Engbo ankarspel fungerar lite konstigt i år?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Engbo ankarspel fungerar lite konstigt i år?

Inlägg av Seagull » mån 11 jul 2016, 14:17

Jag har ett lite äldre (12-14 år) ankarspel av fabrikat Engbo, modell 43(tror jag!) för lina.
Det har suttit där sedan båten var ny men jag är båtens andra ägaren sedan några år tillbaka.
Normal funktion är, eller rättare sagt var;
-Man släpper ut ankaret genom att trycka på röd fälla-ankare-knapp.
-Man stoppar sedan utrullningen av ankarlina genom att trycka på gul knapp.
-Man winchar hem på ankaret genom att hålla gul knapp intryckt.
-Det finns en grön knapp för långsam hem-winchning.

Nu i år har spelet fått för sig att det är lite nyordning:
-man fäller ankaret som vanligt med röd knapp och stoppar spelet med gul.
-När man någon timme/dag senare vill wincha hem ankaret måste man först väcka det till liv genom att trycka på den röda fälla-knappen, först därefter reagerar den gula eller gröna knappen.
Det verkar alltså somna till då det får stå ett tag, å visst så gör väl alla gubbar när dom kommit till åren.

Det fungerar ju även på detta sätt men det är lite omständligare och fram för allt är det inte som förut. Någon som vet mer?

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Engbo ankarspel fungerar lite konstigt i år?

Inlägg av Jaramaz » sön 18 sep 2016, 11:19

skall vara så som du beskriver att det är, först väcka till liv med en knapp sedan köra hem med en annan. Kolla instruxen!

Har du Engbos sammansatta panel med 3 knappar så kommer den att ge sig så småningom pga fuktinträngning. "Finns ingen i reserv att köpa" - men det gör inget det är enklare, mycket billigare och högre kvalitet att montera en dubbelbrytare för upp / ned och en enkel för långsamt. Vill du ha summer till finns sådana för några tior, tex på Kjell & Co.

/J

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Engbo ankarspel fungerar lite konstigt i år?

Inlägg av Seagull » tis 20 sep 2016, 11:10

Tack för svar.
Det stämmer att man behöver "väcka" ankarspelet med den gröna långsam-winch-knappen då det varit avstängt.
Men däremot att man får aktivera det med den röda fälla-ankare-knappen är ett nytt beteende. Jag tycker dessutom att spelet blivit mer och mer bråkigt under sommaren, nu får man oftare stänga av helt och slå på igen mm.

Jag tror precis som du att det börjat glappa i någon knapp eller kontakt. Jag har mycket riktigt Engbos sammansatta lilla panel med 3 knappar och det kanske är den som håller på att kasta in handduken. Fast jag får ibland en känsla av att det är kontaktorn (eller vad det nu är?) som sitter vid själva ankarspelet som glappar. Jag antar att själva kontrollpanelen endast förmedlar en mindre styrström till ett relä/kontaktor vid motorn där den stora strömmen går. Om kontaktytorna där börjar bli brända kan konstiga saker hända, kan man tycka. Dessutom har det samma beteende oavsett om man använder kontrollpanelen eller fjärrkontrollen.
Men om vi går vidare på Jaramaz spår med lilla kontrollpanelen:
-Eftersom den är slut som reservdel, menar du då att man ersätter den med Engbos nya variant? Eller menar du att man bygger ihop något eget av komponenter man köper in?

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Engbo ankarspel fungerar lite konstigt i år?

Inlägg av Jaramaz » lör 24 sep 2016, 13:22

Sorry för lite sent svar, jag är inte här så ofta nuförtiden.

Den där lilla knappsatsen ersatte jag med ordentliga knappar, en dubbelvippa och en enkel. De nya knapparna var vanliga för båtbruk, köpte i en närliggande (väldigt bra) båttillbehörsaffär. IP något högt, ser ut att vara betydligt bättre dimensionerade än original.
Med dubbelvippa menar jag alltså en sådan som när jag trycker på ena hållet så vevar ankarspelet upp, när jag trycker på andra hållet så släpps det ut. Enkelvippan är väl för langsam insamling.
Som förtydligande: de knappar jag köpte var inte någon ersättningsgrunka från tillverkaren av ankarspelet - jag sökte sådant men fann inget bra. Dessutom var priset för de utgångna knappsatserna ordentligt högt (1300:- ?) medan de knappar jag köpte gick tillsammans på max 100:-. Jag fick ta upp hålet lite till så lite arbete var det. Tog nog 10 minuter.

Om du ser på ankarspelet så består det av en knappsats, en kontrollbox och en elmotor. Tillverkaren har lyckats med att ha en omfattande mängd trådar mellan de olika enheterna, dessutom är de flesta trådarna tunna och eländiga, skruvfästena är i paritet med detta. Inte omöjligt att det kan ha blivit lite kontaktproblem i allt detta - det är ju enkelt att kolla upp.

Jag använder knappt mitt ankarspel, det sitter i aktern och numera är det mest förankare som används (utan ankarspel såklart). Därmed kommer jag inte ihåg vilka knappar man måste trycka på för att få igång ankarspelet - brukar prova mig fram.

/J

Skriv svar