Livlina

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Livlina

Inlägg av Anders S » sön 07 jun 2015, 16:41

sangris skrev:Nu börjar det bli lite liv i tråden. Har antagit att det är fler än jag som funderat på olika lösningar om vad som är bra och mindre bra, eller rent ut riktigt obra.
Jag efterlyser någon som har varit med om att drutta överbord som kan ge ett vittnesbörd om hur det egentligen var. Prova i lugnt väder är säkert en bra idé, liksomm det är en bra idé att bada med sin flytväst för att känna hur den fungerar.
Själv är jag mycket tveksam till om jag skulle klara att ta mig upp i båten midskepps. Uppblåst flytväst, tunga blöta kläder och därtill säkert en del sjögång (antar att risken att drutta överbord är betydligt mindre i lugnt väder) skulle säkert sätta stopp för att klänga som i en lian i livlinan....
En livlina på 10-12 meter är väl närmast otänkbart. Den skulle bara trassla in sig i allt annat. Linan bör nog vara så kort som möjligt så att risken att trots allt drutta i sjön är minimal.
Alla (?) kommersiella livlinor har en lång och en kort ända, där den korta är avsedd att vara säkring mot att falla överbord. Det viktiga är alltså inte att släpa med på något hanterligt sätt, utan att inte trilla av båten. För att detta skall fungera krävs att löplinan är centralt placerad. Samtidigt vill man kunna vara ikrokad redan i sittbrunnen, så det är nästan oundvikligt att behöva flytta säkringskroken (det finns ju två!). Så om man vill tänka på det sättet skall man troligen ha en löplina från rufftaket till förstaget, en på var sida masten, men så nära centrum som möjligt, och en löplina på däck, som går innanför vanten. Då kan man säkra sig i den centrala löplinan ("innerlinan") då man gått upp ur sittbrunnen, men slipper att lossa "ytterlinan" förrän man anser sig vara tryggt säkrad.

Samtidigt skall man slippa bli Imse Vimse Spindel i skot och backstag, för då kommer man kanske inte ens fram till det uppdrag man har att utföra. Det viktiga är ju, då man är själv eller i dåligt väder att man är så trygg man kan ordna det, inte att det går så fort som möjligt.
Anders S

Skriv svar