Produkter som inte fyller sitt ändamål

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Produkter som inte fyller sitt ändamål

Inlägg av HansH » mån 30 maj 2016, 10:00

Skot/fall, block, däcksutrustning och komplexa produkter brukar jag köpa hos Båttillbehörshandlare, men fendrar och andra liknande produkter har jag inga problem att köpa hos tex Biltema.
Behövde en ny kabelvinda för båt/utomhusbruk då nån ligist stal min tidigare i våras. Biltema-vinda som funkat utan krångel i många år.
Såg att Biltema minskat kabellängden från 25 till 20 meter men det skulle funka även med lite kortare kabel.
Köpte Biltemas kabelvinda 35017 i fredags och har under helgen utgjutit fler svordomar och avskavda knogar än vad som är nyttigt för både kroppslig och själslig hälsa.
Man har ökat på kabelns tjocklek (gummihöljet) vilket iofs är bra, men behållit samma "plast-hus" på vindan.
HELT OMÖJLIGT att veva in kabeln igen. Efter ett otal försök där jag fick dra ut hela kabeln igen och sakta mata in sladden centimeter för centimeter och i helt perfekta varv så lyckades jag med konststycket att få in hela kabeln i vindan.
Om man bara vevar (som med den gamla) så är trumman full efter drygt 15 meter varvid man slår sönder knogarna när kabeln får trumman att fastna... :evil:
Åkte till Biltema i morse och fick följande svar på problemet: "Det funkar ju inte om du skall hålla på att veva in kabeln oftare än nån enstaka gång..."
Trodde att det var en av grundfunktionerna på en kabelvinda att det går att veva in kabeln :roll:
Nån som vet vilket varuhus som säljer en kabelvinda (i plast) som inte är för engångsbruk?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Produkter som inte fyller sitt ändamål

Inlägg av Calle C » mån 30 maj 2016, 13:52

Har köpt på hornbach
Calle

Se gla ut

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Produkter som inte fyller sitt ändamål

Inlägg av HansH » tis 31 maj 2016, 07:35

Calle C skrev:Har köpt på hornbach
Kabellängd?
Pris?
Material?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Produkter som inte fyller sitt ändamål

Inlägg av Calle C » tis 31 maj 2016, 07:40

25m
Billigt
Vet ej
Calle

Se gla ut

Skriv svar