Garmin gWind till Silva Star

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
hedgehog
Diamantmedlem

Garmin gWind till Silva Star

Inlägg av hedgehog » mån 25 maj 2015, 19:46

Efter flera års strul med brutna flöjlar till vår Silva Star vindgivare har den nu brutit samman totalt. Bortom all räddning :(
Nya Star-givare finns inte att köpa, däremot Garmin gWind som ska vara samma som Nexus nWind vilka i sin tur borde fungera att koppla till ett Star-instrument. Om jag inte är helt ute och cyklar så var det samma givare till Star och NX2 serien med den skillnaden att det inte gick att koppla givaren direkt till NX2 utan det behövdes en WSI-box emellan.
Så, min fråga är: Någon som vet om det går att använda en gWind-givare till ett Star-instrument eller kanske till och med provat själv?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

hedgehog
Diamantmedlem

Re: Garmin gWind till Silva Star

Inlägg av hedgehog » lör 30 maj 2015, 11:48

För den som också undrat över detta kan jag meddela att det fungerar INTE. Garmins gWind verkar till skillnad från Nexus nWind (de ser likadana ut) ha digital signal direkt ut från givaren och kräver inkoppling via omvandlaren GND10. Tro mig, jag har precis testat!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 30 maj 2015, 13:55

hedgehog skrev:För den som också undrat över detta kan jag meddela att det fungerar INTE. Garmins gWind verkar till skillnad från Nexus nWind (de ser likadana ut) ha digital signal direkt ut från givaren och kräver inkoppling via omvandlaren GND10. Tro mig, jag har precis testat!
Bara lugn (på ett sätt, men kanske inte båda): De är båda likadana, för Nexus nWind ger också vindvinkeldata direkt in i nätet (Nexus-nätet). Däremot krävde tidigare givargenerationer att man kopplade dem till en WSI-box eller ett vindinstrument för att de skulle ge data på nätet. Jag misstänker att du inte har ett NX2-nät? Men OM du har ett NX2-nät kan du koppla givarens kabel på nätverksporten, men inte på vindporten. Vilken adress GWind har på nätet vet jag inte, men den är "självgående" och behöver inget instrument (som de gamla, före nWind och gWind) för att fungera.

Dessvärre är det helt korrekt att ett Starinstrument inte kan läsa av Nexusnätets vindsignal (det är vad din gWind-givare ger till nätet) så din enda chans är att hitta en begagnad givare ELLER skaffa en server (WSI-box räcker) och ett modernare instrument.

Silva/Garmin har hittills hållit ihop generationerna rätt bra, och GND10 (eg, en Nexus <--> NMEA2000-brygga) är ett rimligt svar till de som har NX2, men inte till de som har äldre produkter.

Tyvärr.
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » lör 30 maj 2015, 14:43

Det stämmer att jag inte har något NX2-nät.
Jag hade egentligen beslutat att bita i det sura och byta ut hela Star-systemet (installerades för 9 år sedan, allt funkar perfekt utom vindgivaren). Det föll för tillfället tyvärr på att vinkeln på den befintliga 52mm genomföringen där den nuvarande loggivaren sitter är alldeles för stor för trippelgivaren som ingår i Garmins vindpaket. Vi har legat i sjön över vintern och jag har ingen lust att ta kostnad för lyft enbart för att montera en ny genomföring.
Nu har jag köpt en liten handhållen vindmätare för 400 spänn. Sedan får det bli byte av hela rasket till våren när båten ändå ska upp på land ett tag för bottenmålning och sånt.
Med det sagt; om någon sitter på en fungerande, äldre Silva vindgivare, skicka ett PM. Kanske kan vi göra affär!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 30 maj 2015, 15:23

hedgehog skrev:...
Med det sagt; om någon sitter på en fungerande, äldre Silva vindgivare, skicka ett PM. Kanske kan vi göra affär!
Kanske här: http://www.blur.se/2015/04/29/gamla-instrument-sokes/
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » lör 30 maj 2015, 15:50

Tack för tipset!
/p

Skriv svar