Byta wirefall till dyneema

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av marede » tis 28 mar 2017, 11:55

Jaså, det var nytt för mig. Intressant info...
//Martin
Najad 34 HR -77

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av Gaidin » tis 28 mar 2017, 13:11

Det var nytt för mig med, jag har en likadan winsch på min båt. Men så vitt jag vet är inte den tvåväxlad, har du en annan variant? Jag har också en Najad, men en 343:a från -81.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av marede » tis 28 mar 2017, 13:26

Gaidin skrev:Det var nytt för mig med, jag har en likadan winsch på min båt. Men så vitt jag vet är inte den tvåväxlad, har du en annan variant? Jag har också en Najad, men en 343:a från -81.
Nu vet jag ju inte hur din vinsch ser ut... har du någon bild? :)

Det ända jag vet är att trumman på min vinsch har två olika diametrar, den inre (eller yttre kanske det snarare ska vara) har en mindre diameter vilket ju i praktiken gör vinschen tvåväxlad. Nu har jag aldrig använt detta utan enbart kört på den mindre diametern. Men det var denna info jag fick av besiktningsmannen i samband med köp av båt.

Tanken att man ska lägga de sista varven på separat del av trumman för att vajern inte ska skära in låter ju i och för sig inte helt tokig även om jag aldrig upplevt något problem med detta. Men om det skulle vara ända syftet förstår jag inte varför man har olika diametrar...?
//Martin
Najad 34 HR -77

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av Gaidin » tis 28 mar 2017, 14:39

Min ser exakt likadan ut så din bild funkar bra :)

Då förstår jag, två olika dimensioner på trumman ja. Har väl aldrig riktigt känt behov av att ha högre utväxling där så tanken har inte ens slagit mig, men om det är de sista varven man skall dra till den större trumman blir ju utväxlingen tyngre de sista varven när man som bäst behöver kraften?

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av marede » tis 28 mar 2017, 15:05

Ja, om man inte gör tvärt om och börjar på den större trumman och sedan växlar över till den mindre.

Har du också helvajer, eller har du isplitsad lina?

Lite OT: Här är en lösning jag funderat på om man ska dra fall till sittbrunnen. Möjliggör att man kan utnyttja genuavinschen. (Båten är en Najad 34)
fall dragna till sittbrunn.JPG
//Martin
Najad 34 HR -77

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av Gaidin » tis 28 mar 2017, 17:17

Jag är också inne på att dra ner fallen men har nog mer tänkt mig det "klassiska" sättet. Detta är ju dock en betydligt smidigare installation. Jag har dessutom, i vanlig orustordning, GPS och radar monterad där jag skulle vilja ha winscharna, fattar inte varför så många sätter instrumenten där.

Vet du vilken modell bilden kommer ifrån?

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av marede » tis 28 mar 2017, 17:29

Båten är en Najad 34. Du hittar det om du scrollar ner en bra bit på denna sida (som för övrigt innehåller en hel del andra tips): http://syxavita.blogspot.se/p/tips-och- ... d.html?m=1
//Martin
Najad 34 HR -77

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av Moby Dick » ons 29 mar 2017, 18:59

Hej ! Det är ingen tvåväxlad winsch. Precis som Janne mfl påpekat är den yttre trumman till för att magasinera 14-15m fall. De sista varven petar man
över till det inre spåret för att inte vajern skall skära in i "trådrullen". Kraften kommer närmare masten och infallsvinkeln blir bättre.
Att diametern är mindre på den yttre trumman beror ju på att hela fallet skall få plats. När seglet är hissat har diametern blivit ungefär som innerspåret.
Således ingen växel vilket besiktningsmannen borde förstått. Om du byter till tågvirke i fallet är det ändå viktigare att avlasta på den inre trumman.
Tågvirke skär in lättare än vajer och blir fallet blött kan det svälla fast. Tågvirke är lättare än vajer och om seglet är tungt och ramlar ner lätt kan vinschtrumman få fart så att fallet rullar upp sig baklänges med trassel som följd. Har själv en likadan vinsch med vajer. Har fungerat utmärkt i 38 år.
Den är "självstraffande". Glömmer man ta ur vinschhandtaget slår den en på fingrarna tills man lärt sig.

Mvh
S-OL

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av marede » ons 29 mar 2017, 19:32

Japp, jag har lärt mig. Det gick fort. Det räckte med en gång innan jag lärde mig att ta ur handtaget direkt jag hissat. :)

Det har nog fungerat bra med vajer på den här båten också, hon blir 40 i år. Men eftersom dyneema är starkare, lättare, billigare och kan lämnas i aluminiummasten över vintern, och inte slår mot masten innan segel hissas (för att nämna en del), tyckte jag det kunde vara ett intressant alternativ.

Jag ställde denna fråga till en leverantör avseende deras dyneema DynIce:
"Hej, jag undrar om jag kan använda denna som ersättning för min vajer (4mm) som jag idag har som fall. Jag har en vajervinsch där vajern lindas upp på trumman allt eftersom. Det jag är fundersam på är om Dynice kommer skära in i tidigare lindade lager på trumman när belastningen ökar mot slutet?"

Jag fick följande svar:
"Hej, det är inte mycket annorlunda med lina eller vajer egentligen. Är en vajer dåligt lindad från första början så skär den in och kan låsas fast.
DynIce används ofta till vinschar
."

Jag är fortfarande inte övertygad om att jag ska byta. Att lägga över till inre trumma tycker jag dock känns tveksamt med tanke på risken för nötning och skarpa kanter mot dyneeman.

Risken att dyneeman skulle svälla av vatten tror jag dock är liten.

Nej, det får bli fortsatt vajer tills vinschen byts mot modernare. :)

[edit] Jag vill dock förtydliga att jag inte haft problem än med att vajern skurit in och då har jag ändå lagt alla lager på samma del av trumman.
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar