Behöver nytt mantåg… Vad?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Behöver nytt mantåg… Vad?

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 06 maj 2015, 21:57

Presseningen har knäckt ena övre mantågslinan. Den var av modellen med plast ytterst och nån sorts starka snören inuti. Mantågsstöttorna är av nån korkad modell, typ bara rör med hål borrade ifrån sidan, ganska vasst blir det i hålet, så det är konstigt att mantågslinan hållit ända sen -85.
Nu vete f-n vad jag ska sätta dit i stället. Alla såna här grejer verkar skitdyra… Tanken jag haft är att sätta dit nån sorts dynameelina i stället.
Förslag på billigt starkt o lättmonterade grejer?
:D
På lördag ska Hannele sjösättas.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Behöver nytt mantåg… Vad?

Inlägg av Anders S » tor 07 maj 2015, 06:45

Linan du har nu kallas parafillina, och var poppis på (som du säger) 80-talet. Den finns att köpa än idag, och eftersom man ofta kan återanvända beslagen (man köper nya kilar, för de brukar inte gå att lossa, men prova!) blir det troligen billigaste lösningen.

http://www.hjertmans.se/produkter/inred ... antagslina

Annars är "konventionell visdom" att ha RF wire i mantåget, utan korrosionsskapnde vitt hölje - just för att tåla skav och inte korrodera utan att det åtminstone märks. Dyrt är ju bara förnamnet, men just där kanske man inte skall snåla?
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Behöver nytt mantåg… Vad?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 07 maj 2015, 14:38

image.jpg
Tack för det förflugna ordet parafilllina!
Fick tag på sån för 20kr metern på SeaSea i Hudik.
Nästa problem är att hitta sex st såna här, verkar vara skitsvårt...?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Behöver nytt mantåg… Vad?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 07 maj 2015, 14:39

Stöttaröret är 25 mm.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Behöver nytt mantåg… Vad?

Inlägg av Seawolf » sön 10 maj 2015, 07:13

En variant till mantåg är 6mm grå enkelflätad dyneemalina. Man kan splitsa en öga i vardera änden (man kan se hur man gör på Youtube) och då bör det ändå gå att trä ögat genom mantågsstöttehålen. (Så ha jag gjort på min båt).
Ungefär som visas här: http://www.sailnet.com/forums/gear-main ... lines.html

Det är numera accepterat i havskappseglingsreglerna att ha dyneemalina i stället för rostfri wire som mantåg.

I förliga änden trär jag ögat genom pulpitfästet och sen linan genom ögat. I akteränden använder jag en likaledes grå 3mm dyneemalina som bänsel, och drar runt några varv innan jag knopar den. Då blir sammanlagda tjockleken ungefär som ögat, och det hela ser snyggt ut.

Brummelsplits på enkelflätad dyneema: https://www.youtube.com/watch?v=d0B6tYTVHVM
Har man bara ena änden åtkomlig på linan kan man splitsa ett öga med en lite annan teknik: https://www.youtube.com/watch?v=4WW7Qvg3VjI

Om man befarar att stöttehålen kommer att skava på linan kan man värma på gråsvart krympplast på linan där den går igenom stöttorna... Jag har inte provat detta, men dyneema verkar tåla värme skapligt, så krympplasten borde krympa innan dyneemalinan skadas. Bästa att prova innan på en stump.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Behöver nytt mantåg… Vad?

Inlägg av barry » sön 10 maj 2015, 14:43

Seawolf skrev:
Det är numera accepterat i havskappseglingsreglerna att ha dyneemalina i stället för rostfri wire som mantåg.
Nix, inte i havskappseglingar. Längre. Borttaget from 2015. Numera endast ok i cat 4 ("Short races, close to shore in relatively warm or protected waters normally held in daylight") och uppåt.

Ur svensk översättning Cat 3:

3.14.6 Mantågs minsta diameter, föreskrivna material, specifikationer
a) Mantåg ska bestå av
-mångtrådig rostfri stålvajer
ÖVERSTRUKET- Dyneema/Spectra….
b) En minsta diameter enligt tabell 8 här nedan.
c) Rostfria mantåg får inte vara överklädda med tättslutande hölje. Tillfällig
skyddslindning är tillåten förutsatt att den regelbundet tas bort för inspektion.
d)Rostfri vajer med beteckningen Grade 316 rekommenderas.
f) En sträckt stropp bestående av syntetisk lina får användas för att fästa
mantågen förutsatt att öppningen som den stänger till inte överstiger 100 mm (4
tum). Denna stropp skall bytas ut åtminstone varje år.

http://www.ksss.se/Documents/2015/Spec% ... 202015.pdf

http://www.sailing.org/specialregs

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Behöver nytt mantåg… Vad?

Inlägg av Seawolf » sön 10 maj 2015, 20:41

Det var som tusan, inte kollade jag 2015 års version.....
Fast om man inte avser att havskappsegla så duger ju dyneema bra även för enklare kappseglingar. Det är därigenom bättre än de gamla plastöverklädda rostfria som många båtar fortfarande har, plastöverklädd rostfri wire är inte tillåten längre vid några kappseglingar alls.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Behöver nytt mantåg… Vad?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 12 maj 2015, 13:22

Guitar Nilsson skrev:
image.jpg
Tack för det förflugna ordet parafilllina!
Fick tag på sån för 20kr metern på SeaSea i Hudik.
Nästa problem är att hitta sex st såna här, verkar vara skitsvårt...?
Ingen som har en aning om var jag kan få tag på såna här plastgrejer? Ringde Hjertmans o förklarade, men nej. Och Benns fick bilden via mail o sa att de inte hade den, troligen är det länge sen den slutade att göras..?
Jag köpte vanliga "pluttar" för 25 mm rör, typ såna man sätter på stolsben av 25 mm rör för att skydda golvet. Nu är jag rädd att hålet för min nyköpta parafillina blir så vasst att snart kan skada linan. Hur kan jag skydda den tro? Smala rörstumpar 7 mm hål invändigt? Men var hitta såna?
Att byta mantågsstöttorna blir för svindyrt....
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Behöver nytt mantåg… Vad?

Inlägg av Fredrik » tis 12 maj 2015, 13:54

För att göra "förstärkningsrör" till din lina kanske du kan använda dig av pneumatikslang i plast? Finns i jättemånga olika dimensioner och färger. Kolla t.ex. http://www.oemautomatic.se/Produkter/Tr ... 30622.html
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Behöver nytt mantåg… Vad?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 12 maj 2015, 14:03

Fredrik skrev:För att göra "förstärkningsrör" till din lina kanske du kan använda dig av pneumatikslang i plast? Finns i jättemånga olika dimensioner och färger. Kolla t.ex. http://www.oemautomatic.se/Produkter/Tr ... 30622.html
Bra tips... Jag var in på enhydraulfirma i Hudik o frågade om ändrörspluttar i plast till 25 mm rör, men de hade inga såna, de tipsade om Järnhandeln i Hudik som har jäkligt mycket grejer, där hittade jag pluttarna. Men tänkte inte på pneumatikslang. Borde väl gå att få tag i på nån firma i närheten kanske.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Behöver nytt mantåg… Vad?

Inlägg av stangen » ons 13 maj 2015, 08:43

När jag hade plast på mina mantåg (lång time ago) värmde jag på en extra stump krympslang (för mantåg) just där de går igenom stöttorna. För slitaget.
Rekommendationen är annars naken vajer.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Behöver nytt mantåg… Vad?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 14 maj 2015, 16:20

image.jpg
image.jpg
Fått till ett mantåg i halvstorm o 10 grader. Tappade en vantskruv i sjön så jag fick åka 13 mil t Skamtema. Ångrar att jag inte köpte dyneema i stället.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar