Montage autopilot

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Peter_K
Diamantmedlem

Montage autopilot

Inlägg av Peter_K » sön 22 maj 2016, 10:28

Fick med en av världens äldsta autopiloter till min båt, har aldrig använt den. Jag installerade ett roderlås istället och har varit nöjd med det, men börjar fundera om jag skulle testa autopiloten.

Hursom; montageanvisningen anger att autopiloten skall sitta på ett visst avstånd från roderaxeln. I sidled förstår jag att det är viktigt, men i längsled..? Jag skulle vilja flytta fram fästet sådär en 50 mm; vad kan hända..? Piloten saknar "tack"funktion, man ställer en kurs och båten ska hålla den.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Montage autopilot

Inlägg av Anders S » sön 22 maj 2016, 15:09

Flyttar du fram fästet på rorkulten relativt roderaxeln händer tre saker: Autopiloten blir starkare, långsammare och får litet mindre styrutslag.

Nu är ju frågan om 50 mm är mycket eller litet, och till att börja med får man se vad grundavståndet skall vara. Sedan är det ett linjärt förhållande mellan "bör" och "är"-värdet. Om vi (gissar!) att avståndet skall vara 50 cm till att börja med, så blir AP:n nominellt 10 % starkare, 10 % långsammare och får litet mindre styrutslag (det gitter jag inte räkna på, men ungefär 3 grader mindre (25 i st f 30 grader, typ).
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 maj 2016, 08:25

Och vill du räkna på utslagets vinkelförändring finns det säkert en formel här: http://matmin.kevius.com/trisned.php
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 23 maj 2016, 10:03

Jag har funderat ett varv till... nu lutar det åt en ny.
Jag har förstått att:
- De gamla är rätt sega i elektroniken
- Inte så exakta
- Drar mycket ström
- Svåra att finjustera

Tänker nu att det kanske får bli en ny. Frågan är nu - Raymarine TP1000+ eller Simrad TP22 (kostar typ samma just nu) och varför?
Jag har vägt henne med krönt våg (tom) till 2.750 kg, så det är en fet flicka...
Rodret är utbalanserat så hon blir inte tung på rodret, och roderverkan är bra.

Det är en sådan här förhistorisk variant jag har;
https://youtu.be/wUORoHAwJf0
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » mån 23 maj 2016, 10:17

Det kanske bara var otur! ?
Jag köpte en ny TP22 till min förra, funkade bra i 5 timmar / en kvart / eller hela dagen, När jag som mest behövde den så har den bara slutat att fungera, fick bryta strömmen, och sen gick den en stund till. Fick en ny på garanti, samma sak med den.
Har hört att det inte var helt ovanligt med det felet.
Men det kanske bara var otur.
Vet inte om Raymarines grejer är bättre, har bara haft en 1000-modell, den gick bra.

/ Thomas

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » mån 23 maj 2016, 21:49

Jag har en sådan som i videoklippet, fast min är röd till färgen. Den har fungerat klanderfritt i ca 15 år (och då köpte jag den begagnad) vet inte hur gammal den kan vara. En ovärderlig hjälp för att styra på lite längre sträckor eller när man behöver båda händerna fria. Både under segel (om det inte blåser alltför hårt) eller för maskin.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 24 maj 2016, 16:22

Jag hade heller inte utgått från att en fungerande Autohelm 1000 är sådär förfärande mycket sämre än en ny lågprispilot. Det kan ju till och med vara så att monteringen är densamma och infästningarna blir på samma ställe?
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 24 maj 2016, 17:17

Peter_K skrev:Jag har funderat ett varv till... nu lutar det åt en ny.
Jag har förstått att:
- Inte så exakta
- Drar mycket ström
- Svåra att finjustera

Tänker nu att det kanske får bli en ny. Frågan är nu - Raymarine TP1000+ eller Simrad TP22 (kostar typ samma just nu) och varför?
Jag har vägt henne med krönt våg (tom) till 2.750 kg, så det är en fet flicka...

Sån därna Helmer var poppis i slutet på 70-talet...

Som jag skrivit tidigare på detta forum: Köp inte en för liten autopilot . Hade jag haft en sån båt som du har hade jag köpt en ST2000+. Starkare och snabbare, snabbheten är A och O.
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... lot#p45927
ST2000+ är marginellt dyrare än en ST1000+

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 24 maj 2016, 19:11

T skrev:
Peter_K skrev:Jag har funderat ett varv till... nu lutar det åt en ny.
Jag har förstått att:
- Inte så exakta
- Drar mycket ström
- Svåra att finjustera

Sån därna Helmer var poppis i slutet på 70-talet...

Som jag skrivit tidigare på detta forum: Köp inte en för liten autopilot . Hade jag haft en sån båt som du har hade jag köpt en ST2000+. Starkare och snabbare, snabbheten är A och O.
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... lot#p45927
ST2000+ är marginellt dyrare än en ST1000+

:o
/T
Jag har genom åren prövat litet olika autopiloter, bland and Fuso-pilot, Autohelm 3000 (gen 1) Autohelm 4000(gen1), en WP30 och nu en Navman (nedlagt märke) med hydraulisk styrmotor. Jag har inte funnit någon riktigt tydlig korrelation mellan funktion och pris i detta, men hydraulstyrmaskinen har jag å andra sidan byggt av HPD, vilket inte nödvändigtvis måste bli bra.

Däremot håller jag med om att man inte bör snåla på specifikationerna, Därför kan man ju prova den AP man har och som inte kostar något mer än litet besvär att koppla in. Därefter fattar man sitt beslut, men då har man ju underlag för detsamma. Dessutom kan man ju enklare realisera en för liten AP man åtminstone funktionstestat, bara en sådan sak.

Men chansen att en AH 1000 kan fungera är rätt stor, eftersom även "instegsAP på den tiden var tillbehör till litet större och tyngre båtar än dagens.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 25 maj 2016, 11:34

Hej - jag upptäckte att den gamla autopiloten skramlade oroväckande, har nu köpt en Simrad TP22. Den är betydligt starkare är Raymarine, så den blir säkert bra.
Alla borde ha skägg

Skriv svar