Trämast?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Trämast?

Inlägg av Spider » tor 12 jan 2017, 23:04

Det stämmer Anders men vi seglade Semona när dom var nya och dom ansågs redan då lite lovgiriga. Bra segel kommer säkert göra skillnad men ett peke är betydligt effektivare. Sen vet jag inte om man ändrade något genom åren då det byggdes ganska många. Vi hade nummer 11 och då var ju båten väldigt ny och inte så utprovad kan jag tännka.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Trämast?

Inlägg av Peter_K » fre 13 jan 2017, 07:19

Att den var lovgirig när båten var ny betyder inte att den behöver vara det nu. Det är andra material i segel, andra skärningar än på mitten av 70-talet. Men; lovgirigheten är inbygd i skrovformen, den är lik Vegans. Liten krängning är nyckeln till minskad logirighet.
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Trämast?

Inlägg av Spider » fre 13 jan 2017, 07:56

Också rätt. Våra kompisar har svårt att få sina Semona att balancera med lagom rodertryck precis som vi hade. Som jag skrev så kan nya segel göra skillnad och det var väl det ts skulle börja med? Jag ville bara med egen erfarenhet av båttypen lyfta hur vi och våra bekanta som fortfarande äger Semona uppfattar båten så ts får fler olika ideer. Att köpa nya segel för dyra pengar kan skapa besvikelse om skillnade bara blir marginell mot hur han upplever båten nu.

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Trämast?

Inlägg av Sailbear » ons 18 jan 2017, 21:37

Tack för synpunkter, och kul att du delar med dig Spider, trots dessa tillkortakommanden tycker jag det är en underbar båt. Visst är alltid gräset grönare på andra sidan, men jag har relativt svårt att finna något bättre utan att gå upp ordentligt i budget.
Har planer på att bygga ett nytt roder och placera på aktern. Får se om det blir med skedda eller om det blir ett hängande balansroder.
Men peké kommer nog tidigare.

Spider: Har du några andra tips som ni gjorde mer er Semona (eller era vänner)?
Förresten ha vi troligen nr 3 eller 103, den är iaf från 1972, inredningen skiljer sig en del från andra jag sett, mer teak och rustikt värre. Men annars är upplägget det samma.

Peter_K
Har du några förslag på hur man kan bygga/utrusta bort den inbyggda lovgirigheten? Vad tror du om roder med stor skedda?
Eller behöver man bygga vingar på kölen eller bygga på djupet en del? Självklart hade den nog mått bra av både och. Men det finns ju gränser, tror jag.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Trämast?

Inlägg av Spider » ons 18 jan 2017, 22:48

Semona är en fantastisk familjebåt tycker jag. Många båtar kan bli tunga på rodret och Semona är inte extrem på det viset. Jag gissar att du upplever båten väldigt trevlig om du får dit ett peke. Min far inredde vår båt från ny och han var en fantastiskt händig man så jag vet inte om det gjordes något extra på den. Det lite roliga med semona är ju att man började på 100 så om du har nr 103 i seglet så är det båt nr 3. Vi hade således nr 111 i seglet.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Trämast?

Inlägg av Peter_K » tor 19 jan 2017, 11:41

Sailbear skrev: Peter_K
Har du några förslag på hur man kan bygga/utrusta bort den inbyggda lovgirigheten? Vad tror du om roder med stor skedda?
Eller behöver man bygga vingar på kölen eller bygga på djupet en del? Självklart hade den nog mått bra av både och. Men det finns ju gränser, tror jag.
Börja med att skaffa ett bra storsegel. Se till att du kan plana det och reva det vid behov från sittbrunnen så kommer den mesta lovgirigheten gå att trimma bort. Bra hjälpmedel är:
- Telltails i akterliket
- Fungerande uthal på bommen
- Fungerande cunningham
- Snabbrev neddragna till sittbrunnen
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Trämast?

Inlägg av Sailbear » tor 19 jan 2017, 21:02

Spider
Jo jag hade en känsla för att det var något sådant med numren, vet inte om det är bra eller dåligt att ha en 3:a :) , brukar inbilla mig att man säkert är alldeles extra noggrann i början av en produktion. Och att man också gärna lägger på för mycket än för lite..
Roligt att din far gjorde inredningen. Det var kanske så dom såldes, och därför stor variation i inredningen.
Det låter hur som helst hoppfullt med pekén. Blir kanske peké i sommar, men ny genua först i 2018.

Peter_K
Låter bra, ska ta till mig dina råd. Jo det är ju där jag får börja hur som helst, ser verkligen fram emot det. Det blir mycket fix! Ska räkna på hur avlastare, dimensioner, vinschar och segel nu.
Men vad menar du med fungerande uthal, finns det mindre fungerande?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Trämast?

Inlägg av Peter_K » tor 19 jan 2017, 22:54

Oh ja; det finns mindre fungerande. Tröga historier med slitna block osv är tyvärr lite för vanligt för min smak. :-)
Alla borde ha skägg

Skriv svar