Ankarrulle på badplattform

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Ankarrulle på badplattform

Inlägg av Ridax » tis 06 sep 2016, 14:08

Vad har ni för rekommendationer/erfarenheter av ankarrulle på badplattform? Tänkte ha ett ankare av Bruce-liknande modell. Vill helst inte att det sticker ner för mycket från plattformen då den redan ligger lågt vid motorgång så ankaret kommer att släpa i vattnet (blir iofs kanske inte så stort motstånd av ett Bruce-ankare som sticker ner i vattnet)? De ledade armarna som gör att ankaret hamnar över plattformen, funkar de bra?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Ankarrulle på badplattform

Inlägg av HansH » ons 07 sep 2016, 06:52

Angående motstånd av ett ankare som släpar i vattnet vid motorgång - kliv ned på badplattformen under motorgång och stick ner handen i vattnet så kommer du få en uppfattning om hur mycket motstånd (kraft) det ger.
Man skall inte heller förringa följderna av att placera vikt längst ut i ändskeppen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ankarrulle på badplattform

Inlägg av Anders S » ons 07 sep 2016, 07:14

Jag har denna lösning på min båt (badplattform, rulle, Bruce). Nu stressas jag inte så av viktproblemet (har även en behållare för lina, ankarspel och badplattformen, med stege på akterspegeln) men trots att plattformen är placerad relativt högt (ankaret är fritt vattnet vid stillaliggande) bromsar det ordentligt vid rask segling. Nu är effekten inte så störande, eftersom båten är stor och tung och bromseffekten inträffar först när häckvågen "når upp" och då är det mycket annat som bromsar/gott om kraft till framfart.

Men; det går inte (för mig) att ha en litet mindre plattform, på lägre nivå, vilket nog hade varit bättre ur badsynpunkt (och "klättra-tillbaka-om-man-ramlat-i-synpunkt) - då hade ankaret släpat i vattnet konstant. Jag tror att en fällbar variant hade kunnat fungera, men frågan får ju vara hur "slimmat" man kan få det, mot akterspegeln. Likadant, om man har en negativ akterspegel måste man nog putta litet på ankarrullestativet för att fälla ner det. Jag tror också att man kan ha en fällbar rulle, som, då den fälls, vilar mot badplattformen. Kanske det kan vara en lösning?
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ankarrulle på badplattform

Inlägg av Ridax » ons 07 sep 2016, 09:48

HansH skrev:Angående motstånd av ett ankare som släpar i vattnet vid motorgång - kliv ned på badplattformen under motorgång och stick ner handen i vattnet så kommer du få en uppfattning om hur mycket motstånd (kraft) det ger
Min tanke var ju att Bruce-ankaret bara har en liten pinne som står tvärs mot strömningsriktningen medan "flyna"/skopan har sin största yta längs med strömningsriktningen. Men självklart är det bättre att ha ankaret så det inte doppar i vattnet.

Någon som provat en arm typ den här?

Bild

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Ankarrulle på badplattform

Inlägg av Besqua » ons 07 sep 2016, 11:36

Det fungerar bra, när ankaret är i hållaren så krokar du bara i en tamp i ankarets lilla övre hål och lyfter upp det hela, den anordningen du visar bild på kan monteras på badbryggan men tar då värdefull plats.
Många sätter den någonstans bredvid på aktern, huvudsaken är att du kan göra av ankarlinan i ngn stuv när du tar hem det, förutsätter att du har ankarspel.
Kan bli rätt stora krafter sidledes så stadig montering är ett måste.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ankarrulle på badplattform

Inlägg av Ridax » ons 07 sep 2016, 14:20

Så armen går inte upp och ner av sig själv när man tar hem och släpper ankaret? Iofs med ett frifallsspel så kanske det blir ett fasligt klonk när armen ramlar ner?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ankarrulle på badplattform

Inlägg av Anders S » ons 07 sep 2016, 14:38

Ridax skrev:Så armen går inte upp och ner av sig själv när man tar hem och släpper ankaret? Iofs med ett frifallsspel så kanske det blir ett fasligt klonk när armen ramlar ner?
Det beror ju på var ankarspelet sitter. Sitter det väl över armen, så lyfter det fint, om inte, så får man ha en hjälplina. Ett frifallsspel kan nog skapa ett "KLONK" och en rejäl duns - då slår ju armen ner till sitt stopp och sliter på skrovets infästning. ankare är ju tunga pjäser...
Anders S

Skriv svar