Trämast?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem

Trämast?

Inlägg av Sailbear » tor 05 jan 2017, 19:39

Jag planerar att byta ut riggen på vår båt. Har inte tagit offerter ännu, men en ny eller bättre begagnad aluminiummast känns kostsamt.
Följer begagnatmarknaden, men just mast är rätt klurigt att köpa begagnat, transport, skick osv..
Nu har jag chans att köpa en billig trämast med bom från 2007, den är ihålig och välbyggd, oregonpine och 17 lager lack. Den har tjänstgjort som mesanmast på en större träbåt. Och har troligen inte använts särskilt mycket eller hårt.

Vad säger ni om det?

Positiv- Relativt ny mast, gott om beslag och vant. Kraftig, modern trämast, är egentligen för lång för vår båt, så den ska isf kapas en del.
Samt bom.

Negativt- Dålig kännedom om trämaster och ev livslängd. Men det blir i vilket fall en relativt liten rigg, 10,5m med liten ca14kvm stor, och ca26kvm genua.

Men utöver att det är en trämast så ser jag det som vanskligt att hitta en lika ny alumast för liknande pengar.
Målet är en välfungerande rigg som ska hålla i många år.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Re: Trämast?

Inlägg av Calle C » fre 06 jan 2017, 21:59

Inga problem
Fortsätt bara slipa och lacka varje år
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 07 jan 2017, 18:34

Sailbear skrev:Jag planerar att byta ut riggen på vår båt. Har inte tagit offerter ännu, men en ny eller bättre begagnad aluminiummast känns kostsamt.
Följer begagnatmarknaden, men just mast är rätt klurigt att köpa begagnat, transport, skick osv..
Nu har jag chans att köpa en billig trämast med bom från 2007, den är ihålig och välbyggd, oregonpine och 17 lager lack. Den har tjänstgjort som mesanmast på en större träbåt. Och har troligen inte använts särskilt mycket eller hårt.

Vad säger ni om det?

Positiv- Relativt ny mast, gott om beslag och vant. Kraftig, modern trämast, är egentligen för lång för vår båt, så den ska isf kapas en del.
Samt bom.

Negativt- Dålig kännedom om trämaster och ev livslängd. Men det blir i vilket fall en relativt liten rigg, 10,5m med liten ca14kvm stor, och ca26kvm genua.

Men utöver att det är en trämast så ser jag det som vanskligt att hitta en lika ny alumast för liknande pengar.
Målet är en välfungerande rigg som ska hålla i många år.
Varför byta masten (att renovera riggwirar, vantskruvar och löpande rigg är något annat) ?
Varför säljs en (bara) 10 år gammal mast? Här vill man ha ett klart begripligt skäl.

Sedan, innan du bestämmer dig, ta in pris på allt arbete som krävs. Kortar du masten måste du troligen sätta ett träkloss i botten (om du kortar där). Passas in noga, limmas noga. Att vant och stag skall passa är inte troligt. Är de för långa, byt ändstycken nertill, där slits wirarna mera (korrosion).

Det andra du måste kolla innan köp är var spridarna hamnar - en ihålig mast är troligen massiv vid spridarfästena. Du vill inte få spridarfästena på den ihåliga delen, och på alumaster (som är ihåliga hela vägen) har man insatser och distanser för att ta upp kompressionskrafterna. En trämast är massiv vid sådana infästningar. Det är av stort värde att inte behöva flytta spridarna, så det kan i värsta fall bli att kapa litet i båda ändar och sätta i passbitar både nere och uppe. Det är inte särskilt kritiskt om spridarna hamnar några dm upp eller ner relativt "helt rätt", och då kanske du kan tåla att spridarna hamnar en aning "fel".

Sedan finns det en risk att masten har haft vatten stående inuti, måste kollas (fuktmät!). På bättre master finns dränering vid alla massiva delar, tänk på att göra en sådan om du kortar masten nertill. (Som alla vet, om man gör något hermetiskt tätt får man aldrig glömma att göra ett dräneringshål... gammal båtvisdom).

Annars, sköt om den, så håller den länge.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 07 jan 2017, 22:02

Är det så att du har glasfibermast på båten..? (ser ut som en Fin-Gal på bilden)
Hursom - aluminiumriggar brukar dyka upp till en inte för stor peng på Blocket då och då, just nu finns till Scampi och Accent för 8.000 kr resp 6.000 kr. Att korta en aluminiumrigg är klart görligt själv, att korta vajrar hos en riggmakare kostar några hundralappar styck. Bra om man slipper köpa nya segel också ju.
https://m.blocket.se/stockholm/Original ... ?ca=11&w=3

Att transportera en mast är inte svårt. Man får köra last på biltaket med takräcken upp till 24 meters längd, bara den väger under 100 kg. Och det gör den om man tar av alla vajrar mm. Man måste flagga den fram/bak och spänna den så den inte fjädrar. Lång bil är bra, men jag har kört nio meter mast på taket till en Golf utan problem.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem

Inlägg av Sailbear » mån 09 jan 2017, 16:47

Hej och stor tack för alla inputs och vettiga synpunkter. Men jag känner att det fodras en del rader för att besvara :) , ska försöka göra det så begripligt som möjligt.

Anledningen till att jag till byta ut riggen är att den troligen har över 40år på nacken nu, och att jag vill göra så pass många förändringar att det ändå hade blivit väldigt dyrt.
Båten är en Semona 30 och har aluminium mast.
Idag seglar jag med en gammal rullbom med skena på masten så att den klättrar upp när man revar, dvs vevar. Inte sällan krånglar det , antagligen bara bommen som behöver ses över och smörjas, men jag har ändå inget förtroende för detta system. Storseglet är bukigt värre och kicktalja går inte använda i revat läge.
Så nytt storsegel och ny bom behövs ju i vilket fall. Det hade ju iofs varit bekvämt om det stannade där. Men samtlig riggwire behöver ju bytas ut med tiden, ny akterstagsträckare, -Tänkte montera nya röstjärn i aktern och kaskad.
Båten är en lite för mycket lovgirig och har lite för mycket rodertryck på vissa bogar. Så tänkte montera peké och på den vägen flytta fram segelarean samt vinna lite mer segelyta.
Utöver detta har jag läst från andra Semona ägare, att båten mår bra av lite längre mast och mer segel. Och min tanke är då sådan, att med alla dessa små saker som ska fixas. Så är det lika bra att gå all in. Men självklart finns det ju alltid olika sätt att gå all in.
Utöver detta ska fall och revlinor dras ner till sittbrunnen och avlastare monteras, norseman ändstycken på alla vant och stag mm
Min dröm är att segla långt, och utrusta båten med detta i sikte. Jag är väl medveten om att det är idiotiskt att göra allt det jag kommer göra med en Semona. Men rigg och motor känner jag att det är sådant man ska hålla bra bruksskick ändå.

Anders S, åter igen tack för intressant synpunkter. Jag har inte sett masten på riktigt, utan endast på youtube. Har köpte annat från säljaren (ny refleks kamin) och varit mycket nöjd. Men allt behöver ju inte vara bra för det.
Men anledningen till att han säljer masten, är att inte längre vill segla med mesanmast. Och det kan man ju förstå. Det är ju inte den första ketchseglaren som kommer fram till den synpunkten.
Men det tål ju verkligen att tänkas på det du nämnde med spridarna. Men jag får åka och kolla på den.

Peter_K

Tack för dina tips, alltid varit lite rädd för tanken att kapa aluminiummast själv. Hur kapar man den på bäst sätt, vinkelslip?
Också varit rädd för transport. Men nu har jag faktiskt hittat en som har lite alu.master liggandes här i närheten. Ska kanske ge dom en chans också.
Min rädsla med mast på taket är bla rondeller med trottoarer och folk som kommer gåendes..

Men sen är jag också rädd att köpa en allt för gammal mast med ev brister som jag missar.
Angående segel och riggwire planerar jag att byta ut även detta. Alt bara skifta ut med med norseman ändstycken där dimensionerna stämmer med ex ev medföljande riggwire. För att sen uppdatera i etapper. Målet kortsiktigt är att ha en fungerande rigg i sommar.

Här är youtubeklippet med masten
https://youtu.be/VUF6Y1XtmnM

Funderar också på att lejja en riggare för att komma fram till en bra lösning. Men det känns overkill. Man vill ju vara sin egen lyckas eller olyckas smed. Och med tipsen här tror jag mig komma en bit på vägen för att slippa det sistnämnda.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 09 jan 2017, 20:36

Jag hade behållit masten men låtit en riggare titta på den om jag var osäker, mycket kan du nog se själv. Bomen går säkert att modifiera det har man gjort på vår ena båt. Såg inte var du håller hus men i Stockholm har jag bra erfarenhet av Benns. Vi har ägt Semona för väldigt länge sedan och visst kan hon må bra av lite mer segel men du ökar ju förtriangeln om du monterar peke. Jag hade nöjt mig där. Själva maströret brukar klara sig länge om det inte har uppenbara skador.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 09 jan 2017, 21:17

Nu kom ny info, då ändrar jag mitt svar.

Finns inga synliga skador (sprickor, bucklor) ser jag ingen anledning att byta riggen. Vajern kontrolleras enkelt varje vår efter trasiga kardeler eller tecken på upptvinning eller knäckar; byt då den vajern samt eventuell motsvarande på andra sidan (om det är vant). Se till att hålla rent allt, byt det som är slitet, smörj det som är rörligt.

Lovgirigheten beror sannolikt på storseglets bukighet. Byt till nytt. Rullrevet på bommen är bara att strunta i att använda; nya storseglet skall förses med bindrev. Kan du leva med snören på utsidan av bommen kan du ganska enkelt dra snabbrev mha några kindblock och några meter snöre ner till avlastare placerade vid sittbrunnen för en ganska låg peng - om det inte går att dra genom bommen enkelt.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem

Inlägg av Sailbear » tis 10 jan 2017, 13:51

Tack för hjälpen med att bena i mina situationer!

Utifrån vad som sagt här har jag bestämt mig för en ny stor och ev bom, men framförallt storsegel nu till sommaren.
Genom detta blir alltsammans mer lätthanterligt, och betydligt billigare. Genuan är fortfarande Ok, så börjar jag med storen nu denna sommaren så behöver jag inte stressa med förstagsprofiler och ny genua, peke mm..

Har lite problem med att bommen går lite väl lågt dvs ligger nära rufftaket. Ska ut o hissa storen när det är lite vindstilla och mäta vilka marginaler det finns. . Hade ju helst velat ha plats till ett doghouse.

Tror ni att jag förlorar mycket fart/styrka av att minska storen 10cm i nederkant? Tänker att man kan kompensera det genom att låta det nya seglet bli lite fetare upp till. Det är ju ändå där vindarna blåser mest.

Nils_D
Platinamedlem

Inlägg av Nils_D » tis 10 jan 2017, 18:44

Sailbear skrev:
Tror ni att jag förlorar mycket fart/styrka av att minska storen 10cm i nederkant? Tänker att man kan kompensera det genom att låta det nya seglet bli lite fetare upp till. Det är ju ändå där vindarna blåser mest.
Tio centimeter låter väldigt mycket. Det är väl minst vad vi hade som trimrev på den kvartstonnare jag seglade med på 70-talet. Och det märktes när vi tog in det. Men varför måste du ta 10 cm hela vägen. Räcker det inte med att korta akterliketså att bommen lutar lite lagom neråt från skothorn till halshorn? Kan du inte på det viset få upp bommen där du vill utan att förlora mycket segelyta.

Sedan tror jag mycket på att bygga ut toppen på storen om det går. Jag hade en gång en H-båt med icke regelgodkänt storsegel med två genomgående lattor i toppen som möjliggjorde en större yta där. Med tanke på hur ofta jag seglade om båtar med bättre LYS-tal med den båten måste det göra stor skillnad, för så bra seglare är jag inte att det kan förklara farten jag hade :)

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 11 jan 2017, 06:32

Lovirigheten kan också komma sig av att masten lutar för mycket bakåt. Isåfall kan du korta förstaget några cm och samtidigt kommer bommen upp ett par dm. Passa dig så inte masten börjar luta framåt bara...

Att hålla koll på mastens lutning är viktigt när du skall beställa storsegel, seglet är ju sytt för en viss lutning och flrböj av masten.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 11 jan 2017, 10:10

Peter_K skrev:Nu kom ny info, då ändrar jag mitt svar.

Finns inga synliga skador (sprickor, bucklor) ser jag ingen anledning att byta riggen. Vajern kontrolleras enkelt varje vår efter trasiga kardeler eller tecken på upptvinning eller knäckar; byt då den vajern samt eventuell motsvarande på andra sidan (om det är vant). Se till att hålla rent allt, byt det som är slitet, smörj det som är rörligt.
Det där håller jag i princip med om. Det man kan behöva tänka på är risken för korrosion under pånitade beslag och där rostfritt möter aluminium utan skyddande isolering (skyddsmålning, plast etc). Nitar (pop-) i aluriggar brukar vara i en särskild legering därför. Man kan vara extra noga runt alla beslag, och ser det illa ut kan man lossa pånitade beslag för att kontrollera. Rostfria beslag skall inspekteras noga för sprickor, särskilt om man har "nyckelhålsbeslag". Det finns medel för sprickindikering som man kan använda efter att ha läst på.

Men ett oskadat maströr som inte är korroderat håller mycket länge.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 11 jan 2017, 12:15

Angående låg bom - hur lågt går den? Jag har seglat båtar där man inte kan sitta rak i sittbrunnen vid en gipp, då får man bommen i skallen. Det är lågt. Att man inte kan stå i sittbrunnen vid en gipp är inte lågt.
Tycker jag.

Det man kan göra om man vill höja bommen är att beställa ett storsegel med kortare akterlik så bakkanten på bommen blir högre, men segelytan behövs och man får ett sämre segel. Bättre att lära sig att sitta ner i båten.
Tycker jag...

Men först - kolla mastlutet.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem

Inlägg av Sailbear » ons 11 jan 2017, 15:32

Jo, jag ska gå igenom masten ordentligt innan jag beställer nytt segel. Masten står så rakt den bara kan, detta pg a att jag försökte justera lovgirigheten, (rak men något krum). Och det hjälpte, frågan är om masten behöver stå så rakt med ett nytt segel?
Ska jag ta segelmakaren till båten, eller ska jag bara låta han sy seglet och ställa masten efter det.
Normalt sett är det inget problem överhuvudtaget då bommen endast går över rufftaket och inte sittbrunnen, dvs ingen risk vid gipp.
Däremot blir det mycket blött vid hårdare segling/ motsjö och längtan efter ett doghouse/sprayhood är stor.
Men jag ska ut och hissa segel och mäta, ska också mäta storseglets förlik och kontrollera det, man vet ju inte. Kan ju vara så att det är ett felaktigt segel som sitter på.
Sen ska jag masta av snart och får då kontrollmäta masten så att den är av den längd som är tänkt. Tänka sig att jag inte tänkt på detta tidigare, mest bara tagit det för givet.

Ser hur som helst fram emot ett nytt storsegel, läste här på sailguide att någon hade ökat akterrundan på sitt och var mycket nöjd med egenskaperna.

Anders S
Du har helt rätt. förra sommaren så lossnade ett popnitat beslag i hårt väder när jag var uppe på däck och slet med riggen för att det var dags att ta ner storen, skar mig i handen på beslaget när det kom flygandes och blodade ned hela rufftaket och sittbrunn, regnstället såg ut som en slaktares. Kändes en aning skumt att gå in i hamn i det skicket, men som väl var så var det rätt så tomt.
Påmindes nu om att jag ska lossa alla popnitade beslag och sätta dit dom igen med nya popnitar.

Funderar lite så här, köper segel efter de omständigheter som är nu men så bra som möjligt, dvs större akterrrunda duktig segelmakare och väl genomtänkt, och utifrån det ser vart jag hamnar i bomhöjd osv..
Hur ser ni på att modifiera mastfoten vid ett senare skede så att man vinner lite masthöjd på den vägen? (om man tvuget vill ha ett doghouse, och det är det enda sättet+att det så också ger en aning högre rigg)
Kortare akterlik är ett alternativ, men inte så kul när man redan "lider" av för lite segelyta ;)

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 11 jan 2017, 15:53

Jag nämnde att vi haft Semona tidigare och den seglades utan problem med sprayhood uppe. Vi har två kompisar med Semona även dessa har sprayhood uppe vid (en av dom har vindruta) så om det inte funkar på din båt så sitter nog bommen lite för lågt, kanske har du skena för bomnedhal och bommen kärvat fast längst ner? Betr lovgirighet så är det tyvärr något som många Semonaägare upplever, det går att få bättre med bra segel men tung på rodret brukar hon vara.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 12 jan 2017, 22:06

Spider skrev:Jag nämnde att vi haft Semona tidigare och den seglades utan problem med sprayhood uppe. Vi har två kompisar med Semona även dessa har sprayhood uppe vid (en av dom har vindruta) så om det inte funkar på din båt så sitter nog bommen lite för lågt, kanske har du skena för bomnedhal och bommen kärvat fast längst ner? Betr lovgirighet så är det tyvärr något som många Semonaägare upplever, det går att få bättre med bra segel men tung på rodret brukar hon vara.
Då kan man ju tänka sig att ett nytt storsegel (eller justerat) kan hjälpa mot låg bom (plats för sprayhood) och litet mot lovgirigheten.

Sedan skapas lovgirighet inte så mycket av att segeltyngdpunken är nominellt för långt bak, utan av krängningen (hävarmen för vridning ökar ju mer båten lutar) och ofta på slitna segel, av att verkliga segelcentrum hamnar akteröver OCH att slitna segel skapar mer krängning (bukiga!). Med slitna segel får man försöka sträcka förliken så mycket man vågar, när det blåser, det kan hjälpa. Att justera skotpunkten till förseglet är också en möjlighet. Ett peke är en ytterligare möjlighet - man behöver inte köpa nytt försegel för den skull.
Anders S

Skriv svar