Däckslucka til en Forgus 321

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Eyolf
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jul 2014, 22:56

Däckslucka til en Forgus 321

Inlägg av Eyolf » sön 10 maj 2015, 15:50

Hei
Jeg har en Forgus 321, 1987 modell hvor fremre däckslucka er blitt ødelagt (knust plast), og kan ikke enkelt repareres.
Däcksluckan er original med hengsler i bakkant. Er det noen som opplyse meg om hvor jeg kan få kjøpt en däckslucka
som passer.

helsing från Eyolf Johnsen
Sandane - Norge

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Däckslucka til en Forgus 321

Inlägg av Besqua » mån 11 maj 2015, 08:24

Har du ett kort på luckan?
Behöver du en ny lucka som du skriver så kolla runt, köp inte det billigaste.
Är det glaset (av plast) som är trasigt så kan det säkert bytas.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Däckslucka til en Forgus 321

Inlägg av Seawolf » mån 11 maj 2015, 08:45

På svenska västkusten finns t.ex. Berts Glas i Stenungsund. I Stockholmstrakten finns Gösta Ferms Plast AB. Båda, och säkert många andra glasmästare, kan byta plastglaset i däcksluckor. Jag har anlitat båda de namngivna. Skruva loss bara luckan och ta den till dem.
Ett sådant byte är mycket enklare än att försöka byta hela luckan med ram och allt, det passar sällan, och den gamla ramen kan vara oerhört svår att demontera på grund av segstarkt sikaflex mm.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Jesse
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 23:29

Re: Däckslucka til en Forgus 321

Inlägg av Jesse » mån 11 maj 2015, 20:36

Hej Eyolf! Där finns en kille på Orust som heter Henrik Åhman som tillverkar orginalluckor till Forgus 31/321. Han har jobbat på Forgusvarvet tidigare, men sist jag hörde från honom jobbade han på något som heter Manholm och tillverkar motorbåtar. Tidigare kunde man nå honom på info@manholm.se. Prova gärna där. Jag har ett gammalt mobilnummer till honom, men vill inte gärna lägga-ut det såhär publikt. Om Du svarar med Ditt mobilnummer kan jag SMS-a det iså fall.
Vi köpte nya luckor av honom vill vår 31-a, vilka är mycket fina.
MVH Jens

Eyolf
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jul 2014, 22:56

Re: Däckslucka til en Forgus 321

Inlägg av Eyolf » ons 13 maj 2015, 18:51

Besqua skrev:Har du ett kort på luckan?
Behöver du en ny lucka som du skriver så kolla runt, köp inte det billigaste.
Är det glaset (av plast) som är trasigt så kan det säkert bytas.
Hei Besqua
Takk for ditt svar. Jeg vil helst bytte med en original. Det er bare selve luken som er ødelagt.
Hvis jeg erstatter med en ikke-original luke vil jeg nok velge en solid luke av god kvalitet
Hilsen Eyolf

Eyolf
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jul 2014, 22:56

Re: Däckslucka til en Forgus 321

Inlägg av Eyolf » ons 13 maj 2015, 18:57

Seawolf skrev:På svenska västkusten finns t.ex. Berts Glas i Stenungsund. I Stockholmstrakten finns Gösta Ferms Plast AB. Båda, och säkert många andra glasmästare, kan byta plastglaset i däcksluckor. Jag har anlitat båda de namngivna. Skruva loss bara luckan och ta den till dem.
Ett sådant byte är mycket enklare än att försöka byta hela luckan med ram och allt, det passar sällan, och den gamla ramen kan vara oerhört svår att demontera på grund av segstarkt sikaflex mm.
Hei Seawolf
Takk for ditt svar
Problemet med decksluckan er at glasset (plasten) er formstøpt hvor både topp og alle fire sider er av plast som er formbøyd. Jeg vil helst bare bytte luckan, ikke ramme mm.
hilsen Eyolf

Eyolf
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jul 2014, 22:56

Re: Däckslucka til en Forgus 321

Inlägg av Eyolf » ons 13 maj 2015, 19:02

Jesse skrev:Hej Eyolf! Där finns en kille på Orust som heter Henrik Åhman som tillverkar orginalluckor till Forgus 31/321. Han har jobbat på Forgusvarvet tidigare, men sist jag hörde från honom jobbade han på något som heter Manholm och tillverkar motorbåtar. Tidigare kunde man nå honom på info@manholm.se. Prova gärna där. Jag har ett gammalt mobilnummer till honom, men vill inte gärna lägga-ut det såhär publikt. Om Du svarar med Ditt mobilnummer kan jag SMS-a det iså fall.
Vi köpte nya luckor av honom vill vår 31-a, vilka är mycket fina.
MVH Jens
Hei Jens
Takk for ditt svar. Jeg har kontaktet Henrik Åhman via e-post og fått svar at han kan lage en slik lucka. Diskuterer litt videre med ham. Kjøpte du komplette luckor av ham, eller bare selve luckan uten tilbehør ?
Hilsen Eyolf

Jesse
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 23:29

Re: Däckslucka til en Forgus 321

Inlägg av Jesse » ons 20 maj 2015, 22:45

Hej igen Eyolf!
Nja, vi köpte luckorna med tätningslisterna, men inte gångjärn och låsningar. Däremot är det lite svårt med låsningarna, fråga gärna Henrik om hur han rekommenderar montaget. Vår förliga lucka är fortfarande inte optimalt låst, svår att få tätt.

MVH
Jens

Skriv svar