Nexus WSI-box till NX2 Server

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
metomas
Rookie
Kontakt:

Nexus WSI-box till NX2 Server

Inlägg av metomas » ons 27 maj 2015, 09:22

Jag har skaffat Garmin Nexus trådlösa vindgivare (gWind) i paket med WSI-box eftersom mastkabeln till min gamla givare är trasig någonstans i masten.
Problemet är att jag inte förstår hur jag kopplar WSI-boxen till mitt befintliga system med NX2 Server.
Servern har bara en Network anslutning precis som WSI-boxen och Nexus-systemet ska väl alltid kopplas i daisy-chain?
Någon som är mer insatt i Nexus nätverk?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Nexus WSI-box till NX2 Server

Inlägg av Anders S » tor 28 maj 2015, 06:24

Det är inte intuitivt, men Nexusnätet är ett bussnät så det är bara att para samman kablarna med hjälp av färgen. Instrumenten som har två kontakter har förbindelse färg för färg.

WSI-boxen är sin egen Master i de fall bara den är inkopplad, men kopplas den ihop med en Server tar Servern befälet. (Servern, adress 0 (noll) WSI-boxen adress 2 (två) om jag minns rätt.

Förväntat är att du via multiinstrumentet hittar vinddata direkt du startar efter att ha kopplat samman data A, Data B och minus (jord). 12V matning strömförsörjer enheten och deltar inte inte i datakommunikationen.
Anders S

Användarvisningsbild
metomas
Rookie
Kontakt:

Inlägg av metomas » tor 28 maj 2015, 10:03

Lysande, tack för det!
Någon skrev att logg- och lodgivarna måste flyttas från servern till WSI-boxen för att dom ska fungera. Kan det verkligen stämma? Vad återstår då för funktionalitet av servern i nätverket?

Användarvisningsbild
metomas
Rookie
Kontakt:

Inlägg av metomas » lör 30 maj 2015, 12:38

Efter att ha testat kan jag svara själv:
Man måste inte flytta logg- och lodgivarna till WSI-boxen. Allt fungerar, jag får ut AWS, TWA etc., med givarna kopplade till NX2 Server.
:D

Skriv svar