Fällbar propeller - brons vs stål

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Federico » fre 02 sep 2016, 07:35

Hej,
jag skulle vilja byta min fast 2 blad propeller med en fällbar 2 blad propeller.

Pris skillnad mellan den gamla stål version och en nyare brons typ är ganska stor.

Jag är ingen expert så har jag börjat fundera på vilken skillnad egentligen finns. Har ni inga erfarenhet?

Tack
Federico
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Ridax » fre 02 sep 2016, 07:47

De enklaste tvåbladiga propellrarna är foldingpropellrar. Där viker bladen ihop sig bakåt och dessa har ofta en märkbart försämrad backförmåga, speciellt tvåbladiga. Sedan finns det flöjlande propellrar som brukar vara ganska mycket dyrare där bladen vrider sig istället för att fällas. Med dessa är backförmågan i princip bättre än med en vanlig fast propeller.

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Federico » fre 02 sep 2016, 09:51

Tack! Det blir förmodligen en vanlig fällbar propeller. Men jag undrar om materialen. Äldre stål eller nyare brons?
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Anders S » fre 02 sep 2016, 13:29

Det där är en fråga om hur din motor driver. Stål-folding-propellrar passar (passade?) bra på Volvodrev, eftersom de är en mycket mindre farlig kompis till aluminiumbenet. Efterhand har man kunnat köra med bronspropellrar, men då sitter det en gummibussning som håller isär propellern från alu-benet (och så måste det vara).

På en vanlig axel, inga problem med endera. Men nyare propellrar är (såvitt jag vet) alltid av brons, stål är för utombordare av bruksmodell.
Anders S

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Federico » fre 02 sep 2016, 14:02

Jag har Volvodrev i alum och vet att de första propellar brukade vara i stål. Jag visste inte skillnaden (vikt? styrka? osv)
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Seawolf » fre 02 sep 2016, 16:00

Både stål och brons är ett galvaniskt hot mot drevets aluminiumgjutgods, men brons är lite värre. I båda fallen måste ytternav och propellerblad vara elektrisk skilda från drevets axel och därmen gjutgodset. Den offeranod som finns på drevet räcker inte till för att skydda vare sig brons-eller stålpropellrar om inte denna isolering finns.

Stålpropellraran rostar lätt om de inte är försedda med rikligt med egna offeranoder. Men om de har det så växer det massor av havstulpaner på propellern i stället.

SXK Västkustkretsen har gjort fleråriga prov med att förkoppra gulmetallpropellrar, med bra resultat - det skyddar gulmetallen mot korrosion och håller havstulpanerna borta. Men igen, BARA om propellerns ytternav och propellerbalden är elektriskt skilda från drevets axel etc. och att dessa ytterdelar INTE har någon zinkanod i kontakt med sig.

Vad gäller backförmågan med tvåbladig folding så varierar detta med fabrikatet och typen av propeller. Det finns tester gjorda på ett flertal, och några backar bra nog.
Själv har jag en tvåbladig foldingpropeller från ALCO-metaller (tillverkas inte längre) som har ganska tunga blad. Den fungerar helt OK både fram och back. Backen märks markant även på tomgångsvarv.
http://www.yachtingmonthly.com/gear/fol ... test-29807
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Calle C » fre 02 sep 2016, 20:52

Offeranoder ställer till problem med bronspropellrar.
Utan offeranod frigör bronspropellrarna koppar som effektivt tar död på havstulpanerna.
Med offeranod blir bronspropellrarna som fotbollar på hösten och kan knappt driva båten därför att zinket i anoden då offras i stället för kopparjonerna som skyddar propellern från påväxt.
På en stålpropeller så är effekten inte lika uppenbar.
Calle

Se gla ut

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Ridax » fre 02 sep 2016, 21:53

För att på stålpropellrar växer det oavsett anod eller inte...? Eller menar du att det växer mindre på stålpropellrar?

Jag har zink-anod på min propeller och målar propellern varje år med prop-o-drev och när jag tar upp på hösten så har det vuxit lite havstulpaner men inte så mycket att det är någon katastrof. Inte som när jag satte en anod på min förra brons-propeller som var omålad och på hösten var den som en stor boll....

Jag vet att det sägs att det inte skadar propellern att köra utan anod, men med tanke på att en flöjlande (och kanske ännu mer en folding) har mekaniska leder med höga punktbelastningar/förslitning, så tyckte jag det var värt att följa tillverkarens anvisningar (som är att köra med anod).

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Calle C » fre 02 sep 2016, 22:06

Jag menar att bronspropellrar har mindre påväxt utan offeranod.
Calle

Se gla ut

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Ridax » lör 03 sep 2016, 07:35

Min fråga avsåg din sista mening "På en stålpropeller så är effekten inte lika uppenbar". Finns det någon effekt överhuvudtaget på stålpropellrar?

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Federico » lör 03 sep 2016, 07:39

Jag är inte säker jag ser den riktiga fördelen med brons. Varför tillverkas propellrarna nästan bara i brons numera?
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Seawolf » lör 03 sep 2016, 09:08

Federico skrev:Jag är inte säker jag ser den riktiga fördelen med brons. Varför tillverkas propellrarna nästan bara i brons numera?
Köp en stålfolding, sen förstår du varför du borde köpt en av brons.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Seawolf » lör 03 sep 2016, 09:11

Calle C skrev:Offeranoder ställer till problem med bronspropellrar.
Utan offeranod frigör bronspropellrarna koppar som effektivt tar död på havstulpanerna.
Med offeranod blir bronspropellrarna som fotbollar på hösten och kan knappt driva båten därför att zinket i anoden då offras i stället för kopparjonerna som skyddar propellern från påväxt.
På en stålpropeller så är effekten inte lika uppenbar.
En stålpropeller blir bevuxen av havstupaner vare sig den har kontakt med en zinkanod eller ej.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Calle C » lör 03 sep 2016, 10:57

Nästan så, järnoxiden minskar påväxten en aning men inte alls så mycket som kopparoxiden gör
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fällbar propeller - brons vs stål

Inlägg av Anders S » sön 04 sep 2016, 11:31

Federico skrev:Jag är inte säker jag ser den riktiga fördelen med brons. Varför tillverkas propellrarna nästan bara i brons numera?
Det beror i stort sett på att tillverkningen är mycket enklare (gjutning och bearbetning) medan materialet naturligtvis är litet dyrare. Sedan kan man räkna med att brons (gulmetall, snarare) kan bli problemfri under vatten, medan rostfritt stål kan korrodera svårt. Vanligt stål skall vi inte tala om.
Anders S

Skriv svar