Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn
Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn
Hej! Vill passa på att tacka för all hjälp i min första tråd och tänkte här fortsätta med ett par ytterligare nybörjarfrågor:
Båtvaggor finns alltså med och utan hjul, såvitt jag förstått. Låt säga att jag får tag i en med hjul. Behöver jag tyngre fordon, exempelvis traktor, för att dra vaggan+båt på 2-2,5 ton? Eller räcker det med en rejäl bil? Kan ju bli knepigt, tänker jag, om man skulle köpa en båt 20 mil bort och tvingas köra hit ekipaget med traktor. I det fallet antar jag att det är smidigare att segla hem båten? Leder vidare till nästa fråga:
Antar att gemene man börjar ta upp sina båtar på land såhär års. Smidigare/smartare att införskaffa en båt ståendes på land än en som ligger i vattnet?
Vad tänker ni här på forumet? Tips till en super-rookie som jag emottages mycket tacksamt!
Båtvaggor finns alltså med och utan hjul, såvitt jag förstått. Låt säga att jag får tag i en med hjul. Behöver jag tyngre fordon, exempelvis traktor, för att dra vaggan+båt på 2-2,5 ton? Eller räcker det med en rejäl bil? Kan ju bli knepigt, tänker jag, om man skulle köpa en båt 20 mil bort och tvingas köra hit ekipaget med traktor. I det fallet antar jag att det är smidigare att segla hem båten? Leder vidare till nästa fråga:
Antar att gemene man börjar ta upp sina båtar på land såhär års. Smidigare/smartare att införskaffa en båt ståendes på land än en som ligger i vattnet?
Vad tänker ni här på forumet? Tips till en super-rookie som jag emottages mycket tacksamt!
Re: Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn
En båtkärra räknas som sk "Efterfordon" och då kan du i max 30km/h bogsera med i princip vilket fordon du vill.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... terfordon/
Skall du köpa båt vill man ju gärna provsegla/köra båten innan köp men samtidigt inspektera köl och undervattenskropp.
Så man vill ha båda - dvs både att båten ligger i sjön och är lyft upp på land.
Stora båtar är nog lättast att segla hem - små båtar kan vara lättare att landtransportera.
Samtidigt så är en hemsegling ett väldigt bra tillfälle att lära känna en ny båt (och upptäcka vad man vill fixa inför kommande säsong).
Om man är rookie o köper en båt på land så är det väldigt lämpligt att man kommer överens med förre ägaren om att få hjälp med mastning mm när det är dags för sjösättning. Blir lätt fel annars...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... terfordon/
Skall du köpa båt vill man ju gärna provsegla/köra båten innan köp men samtidigt inspektera köl och undervattenskropp.
Så man vill ha båda - dvs både att båten ligger i sjön och är lyft upp på land.
Stora båtar är nog lättast att segla hem - små båtar kan vara lättare att landtransportera.
Samtidigt så är en hemsegling ett väldigt bra tillfälle att lära känna en ny båt (och upptäcka vad man vill fixa inför kommande säsong).
Om man är rookie o köper en båt på land så är det väldigt lämpligt att man kommer överens med förre ägaren om att få hjälp med mastning mm när det är dags för sjösättning. Blir lätt fel annars...
Re: Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn
Det finns ju dock en praktisk gräns som man får vara medveten om:
Så har man en båt som med sin kärra väger 2,5 ton, så måste bilen väga detsamma (med last - ett sätt att öka bruttovikten upp till maxvikten). Det har med bromskapaciteten att göra, bilen får ju bromsa för två...Bruttovikt
Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)
Anders S
Re: Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn
Tack för svar!
Är det vanlig standard-anslutning på båtvaggorna till bilkroken?
Och
Hur sjutton fraktar man masten?
Är det vanlig standard-anslutning på båtvaggorna till bilkroken?
Och
Hur sjutton fraktar man masten?
Re: Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn
Båtvagnars "anslutning", dvs vilken dragkrok de har är helt avhängigt vem som tillverkat den och av vem de används.
Men de flesta har nog inte bildrag utan en "ring" som funkar för traktorer, truckar eller lastbilar - dvs ett "traktordrag".
På ett efterfordon kan du lägga masten uppe på båten - max totallängd är väl 24m.
Om det är en väldigt lång mast så kan det dock bli lite spännande i kurvor, rondeller etcetera, då överhängen svänger ut...
Jag transporterade för övrigt min 14,5m långa mast till en verkstad genom att "göra om den" till ett efterfordon.
Det visade sig vara dyrt att låta en specialtransport eller lastbil köra masten.
Så jag spände fast den på hamnens mastvagn och så köpte jag ett billigt bildrag på Biltema som jag bultade fast på en träregel som i sin tur stoppades in i maströret (maströret är öppet nedtill - inget bottenbeslag). Träregeln spändes fast med remmar.
En varningsflagga längst bak och så krävs egentligen en LGF-skylt.
Kontaktade polisen och de hade inget att invända mot "konstruktionen".
Sen var det bara att koppla masten, dvs efterfordonet efter bilen. Tog det väldigt försiktigt och i en snäv rondell fick jag backa o trixa lite.
Men annars gick det väldigt smärtfritt och jag kan garantera att övriga trafikanter såg väldigt förvånade ut
OBS, mastvagnen måste ha relativt bred hjulbas och får inte vara för hög så att den riskerar att välta i kurvorna!
Men de flesta har nog inte bildrag utan en "ring" som funkar för traktorer, truckar eller lastbilar - dvs ett "traktordrag".
På ett efterfordon kan du lägga masten uppe på båten - max totallängd är väl 24m.
Om det är en väldigt lång mast så kan det dock bli lite spännande i kurvor, rondeller etcetera, då överhängen svänger ut...
Jag transporterade för övrigt min 14,5m långa mast till en verkstad genom att "göra om den" till ett efterfordon.
Det visade sig vara dyrt att låta en specialtransport eller lastbil köra masten.
Så jag spände fast den på hamnens mastvagn och så köpte jag ett billigt bildrag på Biltema som jag bultade fast på en träregel som i sin tur stoppades in i maströret (maströret är öppet nedtill - inget bottenbeslag). Träregeln spändes fast med remmar.
En varningsflagga längst bak och så krävs egentligen en LGF-skylt.
Kontaktade polisen och de hade inget att invända mot "konstruktionen".
Sen var det bara att koppla masten, dvs efterfordonet efter bilen. Tog det väldigt försiktigt och i en snäv rondell fick jag backa o trixa lite.
Men annars gick det väldigt smärtfritt och jag kan garantera att övriga trafikanter såg väldigt förvånade ut
OBS, mastvagnen måste ha relativt bred hjulbas och får inte vara för hög så att den riskerar att välta i kurvorna!
Re: Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn
Masten är ju oftast för mjuk och för lång för att kunna läggas på ett biltak. En variant jag hört talas om är att använda en stege som man spänner fast på biltaket, och sedan använda stegen som "vagga" för masten.e_gefvert skrev: Hur sjutton fraktar man masten?
Finns en bra beskrivning med illustration på länken nedan, där det också finns några intressanta lärdomar om vad man bör tänka på när man kör med masten på taket
http://ifboat.se/phpbb3/viewtopic.php?f=20&t=1574
Re: Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn
Körde 12 m mast på takräcket från Lidingö till Göteborg.
Ingen specialstöttning.
"Flaggade" av den ordentligt.
Lite knepigt ner jag körde fel och hamnade runt Sth Opran i rusningstrafik.
Utefter Vättern fick jag en polisbil bakom mej men vid Gränna försvann dom.
Ingen specialstöttning.
"Flaggade" av den ordentligt.
Lite knepigt ner jag körde fel och hamnade runt Sth Opran i rusningstrafik.
Utefter Vättern fick jag en polisbil bakom mej men vid Gränna försvann dom.
Re: Transportfrågor kring båtvagga/båtvagn
Jag transporterar min båt till och från havet (västkusten) varje vår och höst på ett efterfordon. Har bromsat efterfordon och då gäller inte maximala viktförhållandet lika vikt dragfordon-efterfordon, utan teoretiskt kan efterfordonet väga hur mkt som helst. Dock ska ekipaget framföras trafiksäkert, så det blir till slut en bedömningsfråga från fall till fall. Efterfordonet ska också kopplas säkert till dragfordonet, så det är också här en bedömningsfråga.
Jag har blivit stoppad två ggr när jag transporterat båten. Ena gången tyckte de att det gick lite för fort (maxfart 30 km/h) och andra gången var de nog fundersamma över vikten. Jag fick upplysa dem om viktreglerna vid bromsat efterfordon, då de inte kände till detta... Båda gångerna slutade bra och jag kunde fortsätta min färd. Som dragbil har jag en SUV.
Jag har blivit stoppad två ggr när jag transporterat båten. Ena gången tyckte de att det gick lite för fort (maxfart 30 km/h) och andra gången var de nog fundersamma över vikten. Jag fick upplysa dem om viktreglerna vid bromsat efterfordon, då de inte kände till detta... Båda gångerna slutade bra och jag kunde fortsätta min färd. Som dragbil har jag en SUV.