Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn

Inlägg av e_gefvert » ons 14 sep 2016, 19:52

Hej! Vill passa på att tacka för all hjälp i min första tråd och tänkte här fortsätta med ett par ytterligare nybörjarfrågor:

Båtvaggor finns alltså med och utan hjul, såvitt jag förstått. Låt säga att jag får tag i en med hjul. Behöver jag tyngre fordon, exempelvis traktor, för att dra vaggan+båt på 2-2,5 ton? Eller räcker det med en rejäl bil? Kan ju bli knepigt, tänker jag, om man skulle köpa en båt 20 mil bort och tvingas köra hit ekipaget med traktor. I det fallet antar jag att det är smidigare att segla hem båten? Leder vidare till nästa fråga:

Antar att gemene man börjar ta upp sina båtar på land såhär års. Smidigare/smartare att införskaffa en båt ståendes på land än en som ligger i vattnet?

Vad tänker ni här på forumet? Tips till en super-rookie som jag emottages mycket tacksamt!

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn

Inlägg av HansH » tor 15 sep 2016, 09:48

En båtkärra räknas som sk "Efterfordon" och då kan du i max 30km/h bogsera med i princip vilket fordon du vill.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... terfordon/
Skall du köpa båt vill man ju gärna provsegla/köra båten innan köp men samtidigt inspektera köl och undervattenskropp.
Så man vill ha båda - dvs både att båten ligger i sjön och är lyft upp på land.
Stora båtar är nog lättast att segla hem - små båtar kan vara lättare att landtransportera.
Samtidigt så är en hemsegling ett väldigt bra tillfälle att lära känna en ny båt (och upptäcka vad man vill fixa inför kommande säsong).
Om man är rookie o köper en båt på land så är det väldigt lämpligt att man kommer överens med förre ägaren om att få hjälp med mastning mm när det är dags för sjösättning. Blir lätt fel annars...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn

Inlägg av Anders S » tor 15 sep 2016, 12:33

Det finns ju dock en praktisk gräns som man får vara medveten om:
Bruttovikt

Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)
Så har man en båt som med sin kärra väger 2,5 ton, så måste bilen väga detsamma (med last - ett sätt att öka bruttovikten upp till maxvikten). Det har med bromskapaciteten att göra, bilen får ju bromsa för två...
Anders S

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn

Inlägg av e_gefvert » fre 16 sep 2016, 11:06

Tack för svar!

Är det vanlig standard-anslutning på båtvaggorna till bilkroken?

Och

Hur sjutton fraktar man masten?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn

Inlägg av HansH » fre 16 sep 2016, 12:10

Båtvagnars "anslutning", dvs vilken dragkrok de har är helt avhängigt vem som tillverkat den och av vem de används.
Men de flesta har nog inte bildrag utan en "ring" som funkar för traktorer, truckar eller lastbilar - dvs ett "traktordrag".
På ett efterfordon kan du lägga masten uppe på båten - max totallängd är väl 24m.
Om det är en väldigt lång mast så kan det dock bli lite spännande i kurvor, rondeller etcetera, då överhängen svänger ut...
Jag transporterade för övrigt min 14,5m långa mast till en verkstad genom att "göra om den" till ett efterfordon.
Det visade sig vara dyrt att låta en specialtransport eller lastbil köra masten.
Så jag spände fast den på hamnens mastvagn och så köpte jag ett billigt bildrag på Biltema som jag bultade fast på en träregel som i sin tur stoppades in i maströret (maströret är öppet nedtill - inget bottenbeslag). Träregeln spändes fast med remmar.
En varningsflagga längst bak och så krävs egentligen en LGF-skylt.
Kontaktade polisen och de hade inget att invända mot "konstruktionen".
Sen var det bara att koppla masten, dvs efterfordonet efter bilen. Tog det väldigt försiktigt och i en snäv rondell fick jag backa o trixa lite.
Men annars gick det väldigt smärtfritt och jag kan garantera att övriga trafikanter såg väldigt förvånade ut :D
OBS, mastvagnen måste ha relativt bred hjulbas och får inte vara för hög så att den riskerar att välta i kurvorna!

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn

Inlägg av Nils_D » fre 16 sep 2016, 15:41

e_gefvert skrev: Hur sjutton fraktar man masten?
Masten är ju oftast för mjuk och för lång för att kunna läggas på ett biltak. En variant jag hört talas om är att använda en stege som man spänner fast på biltaket, och sedan använda stegen som "vagga" för masten.

Finns en bra beskrivning med illustration på länken nedan, där det också finns några intressanta lärdomar om vad man bör tänka på när man kör med masten på taket
http://ifboat.se/phpbb3/viewtopic.php?f=20&t=1574

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn

Inlägg av Lasse L » fre 16 sep 2016, 17:05

Körde 12 m mast på takräcket från Lidingö till Göteborg.
Ingen specialstöttning.
"Flaggade" av den ordentligt.
Lite knepigt ner jag körde fel och hamnade runt Sth Opran i rusningstrafik.
Utefter Vättern fick jag en polisbil bakom mej men vid Gränna försvann dom.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn

Inlägg av sangris » fre 16 sep 2016, 20:09

Jag transporterar min båt till och från havet (västkusten) varje vår och höst på ett efterfordon. Har bromsat efterfordon och då gäller inte maximala viktförhållandet lika vikt dragfordon-efterfordon, utan teoretiskt kan efterfordonet väga hur mkt som helst. Dock ska ekipaget framföras trafiksäkert, så det blir till slut en bedömningsfråga från fall till fall. Efterfordonet ska också kopplas säkert till dragfordonet, så det är också här en bedömningsfråga.
Jag har blivit stoppad två ggr när jag transporterat båten. Ena gången tyckte de att det gick lite för fort (maxfart 30 km/h) och andra gången var de nog fundersamma över vikten. Jag fick upplysa dem om viktreglerna vid bromsat efterfordon, då de inte kände till detta... :-) Båda gångerna slutade bra och jag kunde fortsätta min färd. Som dragbil har jag en SUV.

Skriv svar