ut ovanifrån när man fått av masten.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!

Inlägg av Nils_D » ons 30 aug 2017, 10:21

Om du vill läsa lite om hur man gör vid riggning och avriggning rekommenderar jag att du laddar ner Seldéns broschyr om detta.
http://www.seldenmast.com/files/1456145 ... -540-S.pdf

Den innehåller mycket mer än vad du behöver just nu. Men trots att den inte vänder sig enbart till nybörjare hade jag stor behållning av att läsa den när jag tog hand om riggen till min första båt, för texten innehåller också delar som talar direkt till nybörjaren. Vill du läsa på inför avmastningen så finns den delen på sid 63.

Ett annat tips till nybörjaren är att fotografera allt (och jag menar verkligen allt!) innan du börjar skruva isär rigg och annat. Det finns bevisligen fler än jag som inte gjort så första gången, utan litat på minnet .... och när det sedan blivit vår kunnat konstatera att minnet var nog inte så bra som man trodde :)
Senast redigerad av 1 Nils_D, redigerad totalt 0 gånger.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!

Inlägg av Nils_D » ons 30 aug 2017, 10:23

Peter_K skrev:
Nils_D skrev:Själv tycker jag det som syns på bilden verkar vara en lite osnygg tätning efter att ha dragit en kabel (till lanterna i masten?) genom däck. Är det tätt både uppåt och nedåt behöver det inte vara något problem. Är det däremot otätt behövs antagligen en närmare undersökning för att se vad som eventuellt måste åtgärdas.
Jag måste invända här - jag skulle rekommendera att göra det tätt uppåt, men inte nedåt, för börjar den övre tätningen läcka upptäcker man det oftast innan det skett skador i däcket.
Bra poäng, inte minst om man kan misstänka att det inte är en av proffs gjord genomföring, vilket väl bilden ger visst stöd för att anta.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!

Inlägg av Anders S » ons 30 aug 2017, 11:19

Troligen finns inga bultar, sprintar eller annat som håller fast masten.

Det är förväntat att det finns en anvisning för maströret, som rimligen sitter kvar då masten lyfts rakt upp, en liten bit. Masten pressas ju duktigt neråt av riggen (wirarna) och av segelkrafterna, så den lossnar inte "uppåt" förrän man lossat alla riggwirar. Allra första gången kan man ju försiktigtvis koppla mastkranen innan man lossar riggwirarna för mycket, man kan ju inte se om foten går in flera centimeter eller är litet kortare.

När det gäller kabeln är det nog nöden som gjort att kabeln går in framför mastfoten. Här kan man använda en genomföring som man skruvar åt om kabeln är rund (och REN!), och den uppfyller önskan om att vara öppen nertill och avslöja läckage omedelbart. Vattentäta kontakter och annat sådant är inte alltid särskilt vattentäta, men en svanhals eller Cableport verkar "overkill" om man bara har en kabel.
Anders S

ag4w
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 14:20

Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!

Inlägg av ag4w » lör 02 sep 2017, 22:40

Kan efter helgens regn konstatera att den fula lagningen läcker som ett såll, hade en stor fläck precis under lagningen när jag kom till båten idag.
Ser dock ingen riktig skada på ovansidan vid mastfoten, är det ett vanligt problem att vatten färdas igenom/längsmed masten och in?
Nils_D skrev:Om du vill läsa lite om hur man gör vid riggning och avriggning rekommenderar jag att du laddar ner Seldéns broschyr om detta.
http://www.seldenmast.com/files/1456145 ... -540-S.pdf

Den innehåller mycket mer än vad du behöver just nu. Men trots att den inte vänder sig enbart till nybörjare hade jag stor behållning av att läsa den när jag tog hand om riggen till min första båt, för texten innehåller också delar som talar direkt till nybörjaren. Vill du läsa på inför avmastningen så finns den delen på sid 63.

Ett annat tips till nybörjaren är att fotografera allt (och jag menar verkligen allt!) innan du börjar skruva isär rigg och annat. Det finns bevisligen fler än jag som inte gjort så första gången, utan litat på minnet .... och när det sedan blivit vår kunnat konstatera att minnet var nog inte så bra som man trodde :)
Superbra länk, tack så mycket!

Ja, beskriver rätt bra vad jag insett själv på egen hand, finns en hel del att göra på båten, så bli inte förvånad ifall jag dyker upp med fler foton.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!

Inlägg av Nils_D » sön 03 sep 2017, 09:24

ag4w skrev:Kan efter helgens regn konstatera att den fula lagningen läcker som ett såll, hade en stor fläck precis under lagningen när jag kom till båten idag.
Ser dock ingen riktig skada på ovansidan vid mastfoten, är det ett vanligt problem att vatten färdas igenom/längsmed masten och in?
Visst kan det rinna vatten längsmed masten. Men om masten står på däck, som den gör på din båt, och om mastfoten inte har några läckor, skall det inte spela någon roll om vatten rinner längs masten, eftersom det vattnet aldrig kan komma vidare in i båten. (På båtar med genomgående mast, kan det förstås däremot komma in vatten den vägen.)

Att du inte ser någon skada behöver dock inte betyda så mycket. Det kan räcka med ett så litet hål att det inte syns, som t.ex. en dålig tätning av de skruvar som använts för att fästa däcksbeslag eller mantågsstöttor. Eller mastfotsbeslaget. Och vatten kan vandra de mest märkliga vägar i det utrymme som finns mellan däck och innertak, så det behöver nödvändigtvis inte vara så att ingångshålet är i närheten av det ställe där det kommer in i ruffen. Även om det förstås är rimligt att börja leta där.

Så du har nog tyvärr en lite besvärlig felsökning framför dig för att reda ut var vattnet kommer ifrån. Och dessvärre kan det vara knepigare än så, för om det under en längre tid läckt in vatten finns det en risk för att den balk av trä som bär upp det mesta av lasterna från masten har skadats. Du skriver ju i ett tidigare inlägg att någon tidigare ägare satt in en extra inre maststötta inne i ruffen, vilket kanske kan tyda på att det funnits problem sedan tidigare. Du kanske kan fråga tidigare ägare om vad hen vet om detta?

ag4w
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 14:20

Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!

Inlägg av ag4w » ons 06 sep 2017, 09:36

Nils_D skrev:
ag4w skrev:Kan efter helgens regn konstatera att den fula lagningen läcker som ett såll, hade en stor fläck precis under lagningen när jag kom till båten idag.
Ser dock ingen riktig skada på ovansidan vid mastfoten, är det ett vanligt problem att vatten färdas igenom/längsmed masten och in?
Visst kan det rinna vatten längsmed masten. Men om masten står på däck, som den gör på din båt, och om mastfoten inte har några läckor, skall det inte spela någon roll om vatten rinner längs masten, eftersom det vattnet aldrig kan komma vidare in i båten. (På båtar med genomgående mast, kan det förstås däremot komma in vatten den vägen.)

Att du inte ser någon skada behöver dock inte betyda så mycket. Det kan räcka med ett så litet hål att det inte syns, som t.ex. en dålig tätning av de skruvar som använts för att fästa däcksbeslag eller mantågsstöttor. Eller mastfotsbeslaget. Och vatten kan vandra de mest märkliga vägar i det utrymme som finns mellan däck och innertak, så det behöver nödvändigtvis inte vara så att ingångshålet är i närheten av det ställe där det kommer in i ruffen. Även om det förstås är rimligt att börja leta där.

Så du har nog tyvärr en lite besvärlig felsökning framför dig för att reda ut var vattnet kommer ifrån. Och dessvärre kan det vara knepigare än så, för om det under en längre tid läckt in vatten finns det en risk för att den balk av trä som bär upp det mesta av lasterna från masten har skadats. Du skriver ju i ett tidigare inlägg att någon tidigare ägare satt in en extra inre maststötta inne i ruffen, vilket kanske kan tyda på att det funnits problem sedan tidigare. Du kanske kan fråga tidigare ägare om vad hen vet om detta?
Detta blir lite knepigt då tidigare ägare har gått i graven. :wink:
Båten har troligtvis inte fått speciellt mycket underhåll de senaste åren, och som enda seglingsintresserade personen i släkten fick jag ta över den, jag har en del seglingserfarenhet, men väldigt lite erfarenhet av att vara båtägare, därav den här tråden.

Vattnet droppar direkt ifrån "lagningen" vad jag märkte I helgen och igår, och de två fönstrena i förpiken läcker också (inte speciellt konstigt då gummilisten som sitter där troligtvis passerade sitt bäst-föredatum för minst ett decennium sedan).

Skriv svar