2-takts motor som stannar

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
PeteIBöljan
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:24

2-takts motor som stannar

Inlägg av PeteIBöljan » lör 06 jun 2015, 17:42

Hej

Har skaffat en båt med 2 takts-motor. Först gick den bra men nu bara stannar den efter ett tag. Den är trög att starta, händer ingenting. Lite choke och sen startar den efter 15 drag. Sen går den nån minut innan den bara dör. Hade jag inte dubbelkollat hade jag trott att det var luftintaget som inte öppnats.

Jag har kollat allt så jag misstänker blandningen. Jag blanade i 2% olja från Biltema. Men det kanske är för lite.

Eller finns det något jag missat?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: 2-takts motor som stannar

Inlägg av Fredrik » lör 06 jun 2015, 18:21

Jag tror på nåt fel i förgasaren, sim kräver rengöring. Har du nytt bränsle eller är det från en dunk som stått ett tag? Tändstiftet bör väl också kollas och kanske bytas.
X-342 SWE 18 "Kexet"

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: 2-takts motor som stannar

Inlägg av sangris » lör 06 jun 2015, 20:16

Jag fick lära mig som ung, att på en bensidriven motor kan det bara vara två fel om den inte startar eller plötsligt stannar, eller går illa. Förgasaren eller tändsystemet. Visserligen många parametrar som kan strula där, men i huvudsak så är det bara de två. Oljeinblandningen är bara till för att smörja. Motorn går även på ren bensin utan olja, men inte så länge dock... :lol:

PeteIBöljan
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:24

Re: 2-takts motor som stannar

Inlägg av PeteIBöljan » lör 06 jun 2015, 22:25

Den har stått över vintern med soppa i, det är en såndär inbyggd tank i den (det är en liten 4 hästars). Antar att det är enklast att byta tändstift som första test.

Hur rengör man förgasaren? Eller så får man lämna in den någonstans

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: 2-takts motor som stannar

Inlägg av Fredrik » sön 07 jun 2015, 06:58

Här är en liten film om hur man kan göra:
http://youtu.be/oQELbAUZ53g

Jag skulle nog först testa att tappa ur det gamla bränslet och fylla på nytt. Lyckas du få igång motorn så ge dig ut och kör nån timme, ibland ordnar det till sig när det blir lite flöde genom förgasaren.
Till nästa vinter rekommenderar jag att du stänger bränslekranen och kör motorn tills den stannar av sig själv, då står det inget bränsle i förgasaren som kan dubsta och skapa avlagringar.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Re: 2-takts motor som stannar

Inlägg av Moogmannen » sön 07 jun 2015, 09:27

Jag hade liknande problem. Bytte till ny bensin et voila!

PeteIBöljan
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:24

Re: 2-takts motor som stannar

Inlägg av PeteIBöljan » sön 07 jun 2015, 18:10

Tack - det funkade.

Den var nästan tom så jag fyllde på med ny bensin. Efter några omgångar med avstanningar så kom den igång och gick 20 min i fin tomgång.

Skriv svar