Ankarlinans förvaring

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Ankarlinans förvaring

Inlägg av lvedin » mån 30 maj 2016, 21:09

Hej !

Har en Maxi 87.

Jag har haft en säck för ankarlinan "Polyropes" som fanns på seasea (verkar inte finnas mer), spelar ingen roll för fästbanden tålde inte uv-ljus och den höll bara en säsong drygt.

Jag funderar på att ha en back fastsatt på aktern (på badbryggan), men jag vet inte om risken att linan tippar i vattnat och inte heller om det blir bekvämt att hiva upp ankaret :?:

Annars är en säck på akterpulpeten är en lösning som har funkat, finns någon bra säck som håller sig hyfsat öppen när man hivar upp ankaret :?:

Båtens förvaringsluckor vill jag inte använda då ankaret hänger bra i pulpeten och då måste kättingen gå ut ur förvaringsluckan.

Tack !
/ Lennart

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ankarlinans förvaring

Inlägg av sangris » tis 31 maj 2016, 21:01

Går det inte behålla din säck och bara byta fästbanden till något annat?

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:04

Re: Ankarlinans förvaring

Inlägg av mikaelno » tis 31 maj 2016, 21:13


lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: Ankarlinans förvaring

Inlägg av lvedin » tis 31 maj 2016, 21:32

sangris skrev:Går det inte behålla din säck och bara byta fästbanden till något annat?
Precis vad jag tänkt, men det blir att skära hål i säcken och knyta rep, eller sy nya band. Den nya skall ju också tåla uv ljus. Allt är öppet för strul och dålig kvalitet. Och var köper man lösa band med spännen.

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: Ankarlinans förvaring

Inlägg av lvedin » tis 31 maj 2016, 21:35

Den ser bra ut med fast öppning. Värt ett försök.

Beställt !
Senast redigerad av 1 lvedin, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Ankarlinans förvaring

Inlägg av marede » tis 31 maj 2016, 21:38

Den har jag haft i två säsonger och den ser risig ut och har släppt i sömmen mitt på där man drar ihop den. (Kanske efter lite för omild behandling). Även spännet i plast har blivit skört och gått sönder. Men den fungerar bra och håller sig öppen när man ska ha i linan och kättingen. Långsidorna i öppningen är förstärkta/uppstyvade. Jag upplever själva materialet i säcken som ganska kraftigt. Saker slits i solen...

Tack för tipset mikaelno. Jag ska nog köpa en ny likadan till det priset. Inte för att jag behöver byta i år, men för 80 spänn kan den få ligga på hyllan hemma tills det blir dags. :)

En idė om du vill ha ankaret på pulpit och linan i båtens förvaringslucka är att ha en liten stålcylinder på pulpit för kättingen och sedan leda ner resten av linan i boxen. Typ en sån här: http://www.hjertmans.se/produkter/ankri ... attingkorg
//Martin
Najad 34 HR -77

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Ankarlinans förvaring

Inlägg av Jonta » ons 01 jun 2016, 18:22

Jag har en billig cykelkorg som hänger på pulpit för om ankardevärten. Fungerar busbra, kättingen lägger sig som ett lock på tampen, har för säkerhets skull en gummilina över korgen. Enda nackdelen är att jag får byta korg vartannat eller vart tredje år, pga sprickor i lackering på korgen och rostrinningar som följd.

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Ankarlinans förvaring

Inlägg av Kalle Kula » tis 07 jun 2016, 07:16

Den länkade väskan på Hjertmans är skräp..

Den här är betydligt stadigare och tror jag långlivad!
http://poly.e-line.nu/sv/MENY/BATLIV/Ov ... 3900200051

Skriv svar