Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!
Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!
Hej,
Har fått överta en äldre Karlskronaviggen, själva båten är jag enormt nöjd med - för att vara 51 år gammal så har den överträffat alla mina förväntningar.
Dock, med ~1 månad kvar till upptagning av båten har jag börjat fundera lite på hur jag ska gå tillväga för att "lossa" masten, det finns nämligen inga synliga skruvar öht, är det verkligen så att masten kan sitta "löst" mot däcket?
Den har också en extra stötta under masten, jag har förstått att det är ett vanligt problem med båda Viggenmodellerna att däcket kan svikta.
Bifogar två bilder för att klargöra, kan det finnas något gömt under den fula lagningen framför balken?
Har fått överta en äldre Karlskronaviggen, själva båten är jag enormt nöjd med - för att vara 51 år gammal så har den överträffat alla mina förväntningar.
Dock, med ~1 månad kvar till upptagning av båten har jag börjat fundera lite på hur jag ska gå tillväga för att "lossa" masten, det finns nämligen inga synliga skruvar öht, är det verkligen så att masten kan sitta "löst" mot däcket?
Den har också en extra stötta under masten, jag har förstått att det är ett vanligt problem med båda Viggenmodellerna att däcket kan svikta.
Bifogar två bilder för att klargöra, kan det finnas något gömt under den fula lagningen framför balken?
Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!
Jag känner inte till just Viggen, men rent generellt gäller det för alla båtar jag sett med mast stående på däck att de hålls på plats av det nedåtriktade trycket från vant och stag. Det finns ofta, men inte alltid, en liten stoppklack eller stoppskruv på mastfoten för att hindra masten att röra sig. Men det märker man när man lyfter masten vid mastkranen. Har aldrig varit med om något som inte kunnat fixas med det som finns i en vanlig verktygslåda, så jag tror inte du behöver vara speciellt bekymrad över detta.
När det sedan gäller eventuella skador så har ju Viggen haft ett av de mest aktiva klassförbunden av de båttyper som inte är aktiva kappseglare. Vet inte hur aktiv klubben är nu, men av hemsidan att döma så finns den kvar. Jag är övertygad om att det där finns massor med kunskap om eventuella problem med mastbalk och annat, så jag föreslår att du kollar upp vad de vet.
http://www.viggenklubben.com/
Själv tycker jag det som syns på bilden verkar vara en lite osnygg tätning efter att ha dragit en kabel (till lanterna i masten?) genom däck. Är det tätt både uppåt och nedåt behöver det inte vara något problem. Är det däremot otätt behövs antagligen en närmare undersökning för att se vad som eventuellt måste åtgärdas.
När det sedan gäller eventuella skador så har ju Viggen haft ett av de mest aktiva klassförbunden av de båttyper som inte är aktiva kappseglare. Vet inte hur aktiv klubben är nu, men av hemsidan att döma så finns den kvar. Jag är övertygad om att det där finns massor med kunskap om eventuella problem med mastbalk och annat, så jag föreslår att du kollar upp vad de vet.
http://www.viggenklubben.com/
Själv tycker jag det som syns på bilden verkar vara en lite osnygg tätning efter att ha dragit en kabel (till lanterna i masten?) genom däck. Är det tätt både uppåt och nedåt behöver det inte vara något problem. Är det däremot otätt behövs antagligen en närmare undersökning för att se vad som eventuellt måste åtgärdas.
Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!
Jag måste invända här - jag skulle rekommendera att göra det tätt uppåt, men inte nedåt, för börjar den övre tätningen läcka upptäcker man det oftast innan det skett skador i däcket.Nils_D skrev:Själv tycker jag det som syns på bilden verkar vara en lite osnygg tätning efter att ha dragit en kabel (till lanterna i masten?) genom däck. Är det tätt både uppåt och nedåt behöver det inte vara något problem. Är det däremot otätt behövs antagligen en närmare undersökning för att se vad som eventuellt måste åtgärdas.
Alla borde ha skägg
Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!
Tack för snabba svar, har slagits av tanken att det skulle kunna vara att masten står "själv", men ville undvika att stå som ett fån när masten väl ska av.
Lagningen är nog definitivt en tätning efter kabeln till masten, men den håller bra - kanske går att se hur materialet ser ut ovanifrån när man fått av masten.
Lagningen är nog definitivt en tätning efter kabeln till masten, men den håller bra - kanske går att se hur materialet ser ut ovanifrån när man fått av masten.
Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!
Om du vill läsa lite om hur man gör vid riggning och avriggning rekommenderar jag att du laddar ner Seldéns broschyr om detta.
http://www.seldenmast.com/files/1456145 ... -540-S.pdf
Den innehåller mycket mer än vad du behöver just nu. Men trots att den inte vänder sig enbart till nybörjare hade jag stor behållning av att läsa den när jag tog hand om riggen till min första båt, för texten innehåller också delar som talar direkt till nybörjaren. Vill du läsa på inför avmastningen så finns den delen på sid 63.
Ett annat tips till nybörjaren är att fotografera allt (och jag menar verkligen allt!) innan du börjar skruva isär rigg och annat. Det finns bevisligen fler än jag som inte gjort så första gången, utan litat på minnet .... och när det sedan blivit vår kunnat konstatera att minnet var nog inte så bra som man trodde
http://www.seldenmast.com/files/1456145 ... -540-S.pdf
Den innehåller mycket mer än vad du behöver just nu. Men trots att den inte vänder sig enbart till nybörjare hade jag stor behållning av att läsa den när jag tog hand om riggen till min första båt, för texten innehåller också delar som talar direkt till nybörjaren. Vill du läsa på inför avmastningen så finns den delen på sid 63.
Ett annat tips till nybörjaren är att fotografera allt (och jag menar verkligen allt!) innan du börjar skruva isär rigg och annat. Det finns bevisligen fler än jag som inte gjort så första gången, utan litat på minnet .... och när det sedan blivit vår kunnat konstatera att minnet var nog inte så bra som man trodde
Senast redigerad av 1 Nils_D, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!
Bra poäng, inte minst om man kan misstänka att det inte är en av proffs gjord genomföring, vilket väl bilden ger visst stöd för att anta.Peter_K skrev:Jag måste invända här - jag skulle rekommendera att göra det tätt uppåt, men inte nedåt, för börjar den övre tätningen läcka upptäcker man det oftast innan det skett skador i däcket.Nils_D skrev:Själv tycker jag det som syns på bilden verkar vara en lite osnygg tätning efter att ha dragit en kabel (till lanterna i masten?) genom däck. Är det tätt både uppåt och nedåt behöver det inte vara något problem. Är det däremot otätt behövs antagligen en närmare undersökning för att se vad som eventuellt måste åtgärdas.
Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!
Troligen finns inga bultar, sprintar eller annat som håller fast masten.
Det är förväntat att det finns en anvisning för maströret, som rimligen sitter kvar då masten lyfts rakt upp, en liten bit. Masten pressas ju duktigt neråt av riggen (wirarna) och av segelkrafterna, så den lossnar inte "uppåt" förrän man lossat alla riggwirar. Allra första gången kan man ju försiktigtvis koppla mastkranen innan man lossar riggwirarna för mycket, man kan ju inte se om foten går in flera centimeter eller är litet kortare.
När det gäller kabeln är det nog nöden som gjort att kabeln går in framför mastfoten. Här kan man använda en genomföring som man skruvar åt om kabeln är rund (och REN!), och den uppfyller önskan om att vara öppen nertill och avslöja läckage omedelbart. Vattentäta kontakter och annat sådant är inte alltid särskilt vattentäta, men en svanhals eller Cableport verkar "overkill" om man bara har en kabel.
Det är förväntat att det finns en anvisning för maströret, som rimligen sitter kvar då masten lyfts rakt upp, en liten bit. Masten pressas ju duktigt neråt av riggen (wirarna) och av segelkrafterna, så den lossnar inte "uppåt" förrän man lossat alla riggwirar. Allra första gången kan man ju försiktigtvis koppla mastkranen innan man lossar riggwirarna för mycket, man kan ju inte se om foten går in flera centimeter eller är litet kortare.
När det gäller kabeln är det nog nöden som gjort att kabeln går in framför mastfoten. Här kan man använda en genomföring som man skruvar åt om kabeln är rund (och REN!), och den uppfyller önskan om att vara öppen nertill och avslöja läckage omedelbart. Vattentäta kontakter och annat sådant är inte alltid särskilt vattentäta, men en svanhals eller Cableport verkar "overkill" om man bara har en kabel.
Anders S
Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!
Kan efter helgens regn konstatera att den fula lagningen läcker som ett såll, hade en stor fläck precis under lagningen när jag kom till båten idag.
Ser dock ingen riktig skada på ovansidan vid mastfoten, är det ett vanligt problem att vatten färdas igenom/längsmed masten och in?
Ja, beskriver rätt bra vad jag insett själv på egen hand, finns en hel del att göra på båten, så bli inte förvånad ifall jag dyker upp med fler foton.
Ser dock ingen riktig skada på ovansidan vid mastfoten, är det ett vanligt problem att vatten färdas igenom/längsmed masten och in?
Superbra länk, tack så mycket!Nils_D skrev:Om du vill läsa lite om hur man gör vid riggning och avriggning rekommenderar jag att du laddar ner Seldéns broschyr om detta.
http://www.seldenmast.com/files/1456145 ... -540-S.pdf
Den innehåller mycket mer än vad du behöver just nu. Men trots att den inte vänder sig enbart till nybörjare hade jag stor behållning av att läsa den när jag tog hand om riggen till min första båt, för texten innehåller också delar som talar direkt till nybörjaren. Vill du läsa på inför avmastningen så finns den delen på sid 63.
Ett annat tips till nybörjaren är att fotografera allt (och jag menar verkligen allt!) innan du börjar skruva isär rigg och annat. Det finns bevisligen fler än jag som inte gjort så första gången, utan litat på minnet .... och när det sedan blivit vår kunnat konstatera att minnet var nog inte så bra som man trodde
Ja, beskriver rätt bra vad jag insett själv på egen hand, finns en hel del att göra på båten, så bli inte förvånad ifall jag dyker upp med fler foton.
Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!
Visst kan det rinna vatten längsmed masten. Men om masten står på däck, som den gör på din båt, och om mastfoten inte har några läckor, skall det inte spela någon roll om vatten rinner längs masten, eftersom det vattnet aldrig kan komma vidare in i båten. (På båtar med genomgående mast, kan det förstås däremot komma in vatten den vägen.)ag4w skrev:Kan efter helgens regn konstatera att den fula lagningen läcker som ett såll, hade en stor fläck precis under lagningen när jag kom till båten idag.
Ser dock ingen riktig skada på ovansidan vid mastfoten, är det ett vanligt problem att vatten färdas igenom/längsmed masten och in?
Att du inte ser någon skada behöver dock inte betyda så mycket. Det kan räcka med ett så litet hål att det inte syns, som t.ex. en dålig tätning av de skruvar som använts för att fästa däcksbeslag eller mantågsstöttor. Eller mastfotsbeslaget. Och vatten kan vandra de mest märkliga vägar i det utrymme som finns mellan däck och innertak, så det behöver nödvändigtvis inte vara så att ingångshålet är i närheten av det ställe där det kommer in i ruffen. Även om det förstås är rimligt att börja leta där.
Så du har nog tyvärr en lite besvärlig felsökning framför dig för att reda ut var vattnet kommer ifrån. Och dessvärre kan det vara knepigare än så, för om det under en längre tid läckt in vatten finns det en risk för att den balk av trä som bär upp det mesta av lasterna från masten har skadats. Du skriver ju i ett tidigare inlägg att någon tidigare ägare satt in en extra inre maststötta inne i ruffen, vilket kanske kan tyda på att det funnits problem sedan tidigare. Du kanske kan fråga tidigare ägare om vad hen vet om detta?
Re: Hjälp en nybörjare avmasta en karlskronaviggen!
Detta blir lite knepigt då tidigare ägare har gått i graven.Nils_D skrev:Visst kan det rinna vatten längsmed masten. Men om masten står på däck, som den gör på din båt, och om mastfoten inte har några läckor, skall det inte spela någon roll om vatten rinner längs masten, eftersom det vattnet aldrig kan komma vidare in i båten. (På båtar med genomgående mast, kan det förstås däremot komma in vatten den vägen.)ag4w skrev:Kan efter helgens regn konstatera att den fula lagningen läcker som ett såll, hade en stor fläck precis under lagningen när jag kom till båten idag.
Ser dock ingen riktig skada på ovansidan vid mastfoten, är det ett vanligt problem att vatten färdas igenom/längsmed masten och in?
Att du inte ser någon skada behöver dock inte betyda så mycket. Det kan räcka med ett så litet hål att det inte syns, som t.ex. en dålig tätning av de skruvar som använts för att fästa däcksbeslag eller mantågsstöttor. Eller mastfotsbeslaget. Och vatten kan vandra de mest märkliga vägar i det utrymme som finns mellan däck och innertak, så det behöver nödvändigtvis inte vara så att ingångshålet är i närheten av det ställe där det kommer in i ruffen. Även om det förstås är rimligt att börja leta där.
Så du har nog tyvärr en lite besvärlig felsökning framför dig för att reda ut var vattnet kommer ifrån. Och dessvärre kan det vara knepigare än så, för om det under en längre tid läckt in vatten finns det en risk för att den balk av trä som bär upp det mesta av lasterna från masten har skadats. Du skriver ju i ett tidigare inlägg att någon tidigare ägare satt in en extra inre maststötta inne i ruffen, vilket kanske kan tyda på att det funnits problem sedan tidigare. Du kanske kan fråga tidigare ägare om vad hen vet om detta?
Båten har troligtvis inte fått speciellt mycket underhåll de senaste åren, och som enda seglingsintresserade personen i släkten fick jag ta över den, jag har en del seglingserfarenhet, men väldigt lite erfarenhet av att vara båtägare, därav den här tråden.
Vattnet droppar direkt ifrån "lagningen" vad jag märkte I helgen och igår, och de två fönstrena i förpiken läcker också (inte speciellt konstigt då gummilisten som sitter där troligtvis passerade sitt bäst-föredatum för minst ett decennium sedan).