plotter eller ipad

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Sventa
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 24 aug 2015, 19:56

plotter eller ipad

Inlägg av Sventa » mån 24 aug 2015, 20:02

Har precis köpt min första segelbåt så nu ska jag bara lära mig hur man framför detta mirakel.båten är en hallberg rassy misil 2
fundera på att skaffa mig en plotter finns det någon vettig under 7000kr? krav är att det vara en relativt stor skärm

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: plotter eller ipad

Inlägg av marede » mån 24 aug 2015, 20:58

Jag kör med Seapilot i Ipad som jag har i ett vattentätt fodral monterad i sittbrunnen. Tycker det fungerar riktigt bra. Smidigt att panorera och zooma i för att snabbt växla mellan detaljer och översikt. Det satt en Garmin gpsmap 620 fast monterad när jag köpte båten. Den används faktiskt parallellt men är lite mer svårarbetad med menyerna, och inte alls lika lätt att lägga in rutter eller planera i. Jag vet att många klagar på dålig ljusstyrka på Ipad i solsken vilket jag själv aldrig känt som ett problem. Där tycker jag det är dött lopp jämfört med min Garmin. Paddan drar en del ström dock men det gör väl en ny plotter också. En fördel med en plotter är att du kan få in en hel del annan info på skärmen också, som ekolod, vind, etc. Men så länge seapilot inte börjar krascha utan känns tillförlitlig så kommer den ha en given plats i min sittbrunn åtminstone.
//Martin
Najad 34 HR -77

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: plotter eller ipad

Inlägg av Anders » mån 24 aug 2015, 21:01

Jag kör med Raymarine a75 wifi. Kostar precis under 7000kr. Fungerar bra. Om man har en läsplatta är Seapilot ett prisvärt alternativ, precis som marede skriver.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: plotter eller ipad

Inlägg av Seagull » tis 25 aug 2015, 07:11

Ipad eller plotter? Jag tycker man ska tänka så här; används båten i skyddade vatten och i snällt väder kan Ipaden(eller likn) vara ett bra alternativ, i alla fall om skärmen tål starkt solljus (värme och ljusstyrka). Seglar man i mer öppna vatten och 15 m/s ösregn så är en fast monterad plotter det ända rätta. Helst ska plottern då också vara ganska stor vilket tyvärr höjer priset.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: plotter eller ipad

Inlägg av AndersGustafsson » tis 25 aug 2015, 07:56

Jag tycker som ovan och papperskort skall alltid vara med.
/Anders G

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: plotter eller ipad

Inlägg av Nils_D » tis 25 aug 2015, 10:52

Sventa skrev:Har precis köpt min första segelbåt så nu ska jag bara lära mig hur man framför detta mirakel.båten är en hallberg rassy misil 2
fundera på att skaffa mig en plotter finns det någon vettig under 7000kr? krav är att det vara en relativt stor skärm
Varför vill du ha en stor skärm? På en så liten segelbåt som en Misil kommer du antagligen aldrig att ha plats för en plotter som är så stor att du inte behöver papperskort. Det är möjligt att det skulle fungera på en motorbåt, men som seglare så måste man ju ha en bred överblick för att kunna planera sina kommande slag. Eftersom många system tappar information om t.ex. grund om man zoomar ut för att få överblick finns det såvitt jag kan se ingen möjlighet att som seglare enbart använda en plotter om dess skärm inte är nästan lika stor som ett papperskort. Och en sådan stor plotter gissar jag spränger de flestas budgetar, för att inte tala om att batteribanken antagligen måste uppgraderas rejält också.

Om man ändå använder papperskort parallellt med plottern så tycker jag det räcker med en rätt liten skärm. Jag har en Garmin 520 med Blue Chart g2 kort, som ger mig allt stöd jag behöver vid t.ex. finnavigation i trånga passager eller vid tilläggning i naturhamnar. Om man som jag seglar på Ostkusten är en stor fördel med Garmins kort att Hydrographicas mycket exakta och detaljerade specialkort ingår. Jag vet inte i vilken utsträckning det gör så också i andra alternativ, men för mig är detta viktigt. Jag skulle aldrig köpa en plotter eller padda som ej hade tillgång till detta. Det är mycket viktigare än en stor skärm tycker jag.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: plotter eller ipad

Inlägg av AndersGustafsson » tis 25 aug 2015, 12:28

Samma här, en Garmin 420. Räcker bra till. Sedan papperskort.
/Anders G

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: plotter eller ipad

Inlägg av andres » tis 25 aug 2015, 12:36

Seagull skrev:Ipad eller plotter? Jag tycker man ska tänka så här; används båten i skyddade vatten och i snällt väder kan Ipaden(eller likn) vara ett bra alternativ, i alla fall om skärmen tål starkt solljus (värme och ljusstyrka). Seglar man i mer öppna vatten och 15 m/s ösregn så är en fast monterad plotter det ända rätta. Helst ska plottern då också vara ganska stor vilket tyvärr höjer priset.
Precis, det är stor skillnad på att vara på platt vatten inomskärs i fint väder eller ute på öppet hav i regn och blåst.

Är även lite skeptisk till touchscreen-plotters. Har vid något tillfälle försökt att göra något vettigt med en touchscreenapparat i en bil eller buss på en lite skumpig väg och fattar inte hur man ska kunna använda en sådan på ett säkert sätt när det är tuffare väder till sjöss då man även bara har en hand kvar till att sköta navigatorn med då man måste hålla i sig hela tiden.

En iPad har väl också nackdelen att den måste tas ur sin vattentäta påse om/när den behöver laddas.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: plotter eller ipad

Inlägg av Fredrik » tis 25 aug 2015, 13:05

Om du är ny på sjön behöver du kanske inte börja med att investera i en plotter som kanske kostar nästan lika mycket som båten? Ett vanligt båtsportkort fungerar i allmänhet alldeles utmärkt för skärgårdsnavigering. Jag ser plottern som en liten extra lyx för att man skall våga angöra en kust där det finns bränningar t.ex. Med vanligt sjökort väljer man kanske bort vissa passager där det är svårt att navigera. Själv har jag varit på sjön i 40 år innan jag blev med plotter.
X-342 SWE 18 "Kexet"

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: plotter eller ipad

Inlägg av BoJ » tis 25 aug 2015, 13:10

Fördelen med en stor skärm är att man kan ha olika fönster öppna samtidigt, ett kraftigt inzoomat för detaljer och ett utzoomat för översikt.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: plotter eller ipad

Inlägg av marede » tis 25 aug 2015, 13:17

En iPad har väl också nackdelen att den måste tas ur sin vattentäta påse om/när den behöver laddas
Det beror på val av påse/skydd. Jag använder LifeProof i vilket jag kan ladda hyfsat tryggt åtminstone för familjesegling. Den täcker heller inte glaset utan jag fingrar direkt på paddans glas.

Däremot håller jag med om att papperskort alltid bör finnas med, men det låg utanför TS fråga.
Precis, det är stor skillnad på att vara på platt vatten inomskärs i fint väder eller ute på öppet hav i regn och blåst
Bra kommentar. Touchskärmar, oavsett om det är Ipad eller plotter, blir mer svårjobbade i regn eller med blöta händer (läs; vatten på skärmen) än traditionell manövrering med knappar. Men åtminstone för mig överväger fördelarna med touchskärm. Oftast är det ju fint väder på semestern... :mrgreen:
Har vid något tillfälle försökt att göra något vettigt med en touchscreenapparat i en bil eller buss på en lite skumpig väg och fattar inte hur man ska kunna använda en sådan på ett säkert sätt när det är tuffare väder till sjöss 
Kan bara svara för Seapilot på Ipad, men det tycker jag fungerade bra. Gick i Kalmarsund i styv kuling med vågorna mestadels tvärs (bitvis även med och mot vågorna) och det var problemfritt ur synvinkeln att hantera läsplattan även om delar av besättningen led av gungningsrelaterade problem. :roll:

Har man redan en platta så är Seapilot så pass billigt att man kan testa en säsong utan att ruinera sig. Hydrografikas kort går att köpa till inne i programmet.
//Martin
Najad 34 HR -77

Sventa
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 24 aug 2015, 19:56

Re: plotter eller ipad

Inlägg av Sventa » tis 25 aug 2015, 14:54

Fredrik skrev:Om du är ny på sjön behöver du kanske inte börja med att investera i en plotter som kanske kostar nästan lika mycket som båten? Ett vanligt båtsportkort fungerar i allmänhet alldeles utmärkt för skärgårdsnavigering. Jag ser plottern som en liten extra lyx för att man skall våga angöra en kust där det finns bränningar t.ex. Med vanligt sjökort väljer man kanske bort vissa passager där det är svårt att navigera. Själv har jag varit på sjön i 40 år innan jag blev med plotter.
Tack för alla svar nej ny på havet är jag inte, är 36 och har haft båtar sen jag va runt 12 år då jag hade min första cresent 432.sen har det varit diverse båtar med motor på och kördes med ekolod.Men känns ut som om man måste ha mer koll på djupet med segelbåt och eftersom jag hade tänkt ha den på svängbar arm har i luckan så känns det ut som om den behöver vara stor men detta behövs kanske inte.
får använda mina papperskort och komplettera med ipaden när det behövs.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: plotter eller ipad

Inlägg av sangris » tis 25 aug 2015, 19:21

Jag kör med iPad och Transas sjökort. Fungerar perfekt tycker jag (utom de gånger då paddan tappar kontakt med GPS-antennen via Bluetooth) Har ett Survaivor skydd till min, med en liten lucka för laddkabeln. Inte att rekommendera att stå i ösregn eller överbrytande sjö med laddkabeln i. Jag skulle önska något ljusstarkare skärm, men framför allt reflexfri skärm. Reflexerna stör mig mest. Sedan får man inte låta paddan ligga i solljus för länge då den blir överhettad och stänger ner för att svalna. Jag har den inte monterad utan lös för bästa och lättaste åtkomst och då jag inte håller den i handen, ställer jag den i skugga. Skyddet är gummerat så den ligger stadigt och glider aldrig iväg.
Papperskort är givetvis alltid med. Paddan har för liten skärm för att vara bra att se översikt på, men ska man ner på detaljnivå är oslagbar. (Det är säkert en plotter också, men jag har aldrig provat det själv)
Navigera är inga problem med papperskortet, men att veta exakt var man befinner sig går ju inte att se på ett papper. Där är paddan outstanding. Jag har gått med båten i outmärkta leder som jag aldrig skulle vågat mig på utan paddan, då den visar exakt var jag finns.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: plotter eller ipad

Inlägg av Anders S » ons 26 aug 2015, 06:59

andres skrev:
Seagull skrev:Ipad eller plotter? Jag tycker man ska tänka så här; används båten i skyddade vatten och i snällt väder kan Ipaden(eller likn) vara ett bra alternativ, i alla fall om skärmen tål starkt solljus (värme och ljusstyrka). Seglar man i mer öppna vatten och 15 m/s ösregn så är en fast monterad plotter det ända rätta. Helst ska plottern då också vara ganska stor vilket tyvärr höjer priset.
Precis, det är stor skillnad på att vara på platt vatten inomskärs i fint väder eller ute på öppet hav i regn och blåst.

Är även lite skeptisk till touchscreen-plotters. Har vid något tillfälle försökt att göra något vettigt med en touchscreenapparat i en bil eller buss på en lite skumpig väg och fattar inte hur man ska kunna använda en sådan på ett säkert sätt när det är tuffare väder till sjöss då man även bara har en hand kvar till att sköta navigatorn med då man måste hålla i sig hela tiden.

En iPad har väl också nackdelen att den måste tas ur sin vattentäta påse om/när den behöver laddas.
Jag hade samma åsikt )om touchscreen) till dess att jag vek ner mig och ersatte en Garmin 3006C (knappar, MÅNGA knappar) med en Garmin 720s (eller vad den nu heter, det är inte senaste modellen) - inga knappar, hur skall det gå? Men den har en touchscreen, och jag var lätt kluven till hur det skulle bli. Jag kan dock lugna känsliga tittare/tryckare med att det tydligen handlar om hur gränssnittet byggs upp, inte touch-fenomenet i sig. Alla jämförelser med (små) bilnavigatorer och mobiltelefoner (jag håller med Andres där) kommer på skam, och eftersom det emellanåt rör sig ordentligt även på vår stabila båt, så drar jag slutsatsen att konstruktörerna (designers, kanske) av gränssnittet har hyfsad koll på vad som krävs för båtbruk.

Sedan får man inte glömma att den touch-enhet som sitter stabilt fast i till exempel rattpediestalen eller i skottet sitter fast, man behöver inte hålla den. Håller man en liten enhet i handen blir problemet litet som när man skall försöka trä en synål på två personer, en styr tråden, en håller nålen (kan locka till skratt i rätt sammanhang). Nu anses ju total mobilitet vara en fördel i många sammanhang, men kanske inte bara en fördel om man har en navplatta.

Plats för experiment med kardborre?
Anders S

Sventa
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 24 aug 2015, 19:56

Re: plotter eller ipad

Inlägg av Sventa » sön 01 maj 2016, 07:15

nu är är plotter inköpt och monterad. blev en Garmin 52dv chirp som är installerad och provad med gott resultat.
fundera på om jag jag ska köpa till en givare också ska man köpa inombordsgivaren eller limma dit en aktergivare? skiljer ju nästan 1000kr

Skriv svar