vattenjet som bogpropeller

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
swe-256
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 06 maj 2017, 22:03

vattenjet som bogpropeller

Inlägg av swe-256 » lör 06 maj 2017, 22:11

Det finns en holländsk firma hollandmarineparts.nl som säljer en vattenjet-variant av bogpropeller. Är det någon som har erfarenhet av denna typ av konstruktion?
Konceptet verkar lockande genom att man kan montera utblåsen ganska långt fram och på så vis få bra utväxling/hävarm på sidorörelsen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: vattenjet som bogpropeller

Inlägg av Anders S » sön 07 maj 2017, 08:02

Det finns två-tre fördelar med denna lösning, läget (hävarmen), utrymmesbehovet och det relativt lilla hålet för utloppet (jämfört med en vanlig bogis). Samtidigt behövs ett rejält hål för inloppet, men totalt är "håltagningen" mindre, såklart.

Nackdelen (den gör det hela mycket knepigt att värdera) är att det behövs stora vattenmängder och högt tryck, speciellt om man inte vill låta flödet gå ut ovanför vattenlinjen. (Den som vill veta hur det här fungerar i praktiken kan testa med en dusch i badkaret. Jämför då kraften då munstycket är i luften jämfört med under vattnet - fungerar som en reamotor).

(Rent tekniskt är en vanlig bogpropeller en vattenjet, en "bakvänd kaplanturbin" i ett rör). Byter vi ett flöde från ett 150mm-rör mot ett från 32 mm förstår man att det måste till höga hastigheter för att flytta motsvarande mängder vatten.

För skojs skull satte jag ihop en sådan för min båt ( https://www.hollandmarineparts.nl/calculator ) och landade på 7500 Euro eller så. De tyckte att jag behövde en kraft runt 55 Kgf och en bogpropeller av den vanliga sorten med samma kraft kostar (utan installation!) under 8500 kr från Dintra (som, tror jag, har holländska kontakter - Craftsman, http://www.dintra.se/prod02.htm )

Bara som en bas för att diskutera, givetvis.
Anders S

Skriv svar