Sunbeam solpanel

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
jofred
Diamantmedlem

Sunbeam solpanel

Inlägg av jofred » lör 05 mar 2016, 07:54

Är sugen på att köpa sunbeam flexibla solcell och montera permanent. Frågan är hur hala de är att gå på om det är blött? Någon som vet hur tåliga de är i den enkla versionen?

Götaland
Trogen medlem

Re: Sunbeam solpanel

Inlägg av Götaland » ons 09 mar 2016, 13:02

På mässan i gbg såg jag att Sunbeam har en serie paneler som dom kallar för "Tough". Dessa har "halskyddad" yta.

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » ons 09 mar 2016, 16:05

Japp köpte 2x50w Tough flushed igår på mässan. Misstänker att de släta blir snorhala när de är blöta.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » fre 11 mar 2016, 08:05

jofred skrev:Är sugen på att köpa sunbeam flexibla solcell och montera permanent. Frågan är hur hala de är att gå på om det är blött? Någon som vet hur tåliga de är i den enkla versionen?
Nu har du ju redan köpt... men om någon annan söker info, såhär skriver de själva på sin hemsida:

"Alla SUNBEAMsystem flexibla modeller är konstruerade för att klara en träff av en 48mm, 490g stålkula släppt från 1m höjd. När panelen vilar på ett betonggolv. Kärnan i solpanelen är fylld med en slag-absorberande polymer. Vidare använder vi överlägsna celler med dubbel kärna vilket gör dem segare och böjbara. En mängd ledare på undersidan av cellen borgar för fortsatt funktion även om små sprickor trots allt skulle uppstå."

Oklart vilken båt de testade detta på (åsyftar betonggolvet) :mrgreen: men det ger ju en god indikation på att man åtminstone bör kunna sätta ner foten med kraft utan risk för skador på panelen, förutsatt att man inte har dojjor från Icebug på sig.

Vidare skriver de "Tough modellen har en helt nyutvecklad yta med dubbelt UV-skydd. Detta resulterar i en livslängd som uppskattas till det dubbla jämfört med andra flexibla solpaneler. Tillsammans med en högre reptålighet får vi en fantastiskt uthållig solcellspanel."

http://www.sunbeamsystem.com/sv/nyhet-d ... ydd-tough/

De kändes onekligen robusta på mässan. Båda två, men i synnerhet Tough-modellen så klart.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 11 mar 2016, 09:01

Anders S, ständigt motvalls... :)

Tänk nu på att brottsfallet med ett slag mot panelen, där det finns ett stabilt "svar" på baksidan blir ett helt annat än då man (hypotetiskt) monterar panelen på ett luckgarage, som kanske flexar en centimeter eller mer om man snubblar och landar med rumpan först. Detta sagt, det låter ju som den här panelen kan ha en poäng på båten om den är så pass robust.

Jag har en vanlig halvflexibel panel (RF stålplåt med panel på toppen) som ligger på luckgaraget, och den fungerar fortfarande utmärkt. Men det blir ju mycket sällan vandringar på den. Halkskyddet är det förstås inte mycket med.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » fre 11 mar 2016, 13:06

Anders S skrev:Anders S, ständigt motvalls...  :)

Tänk nu på att brottsfallet med ett slag mot panelen, där det finns ett stabilt "svar" på baksidan blir ett helt annat än då man (hypotetiskt) monterar panelen på ett luckgarage, som kanske flexar en centimeter eller mer om man snubblar och landar med rumpan först.
Bra förtydligande, naturligtvis är det så.

Nu tyckte jag ju att Tough-varianten såg väldigt stabil ut i sig själv när jag klämde och vred på den på mässan, men jag skulle ju ändå iakta lite varsamhet, framförallt så att den monteras på plant underlag så att tryck fördelas på större yta, även om de själva har en bild på sin hemsida med en person i högklackat ståendes på panelen. Och alla med parkett- eller trägolv hemma vet vilka fina stansningar det blir av dessa klackar. :D
//Martin
Najad 34 HR -77

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » lör 12 mar 2016, 11:34

Givetvis vill man att den ska hålla när olyckan är framme och man tappar något på den men viktigast att man inte halkar med allt vad det innebär. Panelen kostar 2090:- det kan jag ta även om det är tråkigt.

Skriv svar