Sjökortsfodral

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
mikaelb
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 aug 2015, 14:42

Sjökortsfodral

Inlägg av mikaelb » tis 25 aug 2015, 14:54

Hej.
Har börjat segla nu i år och upptäckt ett litet problem gällande navigeringen som ni kanske har lösningen på.

Vi kör med plotter och vid behov iPad med AIS-funktion. Som säkerhet och översikt har vi såklart ändå alltid papperssjökortet uppe i sittbrunnen(ett båtsportkort med medföljande fodral).
Problemet med detta är dels att fodralen går sönder efter en tuff segling då vi inte har en riktigt fast plats för det utan har det oftast någonstans i mitten av brunnen så det är lättillgängligt, och dels att det blir dyngsurt under regniga dagar.

Nu till frågan. Hur gör ni med era papperskort i båten(ni som INTE har korten liggandes torrt och skyddat), har ni andra sorters fodral eller tycker ni det är ett mindre problem att kortet är dyngsurt när ni ska bläddra eller kolla det på kvällen inför morgondagens resa? Finns det ingen liksom jag som känner ett behov av bättre fodral till sportkorten?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Sjökortsfodral

Inlägg av Besqua » tis 25 aug 2015, 17:02

Sök på "plaståttan (8)"
Finns säkert hos din marinhökare..

mikaelb
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 aug 2015, 14:42

Re: Sjökortsfodral

Inlägg av mikaelb » tis 25 aug 2015, 18:20

Tack så mycket för svar men är ändå ute efter att få höra erfarenheter också!

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Sjökortsfodral

Inlägg av sangris » tis 25 aug 2015, 19:03

Jag har det båtsportkortet med spiralrygg som är i vattentåligt material. (Åtminstone fukttåligt).
Det kanske inte ska ligga i vatten eller i direkt regn, men det tål att bli blött en kortvarig stund i alla fall.
Tidigare hade jag motsvarande i plastad variant, men efter att blivit lite slitet i hörnen så plasten delade sig, så sög det åt sig vatten i pappret.
Jag använder uteslutande iPad med Transas sjökort, men har papperskortet i backup i händelse av att elektroniken lägger av. (Jag tappar då och kontakten med gps-antennen via Bluetooth) Papperskortet är också bättre att ha som översikt tycker jag, även om det går bra att zooma ut på paddan. Men bilden blir ändå lite för liten då enl mitt tycke....

mikaelb
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 aug 2015, 14:42

Re: Sjökortsfodral

Inlägg av mikaelb » tis 25 aug 2015, 20:41

sangris skrev:Jag har det båtsportkortet med spiralrygg som är i vattentåligt material. (Åtminstone fukttåligt).
Det kanske inte ska ligga i vatten eller i direkt regn, men det tål att bli blött en kortvarig stund i alla fall.
Tidigare hade jag motsvarande i plastad variant, men efter att blivit lite slitet i hörnen så plasten delade sig, så sög det åt sig vatten i pappret.
Jag använder uteslutande iPad med Transas sjökort, men har papperskortet i backup i händelse av att elektroniken lägger av. (Jag tappar då och kontakten med gps-antennen via Bluetooth) Papperskortet är också bättre att ha som översikt tycker jag, även om det går bra att zooma ut på paddan. Men bilden blir ändå lite för liten då enl mitt tycke....
Vi använder samma kort som dig tror jag men eftersom att vi alltid har fodralet på(som ofta går sönder rätt snabbt) så blir det snabbt dyngsurt i fodralet och att bläddra i det eller ta ned det på kvällen för att gå igenom gjord eller kommande resa är supertråkigt.

Bara att fodralet är så ömtåligt ser jag som ett problem då plasten går sönder och sjökorten glider ur eller känns allmänt tråkiga ganska snabbt..

Kanske har folk inte ens papperskort uppe i sittbrunnen längre? Kanske har folk bra ställen att förvara sjökorten på under färd? Kanske är folk inte ens ute när det regnar?
Fler måste ju ha uppmärksammat detta problem. Åtminstone lite mer aktiva seglare?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sjökortsfodral

Inlägg av Lasse L » tis 25 aug 2015, 20:49

Till dagseglaren gjorde jag kombinerat luckskydd och kartfodral.
Kart luckskydd.jpg
http://lasselundell.se/debutant.html
Senast redigerad av 1 Lasse L, redigerad totalt 0 gånger.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Sjökortsfodral

Inlägg av sangris » tis 25 aug 2015, 20:50

Jag har inget fodral till mitt papperskort. "Pappret" är typ lite plastaktigt. Mitt tidigare papperskort var inplastade papper, alltså ett papperskort med en plastyta på var sida, vilket resulterade att när hörnen blev slitna så "tittade" pappret fram och fungerade som läskpapper och sög åt sig fukten.
Mina allra första papperskort hade jag i plastfickor. Väldigt bökigt och inte i båtsportsformat heller....

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: Sjökortsfodral

Inlägg av andres » tis 25 aug 2015, 20:51

Vi har alltid båtsportkortet (utan plastfodral) i skydd under sprayhooden, där är i princip alltid torrt.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

mikaelb
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 aug 2015, 14:42

Re: Sjökortsfodral

Inlägg av mikaelb » tis 25 aug 2015, 21:48

andres skrev:Vi har alltid båtsportkortet (utan plastfodral) i skydd under sprayhooden, där är i princip alltid torrt.
Nu har inte vi någon sprayhood och heller inga luckor eller något i våran brunn då båten är mer av en kappseglare. Papperssjökortet ligger därför oftast mitt i sittbrunnen lättåtkomligt för styrman vart han än sitter.
sangris skrev:Jag har inget fodral till mitt papperskort. "Pappret" är typ lite plastaktigt. Mitt tidigare papperskort var inplastade papper, alltså ett papperskort med en plastyta på var sida, vilket resulterade att när hörnen blev slitna så "tittade" pappret fram och fungerade som läskpapper och sög åt sig fukten.
Mina allra första papperskort hade jag i plastfickor. Väldigt bökigt och inte i båtsportsformat heller....
Våra kort har blivit dyngsura men verkar klara vätan bra, kanske är det vattenavstötande papper?
Ser fortfarande problem med att fickan är av sådan dålig kvalitet att den går sönder i kanterna rätt snabbt och det är tråkigt att ha ett genomblött kort trots att det inte går sönder av det.
Lasse L skrev:Till dagseglaren gjorde jag kombinerat luckskydd och kartfodral.
Kart luckskydd.jpg
http://lasselundell.se/debutant.html
Så du kanske har haft lite problem ändå med vätan? Kul med bild på din lösning men då jag måste kunna kolla på kortet snabbt och ofta vill jag inte stänga in det i någon ficka eller så utan funderar mer på något som liknar originalfodralen men tåligare och vattensäkra. Verkar dock inte direkt finnas någon marknad för dessa?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sjökortsfodral

Inlägg av Lasse L » ons 26 aug 2015, 07:12

Lasse L skrev:Till dagseglaren gjorde jag kombinerat luckskydd och kartfodral.
Kart luckskydd.jpg
http://lasselundell.se/debutant.html
Så du kanske har haft lite problem ändå med vätan? Kul med bild på din lösning men då jag måste kunna kolla på kortet snabbt och ofta vill jag inte stänga in det i någon ficka eller så utan funderar mer på något som liknar originalfodralen men tåligare och vattensäkra. Verkar dock inte direkt finnas någon marknad för dessa?[/quote]

Kortet är inte "instänkt", eller behövs tagas ut, bara att lyfta upp fodralet i knät.
"Rätt" kort stoppas i innan avfärd.

rafu
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 03 okt 2011, 17:16

Re: Sjökortsfodral

Inlägg av rafu » tor 17 sep 2015, 09:51

Hej.

Åtminstone här i Finland kan man köpa fodral gjorda speciellt för utebruk tex. paddlare.
De är gjorda i mjukare material och mycket hållbara.
Våra båtsjökort har väl lite annat format än hos er??
Kanske finns det liknande i Sverige?

Hälsningar Ralf

Skriv svar