landström

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

landström

Inlägg av Berra2 » sön 06 nov 2016, 22:01

Vill installera landström och eftersom båten ligger med fören mot bryggan vill jag ha intaget där. Det krävs ju så lång ledning om den ska gå ända till sittbrunnen. Helst skulle jag vilja att kontakten kunde sitta i en liten låda i ankarboxen.
Men, i ankarboxen sitter också två gasflaskor. Den är dränerad med två hål i botten så eventuellt eventuellt läckande gas rinner väl lätt ut. Men ändå, är det en dålig placering av en liten låda med lock där kontakten till landströmmen kan sitta?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: landström

Inlägg av Seawolf » sön 06 nov 2016, 22:26

Dels är ladströmskontakt inne i en gasolbox NoNo. Dels är det ett ställe som i tufft väfer kan doppas i vågor och därmed blöta ner anslutningskontakten med saltvatten. Inte bra alls, det blir korrosion. Har man förtöjningstampar där som blir blöta blir det alltid fuktigt och ännu mer korrosion. Sen är det så att det får högst vara 3 meter mellan båtens ladsttrömskontakt och första autmatsäkringen (tvåpolig).
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: landström

Inlägg av sangris » sön 06 nov 2016, 22:38

Seawolf skrev:Sen är det så att det får högst vara 3 meter mellan båtens ladsttrömskontakt och första autmatsäkringen (tvåpolig).
Var kan man läsa om den regeln?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: landström

Inlägg av Seawolf » mån 07 nov 2016, 05:53

"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: landström

Inlägg av Anders S » mån 07 nov 2016, 08:43

Berra2 skrev:Vill installera landström och eftersom båten ligger med fören mot bryggan vill jag ha intaget där. Det krävs ju så lång ledning om den ska gå ända till sittbrunnen. Helst skulle jag vilja att kontakten kunde sitta i en liten låda i ankarboxen.
Men, i ankarboxen sitter också två gasflaskor. Den är dränerad med två hål i botten så eventuellt eventuellt läckande gas rinner väl lätt ut. Men ändå, är det en dålig placering av en liten låda med lock där kontakten till landströmmen kan sitta?
I tillägg till Seawolf:

Det kan uppfattas som trist, klumpigt och kanske osäkert att behöva ha en (onödigt) lång sladd till intaget, men man kan skydda denna sladd genom att ha en jordfelsbrytare i änden, om nu (mot förmodan) anslutningen i land saknar en sådan. Givetvis har man en jordfelsbrytare/automatsäkring i landströmscentralen, det är i princip standard, men regeln finns för att skydda ledningarna i båten (kanske förlagda i kabelrör, kanske bakom paneler) mot brandrisken, inte bara personskador (säkring mot överbelastning, jordfelsbrytare för att minska personskaderisken, kan man säga).
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: landström

Inlägg av Calle C » mån 07 nov 2016, 19:32

Mängder av båtar har landströmskopplingen i ankarbox ihop med gasoltub.
Så även jag.

Har aldrig hört talas om någon skada pga detta.
Calle

Se gla ut

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: landström

Inlägg av Berra2 » mån 07 nov 2016, 20:11

förstår och anade invändningarna.
dock vill jag förklara att jag inte tänkte att kontakten skulle sitta helt öppen i ankarboxen utan min ide var att bygga en låda i inplastade plywood med ett tätta plastlock att öppna när jag ville ha ea.
och de tre meterna skulle jag klara - kan ha centralen i garderoben.

meeen, det verkar alltså som att det är säkrast att ha en ingång i handskfacket i sittbrunnen, om jag förstår rådgivarna rätt.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: landström

Inlägg av Fredrik » mån 07 nov 2016, 20:34

En sådan här kanske kan vara något:
http://www.marinaman.se/el-och-belysnin ... 7-220v-16a
X-342 SWE 18 "Kexet"

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: landström

Inlägg av Berra2 » mån 07 nov 2016, 21:44

Den var fin. Men jag är inte elektriker och hade ändå tänkt göra det själv så jag tänkte bygga en liten plywoodlåda som jag skulle plasta in så att den blir vattentät och i den hade jag tänkt sätta ett defa-intag och för att nå det hade jag tänkt mig ett vattentätt plastlock.
är inte det ok?

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: landström

Inlägg av sangris » mån 07 nov 2016, 22:00

Den länken fungerar inte hos mig.
Jag är dessutom mera intresserad var i elinstallationsreglerna eller i någon av våra andra elsäkerhetsföreskrifter man kan hitta informationen.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: landström

Inlägg av Seawolf » tis 08 nov 2016, 09:16

Calle C skrev:Mängder av båtar har landströmskopplingen i ankarbox ihop med gasoltub.
Så även jag.

Har aldrig hört talas om någon skada pga detta.
Förhoppningsvis anser de flesta att man skall följa förekommande säkerhetskrav som finns. Problemet med landström är att innan Fritidsbåtsdirektivet inom EU så gällde svenska elsäkerhetsföreskrifterna för landström i båtar, och det krävdes att en behörig elektriker utförde installationen. Därefter gäller för nya och importerade båtar till EU att Fritidsbåtsdirektivet skall följas. För landström är det ISO 13297 som följs för att göra Landström i båten säker. Däremot räcker det att den som gör installationen är "sakkunnig", och det är båtägaren som blir skyldig om något görs på fel sätt.
Rättsligt är det oklart om de gamla svenska bestämmelserna eller ISO skall följas vid ändringar eller nyinstallation i en båt.
I detta fall är det så att varken de gamla eller nya reglerna tillåter att en landströmskontakt sätts i en gasolbox om kontakten inte är av rätt utförande dvs. Ex-kapslad. Såhär uttrycker ISO-13297 saken :

"6 Ignition sources
Electrical components installed in compartments which in normal operation can contain LPG gases or petrol
vapor, e.g. petrol tank, engine compartment and LPG lockers, shall be designed to be compliant with
ISO 8846 or designed to IEC 60079-0, and shall be located in accordance with ISO 9094-1 and ISO 9094-2,
respectively.
NOTE ISO 8846 requires that all components in petrol engines, petrol and LPG tank compartments to be ignitionprotected
to prevent open sparks. This applies to the entire engine, as well as all electrical contacts, commutators,
brushes, collector rings, switches, relays, generators, fuses, distributors, engine-cranking motors, propulsion trim motors,
etc. ISO 8846 further requires components to withstand any operating conditions of the device, including the maximum
achievable overload up to 400 % of the rated current (circuit-breakers, switches and the like) and a stalled rotor condition
for any motor with the circuit protected in an overcurrent protective device specified by the product manufacturer."

Om en felaktig landsrömskontakt antänder gasol i ankarboxen för att den varit av fel utförande eller felaktigt monterad så lär inte försäkringen gälla.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: landström

Inlägg av Calle C » tis 08 nov 2016, 12:59

På min båt är det CEE-standard, duger det eller ska det byggas om?
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: landström

Inlägg av Seawolf » tis 08 nov 2016, 18:56

Calle C skrev:På min båt är det CEE-standard, duger det eller ska det byggas om?
Det duger om CEE-donets IP- och Ex-klassning motsvarar platsen det sitter på .
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: landström

Inlägg av Besqua » ons 09 nov 2016, 09:52

Jag begriper inte mycket av starkström i båtar, så tråden går över huvudet på mig, men jag började fundera på hur det ser ut på vår båt, hittade då denna bild från "på kryss" och inser att dessa jordbleck inte finns på vår båt.
Bild
Borde jag bygga om på detta sätt?
Som det är nu så kommer jorden direkt från land in till förbrukarna, (vi drar ur
vv beredaren när den inte används).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: landström

Inlägg av Anders S » ons 09 nov 2016, 12:50

I sjön är avsikten att jord går till sjön direkt, och att man skall slippa potentialskillnader som uppstår därför att nollan och jord inte riktigt överensstämmer (vid jordspettet i skåpet gör den det). Därför skapar man sin "egen jord", och om ström skulle gå mellan fas och jord skall säkringen gå.

När båten ligger på land är det en annan sak - då skulle samma fel innebära risken att jordplattan blir spänningssatt, obra (minst sagt). Därför finns blecket och uppmaningen att sluta förbindelsen på ett säkert sätt på land. Men... om man har en felkopplad kabel blir det inte bra på land heller.

Problemet i båda fallen består i så fall av en fel kopplad kabel. Det finns därför all anledning att kontrollera alla enskilda delar i systemet, inklusive kontaktdon (fas, nolla och jord.)

Den som inte anser sig händig med mätverktyg kan kanske ha glädje av något i denna stilen: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... are-p50348
Anders S

Skriv svar