Livlina

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Livlina

Inlägg av sangris » ons 03 jun 2015, 21:34

Ni som har en löplina frånför till akter att koppla livlinan i, drar ni den utanför eller innanför vanten? Stora båtar har väl alltid gott om utrymme att passera mellan mantåg och vant, men på min båt, 28 fot, är det lika knepigt att ta sig förbi på utsida vant som insida....
Jag tänker så här: Om jag drar löplinan på insidan av vanten och jag befinner mig på fördäck och råkar drulla i sjön, så kommer inte livlinan att glida längre akterut än till vanten, men det resulterar ju i att jag inte når min bad/räddningsstege. Om jag drar löplinan på utsidan av vanten då riskerar jag att bli hängande och släpa efter båten.
Vilket är bäst? (Eller snarare sämst, för bäst är ju att hålla sig ombord...)

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Livlina

Inlägg av Gaidin » tor 04 jun 2015, 08:05

Jag tror inte att man glider akterut om man druttlar i vattnet, hängandes i livlinan.
Linan går över mantåget och bör väl inte glida längre än till nästa mantågsstötta.

Att ta sig upp i en seglande båt utan hjälp i det läget är nog inte enkelt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Livlina

Inlägg av Anders S » tor 04 jun 2015, 09:28

Gaidin skrev:Jag tror inte att man glider akterut om man druttlar i vattnet, hängandes i livlinan.
Linan går över mantåget och bör väl inte glida längre än till nästa mantågsstötta.

Att ta sig upp i en seglande båt utan hjälp i det läget är nog inte enkelt...
Det är ännu svårare om man inte är fastbunden, den saken är ju klar. Hu!

Jag har valt att ha löplinan i ett band som går på insidan av vanten, därför att man då slipper koppla loss (eller koppla om) sig. (Det kanske inte fungerar för dig om det är lika trångt på in- som på utsida). Skulle jag befinna mig utanför själva båten (gud förbjude!) och stanna vid vanten ger det mig inga nackdelar mot att svepas med och släpas efter båten vid sittbrunnen. Väger man sedan in att man stannar upp hur som helst vid varje mantågsstötta blir det ju helt egalt hur man gör.

Det finns ett gott argument för att ha löplinan långt in (dvs, mer centralt), och det är att då kanske man till och med stannar kvar i båten, om något händer.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Livlina

Inlägg av HansH » tor 04 jun 2015, 09:43

Om man skall kappsegla utomskärs så krävs ofta i kappseglingsreglerna att man kan ta sig från för till akter utan att behöva koppla om livlinan, vilket i praktiken innebär att löplinan spänns mellan knaparna i för och akter (vilket blir utanför vanten i mitt fall):

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Livlina

Inlägg av Gaidin » tor 04 jun 2015, 10:19

Det är ju viktigt att man kan ta sig hela vägen utan att koppla om så lägg bandet på den sidan vanten du normalt går.

När jag spänner fast mig och skall gå upp på däck så spänner jag selen i lovarts band, oavsett vilken sida jag skall vara på. Jag tänker mig att om jag ramlar så är det neråt, d v s nerför den lutande båten ner mot lä, på så vis hoppas jag att jag inte hamnar utanför båten.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Livlina

Inlägg av sangris » tor 04 jun 2015, 10:42

Ja, det är ju sant, att mantågsstöttorna förhindrar att man glider akterut om man skulle drutta i. Men om man drar löplinan på insidan om vanten så är det ju definitivt stopp när livlinan kommer dit. Och så lång livlina har man ju inte så att man då ligger i vattnet akter om båten och kan ta sig upp för räddningsstegen.
Som Gaidin skriver så faller man ju nedåt mot lä, troligtvis. Beror väl lite på omständigheter och sjögång m.m. men i så fall borde man dra löplinan utanför vanten. Om man faller så kommer ju löplinan att ligga an mot vantet, men drar man på insidan så ligger det mot masten. Det kan ju vara avgörande om man stannar kvar på insidan av mantåget vid ett fall.
Bäst är väl att prova sig fram om vad som blir mest funktionellt. Men jag är ändå intresserad av hur ni resonerar, ni som har löplina (band).

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Livlina

Inlägg av oceansailor » tor 04 jun 2015, 11:47

Det viktiga är att infäsningspunkten i däck sitter ca. 2 m för om aktern. Detta för att man inte skall släpas efter båten. Ju närmare centerlinjen ju bättre eftersom risken att man faller överbord minskar.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Livlina

Inlägg av sangris » tor 04 jun 2015, 16:41

oceansailor skrev:Det viktiga är att infäsningspunkten i däck sitter ca. 2 m för om aktern. Detta för att man inte skall släpas efter båten. Ju närmare centerlinjen ju bättre eftersom risken att man faller överbord minskar.
Men om man då drar löplinan innanför vanten så lär man ju hänga ungefär midskepps om man faller överbord. Är man dessutom ensam så hänger man där tills båten strandar någonstans, för att ta sig upp är uteslutet och räddningsstegen når man inte. Är det då inte bättre att släpa efter och kanske ha en liten chans att dra sig fram till stegen?

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Livlina

Inlägg av Gaidin » fre 05 jun 2015, 07:58

Skall du nå stegen med livlinan kopplad behöver den ju vara väldigt lång. Mina stayjacks slutar vid sittbrunnen, sedan tillkommer ett par meter akterdäck. Om jag ramlar överbord när jag hissar storseglet framme vid masten och skall ha lina så jag når badstegen så behöver den nog vara närmre 8-10 meter. Om jag tänker ramla överbord ännu längre förut behöver den nog vara tolv meter.

Man kan inte använda stayjacks som löplina om man har mantåg.
Om jag hänger ett par meter bakom båten som gör 5-6 knop, flytvästen är uppblåst, hur lätt är det att ta sig till båten?

Kanske man skall ha en fastknuten fjärrkontroll till autopiloten så man kan få stopp på båten...

Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Re: Livlina

Inlägg av Moogmannen » fre 05 jun 2015, 08:03

Jag har funderat mycket på det här. Jag tänker att jag skall prova att "kontrollerat" hoppa i med linan i lugnt väder. Är lite skraj över att slå mig bara. Men det är nog bra att veta ungefär vad som händer.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Livlina

Inlägg av Gaidin » fre 05 jun 2015, 08:45

Har du grenband och lite kort lina kan det nog vara en smärtsam upplevelse att hoppa i med fötterna först. :o

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Livlina

Inlägg av Nils_D » fre 05 jun 2015, 08:58

Intressant diskussion om viktig fråga. Men handlar detta inte om två fall med rätt skilda förutsättningar? Antingen en ensamseglare eller segling med flera personer ombord.

Om man ensamseglar (eller har med sig barn eller andra som inte kan hjälpa till att reda ut det inträffade) måste prioriteringen vara att kunna komma ombord själv. I de flesta fall, också för så små båtar som trådskaparens, liksom min egen ännu mindre IF, måste man ta sig till räddningsstegen i aktern (som förstås måste vara en riktig räddningsstege och inte en badstege som bara når ett par dm under ytan) för att överhuvudtaget ha en chans att kunna komma upp. I så fall tänker jag att lösningen måste vara att dra linan utanför vanten och mantågen (om man har det på så små båtar). Denna lösning har som flera påpekat nackdelen att risken kanske är större för att man skall trilla i, men hamnar man i vattnet så har man en chans att komma upp. Men med linan t.ex. i lovart verkar det vara utsiktslöst att ta sig till räddningsstegen om man trillat i från fördäck.

Har man däremot en besättning som kan hjälpa till kan man prioritera lösningar som gör att risken är mindre för att trilla i, vilket gör att man kian överväga att dra linan enligt de andra alternativen.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Livlina

Inlägg av Gaidin » fre 05 jun 2015, 10:01

Någon som har testat att klättra upp midskepps med livlina? I lugnt vatten borde man kunna använda själva linan som hjälp upp men i grov sjö vetekatten...

Det får bli ett test i sommar om Vättern kommer upp i badtemperatur.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Livlina

Inlägg av sangris » fre 05 jun 2015, 17:18

Nu börjar det bli lite liv i tråden. Har antagit att det är fler än jag som funderat på olika lösningar om vad som är bra och mindre bra, eller rent ut riktigt obra.
Jag efterlyser någon som har varit med om att drutta överbord som kan ge ett vittnesbörd om hur det egentligen var. Prova i lugnt väder är säkert en bra idé, liksomm det är en bra idé att bada med sin flytväst för att känna hur den fungerar.
Själv är jag mycket tveksam till om jag skulle klara att ta mig upp i båten midskepps. Uppblåst flytväst, tunga blöta kläder och därtill säkert en del sjögång (antar att risken att drutta överbord är betydligt mindre i lugnt väder) skulle säkert sätta stopp för att klänga som i en lian i livlinan....
En livlina på 10-12 meter är väl närmast otänkbart. Den skulle bara trassla in sig i allt annat. Linan bör nog vara så kort som möjligt så att risken att trots allt drutta i sjön är minimal.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Livlina

Inlägg av oceansailor » lör 06 jun 2015, 13:24

sangris skrev:
oceansailor skrev:Det viktiga är att infäsningspunkten i däck sitter ca. 2 m för om aktern. Detta för att man inte skall släpas efter båten. Ju närmare centerlinjen ju bättre eftersom risken att man faller överbord minskar.
Men om man då drar löplinan innanför vanten så lär man ju hänga ungefär midskepps om man faller överbord. Är man dessutom ensam så hänger man där tills båten strandar någonstans, för att ta sig upp är uteslutet och räddningsstegen når man inte. Är det då inte bättre att släpa efter och kanske ha en liten chans att dra sig fram till stegen?
Du har helt rätt. Är man ensam så är det nog trots allt bättre att släpa bakom båten. Prioritet nummer 1 är att stanna kvar på båten. I hårt väder har man nog liten möjlighet att ta sig tillbaka själv oavsett var man släpar.

Skriv svar