Förlängningkabel
Förlängningkabel
Hörde ryktesvägen via GREFAB att en förlängninskabel brygga till båt bara får vara 20 m.
Vilket medför att det måste bli tätare mellan eluttagen på bryggorna.
Någon bevandrad i elparagraferna som kan styrka detta eller är det bara nys?
Vilket medför att det måste bli tätare mellan eluttagen på bryggorna.
Någon bevandrad i elparagraferna som kan styrka detta eller är det bara nys?
Re: Förlängningkabel
Ute på VP björlanda kile har eluttagen inte fungerat på flera år trots påstötninga.
Och om dom skulle fungera så förstår jag inte hur 4st uttag ska räcka till ca 30 båtar.
Och om dom skulle fungera så förstår jag inte hur 4st uttag ska räcka till ca 30 båtar.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Förlängningkabel
I en tidigare upplaga av Elinstallationsguiden, som är en vägledning till Elinstallationsreglerna, står det i 709.53.2.2 att anslutningskabel ska vara så kort som möjligt och högst 25 meter, men i den nya upplagan framgår inte samma krav, vad jag kan se.
Däremot framgår det av instruktioner (bilaga 709B.3) som rekommenderas att finnas tillgänglig för fritidsbåtsägare, att uttagen ska vara av industriutförande enl SS-EN 60309-2 (alltså den runda modellen) och att anslutningskabel ska vara oskadad och utan skarvar m.m.
Där har GREFAB mycket att göra, för vad jag vet finns det inga uttag av industrimodell någonstans.... Tyvärr kommer bytet av uttag framöver att läggas på båtplatskostnaden, så der får vi båtägare betala.
Däremot framgår det av instruktioner (bilaga 709B.3) som rekommenderas att finnas tillgänglig för fritidsbåtsägare, att uttagen ska vara av industriutförande enl SS-EN 60309-2 (alltså den runda modellen) och att anslutningskabel ska vara oskadad och utan skarvar m.m.
Där har GREFAB mycket att göra, för vad jag vet finns det inga uttag av industrimodell någonstans.... Tyvärr kommer bytet av uttag framöver att läggas på båtplatskostnaden, så der får vi båtägare betala.
Re: Förlängningkabel
[Träffade "GREFAB"s representant tillsammans med min "föreningen" (ej "hamnföreningen") i onsdags.
Det finns inget löpande underhåll på bryggorna i hamnarna förutom avbrutna maskätna stolpar.
Sakta har hamnarna förfallit, så till den milda grad, att hela elanläggningen på bryggorna är "utdömd".
Det finns inga täcklock till dvärgbrytarna på några bryggelstolpar pga. de tillverkas inte mer.
Kan inte vara så svårt att ta en "plastbit" som förses med gångjärn och monteras istället det trasiga locket
Trevligt terapiarbete på vintern för den personalen som inte har tummen mitt i handen.
Har hört att någon båtägare satt upp en gummilapp som gör samma tjänst, på någon brygga.
Eluttag mycket svåra att använda, "petsäkra" där petningen blockeras pga. att de inte är underhållen, tänker på dom som fortfarande har ström.
Mastkranens vinsch trög och skramlar, pga. att den ej är smord.
Masten firas ner knyckigt och ryckigt.
Fyrlyktan på VB nock är sedan flera år trasig, GREFAB säger att byte av lampan är riskabelt/farligt.
Kan inte vara så besvärligt att montera en fast stege med fallskydd.
Vågbrytarens "nock" var vitmålad förr och gav ett bra" inseglingsmärke".
GREFAB säger samma som om "fyrlyktan" farlig arbetsplats.
Förslag; måla från hamnens servicebåt med långskaftad rulle, kan inte vara farligt.
Jo lite, det kan stänka.
Förslag: att kaptenen ombord håller två paraply, ett över arbetaren som skall måla, den andra över sej själv.
Parkeringsskyltar ej reparerade GREFAB hänvisar till att bollen inte ligger hos dom.
Jag kanske är naiv, för jag trodde att GREFAB skulle se till att deras (parkerings)-kunder skulle "trivas" i hamnen.
Som privatperson kan jag inte gå på det parkeringsbolag som nu sköter "lappningen" (och ev. stolp-rep.)
.
Bryggorna är snorhala och farliga att gå på.
GREFABs svar: det får du finna dej i, trä, mossa/alger och väta, då blir det halt. Vi åtgärdar inte.
Flera tillbud har hänt.
Har varit i flera hamnar med träbryggor som inte varit farliga att gå på.
Asfalteringen mellan gata och brygga saknas på flera ställen, gör det besvärligt att med barnvagn eller "skottkärror" komma ut på bryggorna.
Vi måste spara säger GREFAB.
Förslag: sparka ut städbolaget och låt "hamngubbarna" städa (det gjorde dom förr), åtminstående på sommar och vinter då arbetesbelastningen inte är så stor. Samtidigt kan de fixa parkerinsskyltningen.
Personalen i "min" GREFABs hamn är trevliga, kunnig och tillmötesgående.
Fast en vår gick det inte så bra se: http://lasselundell.se/adagio.html
Ni som är bevandrade i företagsekonomi kan ju ”tycka till” om förhållandet: underhåll resp. utan underhåll, samt kundernas reaktioner.
Nu är vi som kunder ”låsta” vi har ju svårt att byta till en ”bättre” hamn.
Bara för att GREFAB har ”monopol” så tycker jag att säkerheten får de inte nonchalera.
Vad jag tycker om GREFAB nu, tumme ner.
Det finns inget löpande underhåll på bryggorna i hamnarna förutom avbrutna maskätna stolpar.
Sakta har hamnarna förfallit, så till den milda grad, att hela elanläggningen på bryggorna är "utdömd".
Det finns inga täcklock till dvärgbrytarna på några bryggelstolpar pga. de tillverkas inte mer.
Kan inte vara så svårt att ta en "plastbit" som förses med gångjärn och monteras istället det trasiga locket
Trevligt terapiarbete på vintern för den personalen som inte har tummen mitt i handen.
Har hört att någon båtägare satt upp en gummilapp som gör samma tjänst, på någon brygga.
Eluttag mycket svåra att använda, "petsäkra" där petningen blockeras pga. att de inte är underhållen, tänker på dom som fortfarande har ström.
Mastkranens vinsch trög och skramlar, pga. att den ej är smord.
Masten firas ner knyckigt och ryckigt.
Fyrlyktan på VB nock är sedan flera år trasig, GREFAB säger att byte av lampan är riskabelt/farligt.
Kan inte vara så besvärligt att montera en fast stege med fallskydd.
Vågbrytarens "nock" var vitmålad förr och gav ett bra" inseglingsmärke".
GREFAB säger samma som om "fyrlyktan" farlig arbetsplats.
Förslag; måla från hamnens servicebåt med långskaftad rulle, kan inte vara farligt.
Jo lite, det kan stänka.
Förslag: att kaptenen ombord håller två paraply, ett över arbetaren som skall måla, den andra över sej själv.
Parkeringsskyltar ej reparerade GREFAB hänvisar till att bollen inte ligger hos dom.
Jag kanske är naiv, för jag trodde att GREFAB skulle se till att deras (parkerings)-kunder skulle "trivas" i hamnen.
Som privatperson kan jag inte gå på det parkeringsbolag som nu sköter "lappningen" (och ev. stolp-rep.)
.
Bryggorna är snorhala och farliga att gå på.
GREFABs svar: det får du finna dej i, trä, mossa/alger och väta, då blir det halt. Vi åtgärdar inte.
Flera tillbud har hänt.
Har varit i flera hamnar med träbryggor som inte varit farliga att gå på.
Asfalteringen mellan gata och brygga saknas på flera ställen, gör det besvärligt att med barnvagn eller "skottkärror" komma ut på bryggorna.
Vi måste spara säger GREFAB.
Förslag: sparka ut städbolaget och låt "hamngubbarna" städa (det gjorde dom förr), åtminstående på sommar och vinter då arbetesbelastningen inte är så stor. Samtidigt kan de fixa parkerinsskyltningen.
Personalen i "min" GREFABs hamn är trevliga, kunnig och tillmötesgående.
Fast en vår gick det inte så bra se: http://lasselundell.se/adagio.html
Ni som är bevandrade i företagsekonomi kan ju ”tycka till” om förhållandet: underhåll resp. utan underhåll, samt kundernas reaktioner.
Nu är vi som kunder ”låsta” vi har ju svårt att byta till en ”bättre” hamn.
Bara för att GREFAB har ”monopol” så tycker jag att säkerheten får de inte nonchalera.
Vad jag tycker om GREFAB nu, tumme ner.
Re: Förlängningkabel
Hej
Vad det gäller elföreskrifterna så ,är det viktigt att utlösnigsvillkoren uppfylls,man räknade med att en fast förlagd 1.5 kvadrats kabel kunde vara ca 100 meter på en 10 amp säkring,skulle tro att ganska många bryggor inte uppfyller villkoren .sen med ytterligare förlängnigs kablar kan det bli hur som helst .enligt el föreskrifterna måste en förlängningskabel vara 1,5 kvadrat,men det säljs ofta 0,75 osv ,man har dålig kontroll nu förtiden.Men vill man veta så kopplar man upp med ett testinstrument för el anläggningar o kör en test
//Johan
Vad det gäller elföreskrifterna så ,är det viktigt att utlösnigsvillkoren uppfylls,man räknade med att en fast förlagd 1.5 kvadrats kabel kunde vara ca 100 meter på en 10 amp säkring,skulle tro att ganska många bryggor inte uppfyller villkoren .sen med ytterligare förlängnigs kablar kan det bli hur som helst .enligt el föreskrifterna måste en förlängningskabel vara 1,5 kvadrat,men det säljs ofta 0,75 osv ,man har dålig kontroll nu förtiden.Men vill man veta så kopplar man upp med ett testinstrument för el anläggningar o kör en test
//Johan
Re: Förlängningkabel
Håller med dig i allt du skriver, Lasse. Vi ligger ju i samma hamn så det kanske inte är så konstigt. Dock fungerar elen på "min" brygga. Både uttag och belysning, fast jag har fått återställa jordfelsbrytaren några ggr pga en båtägare som inte har ordentlig koll på sina grejer. Men det är ju inte Grefabs fel och bevisar bara att jfb fungerar.
Re: Förlängningkabel
Jag ifrågasätter dig inte, Omega, men vilken del i föreskrifterna kan man läsa om kravet på 1,5 kvadrat?omega skrev:.enligt el föreskrifterna måste en förlängningskabel vara 1,5 kvadrat,men det säljs ofta 0,75 osv ,man har dålig kontroll nu förtiden.Men vill man veta så kopplar man upp med ett testinstrument för el anläggningar o kör en test
//Johan
Re: Förlängningkabel
Just GREFABs nonchalans när det gäller bla el-installationer (och vatten) i hamnarna är skrämmande.
Vintertid ligger jag i en GREFAB-hamn men har sommarplats i en privat hamn.
Trots att priserna i den privata hamnen inte är högre än GREFABs priser så är det milsvida skillnad på både underhåll och utrustningsnivå.
Gott om godkända eluttag/vattenposter på både bryggor och på land. Elförbrukningen betalar man med ett "kontantkort". Fräscha toaletter och duschar till skillnad mot toaletten i GREFAB-hamnen som är både sliten och dåligt städad. Bryggorna underhålls regelbundet och högtryckstvättas för att det inte skall bli nån algpåväxt. I GREFAB-hamnen växer det gräs o mossa på de av alger gröna bryggorna och många brädor är så ruttna att det är stora hål i bryggorna.
När det gäller tillgång till el & vatten på min GREFAB-vinterplats så har jag ca 90m till närmaste vattenpost och närmaste elstolpe är på andra sidan den livligt trafikerade vägen genom området. Ev utlagda elkablar körs sönder på några timmar.
Enda anledningen till att jag ligger kvar i GREFAB-hamnen är att den är närmare min bostad, vilket är en stor fördel när man rustar båten inför säsongen.
Det känns som att man rånas när GREFABs räkning skall betalas!
Vintertid ligger jag i en GREFAB-hamn men har sommarplats i en privat hamn.
Trots att priserna i den privata hamnen inte är högre än GREFABs priser så är det milsvida skillnad på både underhåll och utrustningsnivå.
Gott om godkända eluttag/vattenposter på både bryggor och på land. Elförbrukningen betalar man med ett "kontantkort". Fräscha toaletter och duschar till skillnad mot toaletten i GREFAB-hamnen som är både sliten och dåligt städad. Bryggorna underhålls regelbundet och högtryckstvättas för att det inte skall bli nån algpåväxt. I GREFAB-hamnen växer det gräs o mossa på de av alger gröna bryggorna och många brädor är så ruttna att det är stora hål i bryggorna.
När det gäller tillgång till el & vatten på min GREFAB-vinterplats så har jag ca 90m till närmaste vattenpost och närmaste elstolpe är på andra sidan den livligt trafikerade vägen genom området. Ev utlagda elkablar körs sönder på några timmar.
Enda anledningen till att jag ligger kvar i GREFAB-hamnen är att den är närmare min bostad, vilket är en stor fördel när man rustar båten inför säsongen.
Det känns som att man rånas när GREFABs räkning skall betalas!
Re: Förlängningkabel
Efter åratal av diskussioner med Grefab ang underhåll, el och deras avtalsvillkor har jag nu gett upp.
Jag ska leva mitt liv och vill inte avsluta det som en sur gubbe pga Grefab
Jag ska leva mitt liv och vill inte avsluta det som en sur gubbe pga Grefab
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Förlängningkabel
Jag ligger i Saltholmen med modern el- och vattenstolpe precis bredvid båten, det har alltid fungerat bra förutom att bryggorna är väldigt hala att gå på som andra tidigare sagt. Prishöjningarna de senaste åren gör dock att jag funderar på om det verkligen är värt att fortsätta ha båt...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Förlängningkabel
Men jag tror du fortfarande ligger i samma vinterhamn som jag (Fiskebäck), och där har GREFAB inte skött underhållet.Fredrik skrev:Jag ligger i Saltholmen med modern el- och vattenstolpe precis bredvid båten, det har alltid fungerat bra förutom att bryggorna är väldigt hala att gå på som andra tidigare sagt. Prishöjningarna de senaste åren gör dock att jag funderar på om det verkligen är värt att fortsätta ha båt...
Varken vinteruppläggningstjänsten eller bryggornas skick mappar GREFABs prissättning.
Re: Förlängningkabel
Det stämmer bra att jag ligger i Fiskebäck på vintern, där är det sämre med faciliteterna. När jag skulle tvätta båten i våras fick jag ha med mig 75m vattenslang för att kunna koppla på närmsta vattenkran, har man tur kommer det vatten också... När jag slår ihop sommar- och vinterkostnaderna från Grefab blir det närmare 20000kr och jag tycker att de borde kunna hålla lite högra servicegrad och flexibilitet för de pengarna. På sommaren tycker jag det funkar bra för bryggan är ganska nybyggd och jag behöver inte interagera med Grefabs personal. För vinteruppläggningen har dock allt blivit svårare när personalen i hamnen inte längre tillåts hjälpa till med extra lyft eller annat utan att allt bokas via Grefabs centrala växel.HansH skrev:Men jag tror du fortfarande ligger i samma vinterhamn som jag (Fiskebäck), och där har GREFAB inte skött underhållet.Fredrik skrev:Jag ligger i Saltholmen med modern el- och vattenstolpe precis bredvid båten, det har alltid fungerat bra förutom att bryggorna är väldigt hala att gå på som andra tidigare sagt. Prishöjningarna de senaste åren gör dock att jag funderar på om det verkligen är värt att fortsätta ha båt...
Varken vinteruppläggningstjänsten eller bryggornas skick mappar GREFABs prissättning.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Förlängningkabel
Inte behöver du eller jag bli "sur gubbe".Calle C skrev:Efter åratal av diskussioner med Grefab ang underhåll, el och deras avtalsvillkor har jag nu gett upp.
Jag ska leva mitt liv och vill inte avsluta det som en sur gubbe pga Grefab
Jag har också gett upp, men, när jag fick tillfälle att tala med GREFABs företrädare framförde jag de "frågor" som båtkompisarna tycker är sämst i hamnen.
Jag vet att hamnföreningen i flera år framfört samma kritik utan resultat.
Är vi tillräckligt många som "talar" kanske vi så småningom får gehör för de värsta missförhållandena.
Spottar man tillräckligt länge på en sten, blir den våt.
Var ligger felet?
Re: Förlängningkabel
När det gäller GREFAB och vart våra pengar tar vägen.
Det har ju förekommit mycket oegentligheter, bla så lät förre VD'n renovera sin egen brygga för miljonbelopp:
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... n-1.608804
I artikeln beskrivs även andra felaktigheter och ibland rent brottsliga saker som förekommit inom bolaget.
Ny ledning och delvis ny personal skall förhoppningsvis se till att pengarna går till rätt saker.
Men underhållet av hamnarna är i vissa fall gravt eftersatt, trots att vi genom åren betalat för att det skall göras.
Det kan ses som som en skitsak, men när min båt lyftes nu för någon månad sedan så var GREFABs högsta ledning på studiebesök.
Självklart var de ekiperade i helt nya matchande skyddskläder med GREFAB-logga.
Lite tveksam till om skyddskläder är nödvändigt för att från 10m avstånd titta på när hamngubbarna lyfter o spolar av en segelbåt - de petade inte ens på nåt smutsigt. Jag stod bredvid i mina kontorskläder och klarade mig utmärkt.
De som jobbar i hamnen skall självklart ha bra skyddskläder, men kontorspersonal har nog mer nytta av bra stolar och skrivbord!
Det har ju förekommit mycket oegentligheter, bla så lät förre VD'n renovera sin egen brygga för miljonbelopp:
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... n-1.608804
I artikeln beskrivs även andra felaktigheter och ibland rent brottsliga saker som förekommit inom bolaget.
Ny ledning och delvis ny personal skall förhoppningsvis se till att pengarna går till rätt saker.
Men underhållet av hamnarna är i vissa fall gravt eftersatt, trots att vi genom åren betalat för att det skall göras.
Det kan ses som som en skitsak, men när min båt lyftes nu för någon månad sedan så var GREFABs högsta ledning på studiebesök.
Självklart var de ekiperade i helt nya matchande skyddskläder med GREFAB-logga.
Lite tveksam till om skyddskläder är nödvändigt för att från 10m avstånd titta på när hamngubbarna lyfter o spolar av en segelbåt - de petade inte ens på nåt smutsigt. Jag stod bredvid i mina kontorskläder och klarade mig utmärkt.
De som jobbar i hamnen skall självklart ha bra skyddskläder, men kontorspersonal har nog mer nytta av bra stolar och skrivbord!
Re: Förlängningkabel
Felet ligger absolut på ledningsnivå och dessa gömmer sig väl.Lasse L skrev:Inte behöver du eller jag bli "sur gubbe".Calle C skrev:Efter åratal av diskussioner med Grefab ang underhåll, el och deras avtalsvillkor har jag nu gett upp.
Jag ska leva mitt liv och vill inte avsluta det som en sur gubbe pga Grefab
Jag har också gett upp, men, när jag fick tillfälle att tala med GREFABs företrädare framförde jag de "frågor" som båtkompisarna tycker är sämst i hamnen.
Jag vet att hamnföreningen i flera år framfört samma kritik utan resultat.
Är vi tillräckligt många som "talar" kanske vi så småningom får gehör för de värsta missförhållandena.
Spottar man tillräckligt länge på en sten, blir den våt.
Var ligger felet?
Calle
Se gla ut
Se gla ut