Länspump

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Länspump

Inlägg av Berra2 » mån 26 sep 2016, 13:49

Ska köpa en elektrisk automatisk länspump och slang till den och undrar hur man ska tänka om storleken på den.
Min båt är 11.4 x 3 meter och väger fem ton och har ett relativt djupt kölsvin.
Slangen kommer blir ungefär 5-6 meter.
Hur stor pump bör jag ha och hur tjock bör slangen vara?
Jag har redan en omonterad pump som är för 19 mm slang men den ser litet klen ut så jag tänker att den kanske är för liten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Länspump

Inlägg av Anders S » mån 26 sep 2016, 15:05

Varför behöver du en automatisk länspump? (det kan finnas bra skäl) ?

Om du vill ha en pump för någon katastrofal läcka (typ, avslagen ventil, hål i skrovet etc) skall du ha en så stor pump som möjligt. Det finns pumpar med 38 mm slang - dessa är dock inte billiga. De drar också ström, och tömmer ett fulladdat batteri på en liten stund ( http://www.byggplast-batprylar.se/Vatte ... 2V_252L_JP ) De drar 15 A och kanske pumpar 100-150 liter per minut...

Handlar det om ren bekvämlighet/tillsyn (t e x att pumpa läns efter regn i en för övrigt tät båt - utan självläns) kommer du långt med en pump med 19 mm slang (3/4 tum). En sådan pumpar 25-30 liter per minut (kanske) och drar betydligt mindre ström, 5 A eller så.
Anders S

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Länspump

Inlägg av Berra2 » mån 26 sep 2016, 15:13

Jag vill ha pumpen för att det inte ska stå vatten i kölsvinet.
Min båt läcker ibland t. ex. när det regnar. Jag vill då att pumpen ska ta hand om det.
Klarar alltså 19 mm-pumpen det?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Länspump

Inlägg av Besqua » mån 26 sep 2016, 16:01

Jag har en pump för liknande ändamål, genomgående mast är den största orsaken, den är mot 19 mm slang,
ligger i kölsvinet och gör sitt arbete bra, har en bra strömställare som har ett till ett av samt ett auto läge.
Däremot den manuella pumpen har rejält grova slangar.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Länspump

Inlägg av oceansailor » mån 26 sep 2016, 16:07

19 mm funkar bra för att hålla tomt för spillvatten.

Katastroflänspump som den Anders visade på kräver betydligt större diameter. Dessutom måste man ta med lyfthöjden i beräkningen. Har man 3-4 m från kölsvinet upp till högsta punkten så reduceras pump effekten dramatiskt. Pumpkapaciteten är oftast angiven vid 0 m pumphöjd vilket aldrig är aktuellt :?

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Länspump

Inlägg av Berra2 » tis 27 sep 2016, 16:54

Det jag var orolig för var att pumphöjden, ca: 1.20, och längden, ca: 5-6 meter tillsammans skulle bli för mycket för den lilla pumpen men det verkar enligt de kunniga här vara en onödig oro.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Länspump

Inlägg av Anders S » tis 27 sep 2016, 17:24

Berra2 skrev:Det jag var orolig för var att pumphöjden, ca: 1.20, och längden, ca: 5-6 meter tillsammans skulle bli för mycket för den lilla pumpen men det verkar enligt de kunniga här vara en onödig oro.
Här är pumphöjden den större faktorn. Längden på slangen tillför i princip friktion, medan pumphöjden påverkar mera. En gissning, men inte helt utan grund, är att du förlorar i runda slängar halva kapaciteten om du har 1 till 1,5 m lyfthöjd.

Vill du veta (det kan ju vara kul) är det enkelt att tömma en hink (10 liter) och ta tiden, med utloppet på olika höjd. Alla pumpar med 19 mm ledning är inte lika.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Länspump

Inlägg av Peter_K » ons 28 sep 2016, 10:07

Fast om pumpen är till för att tömma slagvatten och inte för att hålla båten flytande vid en läcka är det kanske inte jätteviktigt om pumpen pumpar tio liter på 18, 29 eller 48 sekunder..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Länspump

Inlägg av Anders S » ons 28 sep 2016, 21:32

Peter_K skrev:Fast om pumpen är till för att tömma slagvatten och inte för att hålla båten flytande vid en läcka är det kanske inte jätteviktigt om pumpen pumpar tio liter på 18, 29 eller 48 sekunder..?
Troligen inte alls. Skall man se det så kan man ju ösa med en hink och svampa torrt...

Poängen är att man vet om man köpt en bra eller dålig pump och vad man kan vänta sig om den behövs "på riktigt" en vacker (eller troligare, ovacker) dag.

En av de viktiga parametrarna för en automatisk pump är också om den orkar tömma sig ordentligt och hur automatiken fungerar med fördröjning och utspolning. Är man borta länge och det regnar mycket drar man kanske ur batteriet bara på att pumpen har för mycket vatten i slangen och "aldrig" slår av. Mycket vatten i slangen kräver en längre tillslagstid efter att det blivit "torrt" (beror på hur "peppig" pumpen är) och kanske att sensorn sitter så att returvattnet inte genast startar pumpen (om och om och om igen...)

(Jag ägde en svårt läckande träbåt några säsonger och vet därför ALLT om pumpar, lyfthöjd, svaga batterier och returledningar, backventiler, tillplattade slangar, spikar i impellern och annat eländes elände. Men att ha koll på den verkliga kapaciteten är inte fel och är lätt att testa innan man har monterat pumpen i båten.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Länspump

Inlägg av Peter_K » tor 29 sep 2016, 05:57

Fast ösa med hink och svampa... en hink är inte automatisk. Hela poängen var ju enligt frågan en automatisk lösning som pumpar ut regnvatten. Och en sådan pump behöver inte vara en jättekraftig försöker jag säga.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Länspump

Inlägg av Anders S » tor 29 sep 2016, 06:49

Peter_K skrev:Fast ösa med hink och svampa... en hink är inte automatisk. Hela poängen var ju enligt frågan en automatisk lösning som pumpar ut regnvatten. Och en sådan pump behöver inte vara en jättekraftig försöker jag säga.
Frågan gällde om den pumpen som TS köpt är för klen. Är du beredd att svara ja eller nej på den frågan ? :P

Om TS provar och tycker det fungerar är den god nog. Upptäcker man att den inte duger, redan på teststadiet, får man ju skaffa en bättre pump.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Länspump

Inlägg av Peter_K » tor 29 sep 2016, 07:12

Har TS köpt en pump..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Länspump

Inlägg av Anders S » tor 29 sep 2016, 07:40

Peter_K skrev:Har TS köpt en pump..?
"Jag har redan en omonterad pump som är för 19 mm slang men den ser litet klen ut så jag tänker att den kanske är för liten."
Anders S

Skriv svar