Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av Sailbear » mån 30 maj 2016, 15:04

Hej

De flesta av min linlöpare/block till furlinglinan blev väldigt dåliga förra året, en del lossnade medan vi seglade i hårt väder.
Bytte ut någon av dom mot enkel linlöpare, dvs inget hjul som linan kan glida emot.

Står nu och funderar hur jag ska gå vidare. Litar inte på de ledade linlöparna med hjul/block efter detta. Förstår att det skiljer från båt till båt hur hårt linan ansätts. Och jag vet heller inte hur gamla mina linlöpare var, troligtvis väldigt gamla.

Men vad säger ni, går det lika bra med dessa enkla linlöpare (billigare och enklare, mindre som kan gå sönder) som de ledade med hjul trots stor vinkel längs mantågstöttorna? Eller ska jag satsat på att genomgående bult och diverse däcksblock att slå tårna i?

Faktiskt har jag blivit ganska så sugen på att ta ner rullseglet och börja segla med vanliga segel. Finns ju en del fördelar.

Finns det någon som har något schysst alternativ för att slipa dra furlinglinan längs mantågsstöttorna?
Om någon dragit linan över däck med däckblock eller liknande tar jag gärna emot erfarenheter, och bilder om det finns.

För seglar man i hårt väder med revad/dvs inrullad genua blir påfrestningarna stora på furlinglina och dessa linlöpare.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av HansH » tis 31 maj 2016, 07:33

Jag har ett kullagrat block i pulpit för att få rätt vinkel in mot trumman. Sen går tampen över däck till nästa block (i samma padeye som spinbomsnedhalet) och via brytblocken på rufftaket bak till en råtta bredvid ruffluckan.
Men om jag skulle göra om installationen så hade jag skippat blocken och istället kört hårdanodiserade alu-ringar:
http://www.benns.se/dacksutrustning/blo ... alsearch=1

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av Anders S » tis 31 maj 2016, 08:28

Har man en relingslist kan man sätta block i den, med en gummilina till mantågsstöttan (eller, mer avancerad, ett fjädrat block i en ögonbult i relingslisten). Annars brukar rullfocken behöva ett stabilt block nära rullen (där hamnar den mesta belastningen) och sedan fungerar enklare block i mantågsstöttorna rätt bra. Det är viktigt att rull-linan kan låsas, och bryts linan vid sittbrunnen bör det blocket också vara starkt.

Det går givetvis att använda linlöpare "på vägen", men om block inte riktigt duger är linlöpare egentligen inte bättre. De fungerar bäst när brytvinklarna är små. Försök hitta sådana med rostfri skoning.

Ett sätt att tänka är att linlöparna/blocken "bara" gör så att linan följer relingskanten och är ur vägen. I ett läge där det blir (extra) stora laster kanske sidoblocken springer, men om det första och sista blocket sitter ordentligt och är starka kan man rulla in i alla fall, bara linan går någotsånär rakt.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av HansH » tis 31 maj 2016, 13:40

Low Friction Rings funkar även med stora brytvinkar - de används tex istället för block i häckstagsarrangemang.
Jag kör dem tex i mina "Jib inhaulers" där det är både stor brytvinkel (utväxlad justering genom ringen) och hög belastning - hela fockskotets last bryts genom ringen. Rostfria ringar höll inte - de böjde sig. Men hårdanodiserade alu-ringar håller.

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av Sailbear » tis 31 maj 2016, 14:30

Tack för tipsen. Väl värda att ta till sig. Krävs ytterligare funderingar på hur jag ska optimera samt få det hela så stabilt som möjligt.
Ett problem för mig är vinkeln direkt till trumman. Det är lätt hänt att linan skaver mot plasthöljet som är runt trumman, eller i värsta fall fastnar vilket leder till trassel. Problemet beror troligen på att min båt är så pass rund i formen.

Plastimo har en led för linan på på en del av deras mindre rullar men inte på de större om jag minns rätt.
Att dra linan rakt över däck med alu-ringar är lockande.. Men min båt är inte direkt strömlinjeformad :S
Är det någon som vet en återförsäljare av lite rejälare linlöpare/block som passar till syftet. Var runt i hamnen och kikade, och några hade rejäla doningar, en där själva blocken bestod i hjul som snurrade runt mantågstöttorna. Linan löpte sedan längs med hjulen och hölls emot hjulen av en bygel vid varje hjul. Såg väldigt bra ut.

Har tyvärr bara en enorm gummilist som relingslist, men bra höjd på själva kanten, har tankar på att byta ut den men aluminium. Men troligen finns det ingen profil som passar utan måste isf specialtillverkas. Men det är kanske inte så dyrt?
Alternativt borra hål rakt igenom och fästa öglebultar för att sen fästa fjädrande block i eller dylikt.

Hur som helt tack för era tips och erfarenheter!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av Anders S » tis 31 maj 2016, 15:34

HansH skrev:Low Friction Rings funkar även med stora brytvinkar - de används tex istället för block i häckstagsarrangemang.
Jag kör dem tex i mina "Jib inhaulers" där det är både stor brytvinkel (utväxlad justering genom ringen) och hög belastning - hela fockskotets last bryts genom ringen. Rostfria ringar höll inte - de böjde sig. Men hårdanodiserade alu-ringar håller.
I Barber-hauler-tillämpningar (kärt barn har många namn, en obscen variant avstår jag ifrån, men den förekommer, den också) fungerar de här ringarna utmärkt, om inte annat för att det är så enkelt att sätta dem som stabil kaus i ett splitsat öga (tampen/ögat stödjer ringen, som är som en rund kaus). Det finns specialkauser för höga laster som är utan skarv, de är tekniskt/belastningsmässigt mycket lika de här ringarna.

Däremot har jag inte sett dem som inkråm i linlöpare, i alla fall inte ännu.

Vill man ha en sådan ring som styrning av fockrullelinan (det kan man mycket väl ha) får man nog fästa kausen med en tamp i en bygel i relingen. Men det borde man väl kunna göra? (Bygeln längs med, ringen tvärs och en tajt bändsling runt dyneemastroppen som håller den. Som en revkringla, men mer hi-Tech?
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av HansH » ons 01 jun 2016, 11:29

Man behöver inte sätta fästlinan runt ringen (i "spåret" som en del har) utan man kan knopa fast den genom samma hål som linan skall löpa i.
Om man använder skalad dyneema så plattar den ut sig och man kan på ett barberhaul även få till en utväxling (syns inte så bra på bilden men utväxlingen får man i den yttre ringen - inre ringen är bara knopad genom ögat)

https://dehlersverige.smugmug.com/Dehle ... -8Zq5d3C/A

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av Spider » tor 06 okt 2016, 19:57

Linlöpare som utgörs av ett block runt mantågsstöttan finns/fanns av ett fabrikat som heter Viadana från Italien. Jag sålde lite sådana när jag var i branschen för ett antal år sedan. Kunderna var jättenöjda så googla på Viadana och se om dom finns kvar.

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av Tomas E » tor 06 okt 2016, 22:50

Anders S skrev:Annars brukar rullfocken behöva ett stabilt block nära rullen (där hamnar den mesta belastningen) och sedan fungerar enklare block i mantågsstöttorna rätt bra.
Tar tacksamt emot bild på / länk till hur ett sådant block ser ut (d v s blocket närmast rullen).
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av Anders S » fre 07 okt 2016, 07:31

Tomas E skrev:
Anders S skrev:Annars brukar rullfocken behöva ett stabilt block nära rullen (där hamnar den mesta belastningen) och sedan fungerar enklare block i mantågsstöttorna rätt bra.
Tar tacksamt emot bild på / länk till hur ett sådant block ser ut (d v s blocket närmast rullen).
Ingen bild, du får tusen ord istället :mrgreen:

I mitt fall, ett vanligt block med hundsfott, och fäst i en ögonbult i mantågsfoten. Hundsfotten används för att hålla blocket upprätt, i mantågsstöttan. Jag hade tur (med läget för blocket - det är styrningen mot rullen man är ute efter), men det hade varit en smal sak att byta valfri skruv för relingslisten mot en ögonbult annars. En spiralfjäder eller gummikudde kan hålla blocket uppe om man inte vill ha en liten stropp.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av HansH » fre 07 okt 2016, 07:34

Tomas E skrev:Tar tacksamt emot bild på / länk till hur ett sådant block ser ut (d v s blocket närmast rullen).
Du kan ta vilket block som helst som klarar den diameter din furlinglina har.
Men om du lyxar till det lite så köper du ett sånt här:
http://www.hjertmans.se/produkter/segli ... aste-8mm-1

Men enklare, billigare och minst lika bra är en lågfriktionsring som du knopar längst ner på antingen första mantångsstttan eller bakre benet på pullpit (beror på vinkeln mot trumman på furlingen).
http://www.benns.se/block/ringarstatisk ... ction-ring
low friction ring.jpg
low friction ring.jpg (28.77 KiB) Visad 7242 gånger

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av eriksbo1 » fre 07 okt 2016, 11:03

Tomas E skrev:
Anders S skrev:Annars brukar rullfocken behöva ett stabilt block nära rullen (där hamnar den mesta belastningen) och sedan fungerar enklare block i mantågsstöttorna rätt bra.
Tar tacksamt emot bild på / länk till hur ett sådant block ser ut (d v s blocket närmast rullen).
Har haft samma problem med att vissa typer av ledblock inte fungerar: trissan spricker eller "hoppar ut". Det där med lågfriktionslinlöpare verkar vara en idé värd att pröva, åtminstone ska jag göra det för de svagt belastade partierna av furlinglinan. I brytningspunkterna kan man sen ha " vanligare" don, ex vis Bartons ledblock för mantågsstötta (t ex Hjertmans nr 1527). De har hållit i alla väder hittills.

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av delta160 » fre 07 okt 2016, 17:11

Jag provade något liknande
http://hrmarin.se/segelbatstillbehor/li ... linlopare/
på min förra båt, fungerade utmärkt!
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av Berra2 » lör 08 okt 2016, 20:49

Har spinlocks variant som visas ovan. fungerar mkt bra. som sista station har jag ett vanligt block som sitter fast i pushpit.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)

Inlägg av T » lör 08 okt 2016, 21:25

Jag har Harkens variant. Väldigt bra men smakar det så kostar det... http://www.hjertmans.se/produkter/segli ... ock-utsida Jag fick dock köpa dom till väldigt bra pris. En fördel med dessa, förutom den låga friktionen, är att dom leder linan på utsidan av mantågsstöttorna, så man slipper ha linan liggandes i ''rännstenen'. Jag har flyttat ner min rulle under däck och då är det extra viktigt med bra block, inte bara längs mantåget utan framförallt i dom två brytningar som krävs för att få upp furlinglinan på däck.
Men oavsett hur man har det ordnat, är såna här block: http://www.hjertmans.se/produkter/segli ... lock-plast i princip helt odugliga.

:o
/T

Skriv svar