landström
landström
Vill installera landström och eftersom båten ligger med fören mot bryggan vill jag ha intaget där. Det krävs ju så lång ledning om den ska gå ända till sittbrunnen. Helst skulle jag vilja att kontakten kunde sitta i en liten låda i ankarboxen.
Men, i ankarboxen sitter också två gasflaskor. Den är dränerad med två hål i botten så eventuellt eventuellt läckande gas rinner väl lätt ut. Men ändå, är det en dålig placering av en liten låda med lock där kontakten till landströmmen kan sitta?
Men, i ankarboxen sitter också två gasflaskor. Den är dränerad med två hål i botten så eventuellt eventuellt läckande gas rinner väl lätt ut. Men ändå, är det en dålig placering av en liten låda med lock där kontakten till landströmmen kan sitta?
Re: landström
Dels är ladströmskontakt inne i en gasolbox NoNo. Dels är det ett ställe som i tufft väfer kan doppas i vågor och därmed blöta ner anslutningskontakten med saltvatten. Inte bra alls, det blir korrosion. Har man förtöjningstampar där som blir blöta blir det alltid fuktigt och ännu mer korrosion. Sen är det så att det får högst vara 3 meter mellan båtens ladsttrömskontakt och första autmatsäkringen (tvåpolig).
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: landström
Var kan man läsa om den regeln?Seawolf skrev:Sen är det så att det får högst vara 3 meter mellan båtens ladsttrömskontakt och första autmatsäkringen (tvåpolig).
Re: landström
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: landström
I tillägg till Seawolf:Berra2 skrev:Vill installera landström och eftersom båten ligger med fören mot bryggan vill jag ha intaget där. Det krävs ju så lång ledning om den ska gå ända till sittbrunnen. Helst skulle jag vilja att kontakten kunde sitta i en liten låda i ankarboxen.
Men, i ankarboxen sitter också två gasflaskor. Den är dränerad med två hål i botten så eventuellt eventuellt läckande gas rinner väl lätt ut. Men ändå, är det en dålig placering av en liten låda med lock där kontakten till landströmmen kan sitta?
Det kan uppfattas som trist, klumpigt och kanske osäkert att behöva ha en (onödigt) lång sladd till intaget, men man kan skydda denna sladd genom att ha en jordfelsbrytare i änden, om nu (mot förmodan) anslutningen i land saknar en sådan. Givetvis har man en jordfelsbrytare/automatsäkring i landströmscentralen, det är i princip standard, men regeln finns för att skydda ledningarna i båten (kanske förlagda i kabelrör, kanske bakom paneler) mot brandrisken, inte bara personskador (säkring mot överbelastning, jordfelsbrytare för att minska personskaderisken, kan man säga).
Anders S
Re: landström
Mängder av båtar har landströmskopplingen i ankarbox ihop med gasoltub.
Så även jag.
Har aldrig hört talas om någon skada pga detta.
Så även jag.
Har aldrig hört talas om någon skada pga detta.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: landström
förstår och anade invändningarna.
dock vill jag förklara att jag inte tänkte att kontakten skulle sitta helt öppen i ankarboxen utan min ide var att bygga en låda i inplastade plywood med ett tätta plastlock att öppna när jag ville ha ea.
och de tre meterna skulle jag klara - kan ha centralen i garderoben.
meeen, det verkar alltså som att det är säkrast att ha en ingång i handskfacket i sittbrunnen, om jag förstår rådgivarna rätt.
dock vill jag förklara att jag inte tänkte att kontakten skulle sitta helt öppen i ankarboxen utan min ide var att bygga en låda i inplastade plywood med ett tätta plastlock att öppna när jag ville ha ea.
och de tre meterna skulle jag klara - kan ha centralen i garderoben.
meeen, det verkar alltså som att det är säkrast att ha en ingång i handskfacket i sittbrunnen, om jag förstår rådgivarna rätt.
Re: landström
En sådan här kanske kan vara något:
http://www.marinaman.se/el-och-belysnin ... 7-220v-16a
http://www.marinaman.se/el-och-belysnin ... 7-220v-16a
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: landström
Den var fin. Men jag är inte elektriker och hade ändå tänkt göra det själv så jag tänkte bygga en liten plywoodlåda som jag skulle plasta in så att den blir vattentät och i den hade jag tänkt sätta ett defa-intag och för att nå det hade jag tänkt mig ett vattentätt plastlock.
är inte det ok?
är inte det ok?
Re: landström
Den länken fungerar inte hos mig.Seawolf skrev:https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... njRr2YhpOg
Jag är dessutom mera intresserad var i elinstallationsreglerna eller i någon av våra andra elsäkerhetsföreskrifter man kan hitta informationen.
Re: landström
Förhoppningsvis anser de flesta att man skall följa förekommande säkerhetskrav som finns. Problemet med landström är att innan Fritidsbåtsdirektivet inom EU så gällde svenska elsäkerhetsföreskrifterna för landström i båtar, och det krävdes att en behörig elektriker utförde installationen. Därefter gäller för nya och importerade båtar till EU att Fritidsbåtsdirektivet skall följas. För landström är det ISO 13297 som följs för att göra Landström i båten säker. Däremot räcker det att den som gör installationen är "sakkunnig", och det är båtägaren som blir skyldig om något görs på fel sätt.Calle C skrev:Mängder av båtar har landströmskopplingen i ankarbox ihop med gasoltub.
Så även jag.
Har aldrig hört talas om någon skada pga detta.
Rättsligt är det oklart om de gamla svenska bestämmelserna eller ISO skall följas vid ändringar eller nyinstallation i en båt.
I detta fall är det så att varken de gamla eller nya reglerna tillåter att en landströmskontakt sätts i en gasolbox om kontakten inte är av rätt utförande dvs. Ex-kapslad. Såhär uttrycker ISO-13297 saken :
"6 Ignition sources
Electrical components installed in compartments which in normal operation can contain LPG gases or petrol
vapor, e.g. petrol tank, engine compartment and LPG lockers, shall be designed to be compliant with
ISO 8846 or designed to IEC 60079-0, and shall be located in accordance with ISO 9094-1 and ISO 9094-2,
respectively.
NOTE ISO 8846 requires that all components in petrol engines, petrol and LPG tank compartments to be ignitionprotected
to prevent open sparks. This applies to the entire engine, as well as all electrical contacts, commutators,
brushes, collector rings, switches, relays, generators, fuses, distributors, engine-cranking motors, propulsion trim motors,
etc. ISO 8846 further requires components to withstand any operating conditions of the device, including the maximum
achievable overload up to 400 % of the rated current (circuit-breakers, switches and the like) and a stalled rotor condition
for any motor with the circuit protected in an overcurrent protective device specified by the product manufacturer."
Om en felaktig landsrömskontakt antänder gasol i ankarboxen för att den varit av fel utförande eller felaktigt monterad så lär inte försäkringen gälla.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: landström
Det duger om CEE-donets IP- och Ex-klassning motsvarar platsen det sitter på .Calle C skrev:På min båt är det CEE-standard, duger det eller ska det byggas om?
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: landström
Jag begriper inte mycket av starkström i båtar, så tråden går över huvudet på mig, men jag började fundera på hur det ser ut på vår båt, hittade då denna bild från "på kryss" och inser att dessa jordbleck inte finns på vår båt.
Borde jag bygga om på detta sätt?
Som det är nu så kommer jorden direkt från land in till förbrukarna, (vi drar ur
vv beredaren när den inte används).
Borde jag bygga om på detta sätt?
Som det är nu så kommer jorden direkt från land in till förbrukarna, (vi drar ur
vv beredaren när den inte används).
Re: landström
I sjön är avsikten att jord går till sjön direkt, och att man skall slippa potentialskillnader som uppstår därför att nollan och jord inte riktigt överensstämmer (vid jordspettet i skåpet gör den det). Därför skapar man sin "egen jord", och om ström skulle gå mellan fas och jord skall säkringen gå.
När båten ligger på land är det en annan sak - då skulle samma fel innebära risken att jordplattan blir spänningssatt, obra (minst sagt). Därför finns blecket och uppmaningen att sluta förbindelsen på ett säkert sätt på land. Men... om man har en felkopplad kabel blir det inte bra på land heller.
Problemet i båda fallen består i så fall av en fel kopplad kabel. Det finns därför all anledning att kontrollera alla enskilda delar i systemet, inklusive kontaktdon (fas, nolla och jord.)
Den som inte anser sig händig med mätverktyg kan kanske ha glädje av något i denna stilen: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... are-p50348
När båten ligger på land är det en annan sak - då skulle samma fel innebära risken att jordplattan blir spänningssatt, obra (minst sagt). Därför finns blecket och uppmaningen att sluta förbindelsen på ett säkert sätt på land. Men... om man har en felkopplad kabel blir det inte bra på land heller.
Problemet i båda fallen består i så fall av en fel kopplad kabel. Det finns därför all anledning att kontrollera alla enskilda delar i systemet, inklusive kontaktdon (fas, nolla och jord.)
Den som inte anser sig händig med mätverktyg kan kanske ha glädje av något i denna stilen: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... are-p50348
Anders S