Nya fall till 26fotare med partialrigg

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av Anders S » fre 18 mar 2016, 09:05

Det finns flera varianter. Nackdelen med de vackra splitsarna man kan göra på enkelflätad Dyneema är att man kan dra fallhaken/schackeln alltför nära fallskivan. Det finns i så fall anledning att sätta en stoppkula på fallet, men se till att den är skonsam mot linan. Dyneema i all ära, men wire är mycket mer tålig mot skav.

Med en lämpad knop (särskilt på dubbelflätad lina - lina med hölje) får man den här "stoppkulan" på köpet, kan man säga. Det blir dock inte lika elegant. Mitt tips om hur man kan korta fallet en smula (för att få ett nytt "skavställe") är lika lätt att följa med de busenkla Möbius-splitsarna. En sådan kan dra loss mycket enkelt om man så önskar, enklare än gammaldags splitsar.
Anders S

stockankare
Guldmedlem

Inlägg av stockankare » fre 18 mar 2016, 13:12

Tack för svar och motiveringar. Det är ju 2 fall jag köpt så jag ska mäta och se om det räcker till akterstagstaljan och kicken, annars får det bli grovt uthal av den andra. Rekomenderar ni fö dyneema till kicken? köper nog några meter extra och snyggar till lite när jag ändå håller på.

Jag hade nog inte tänkt att splitsa, blir en fallknop http://images.staticjw.com/fin/7549/selden-fallknop.jpg , hade det på gamla fallet som gick av, trotts allt nöjd med det (fallet gick av ca 25 cm nedanför knopen så den hade nog skörat med ålderns rätt, inte försvagad av knopen).
Insett att mina segel är nästa uppgradering så dom matchar nya snörena!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 18 mar 2016, 18:11

Till taljor rekommenderas normalt inte dyneema då töjningen inte är ett problem, och de vanliga 16-24-32-flätade linorna är smidigare och därmed löper bättre i taljan. Dessutom är de billigare, och det gör ju inget.
Alla borde ha skägg

Skriv svar