Nya fall till 26fotare med partialrigg

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av stockankare » fre 17 apr 2015, 10:31

Funderar på nya fock och skot fall, behöver ca 20 resp. 25m. Cruisingseglar i skärgård, kan bli någon översegling typ Åland, Bråviken. Har tittat på Sirius 300 och 500. Räcker den kvaliteten eller måste man köpa dynema? Tror jag har 8mm idag och det fungerar, i en rekomendationstabell, tror den hetta tågtabellen, rekommenderas 6mm, är det någon skillnad förutom det uppenbara ett smalare snöre skär i handen, å andra sidan har jag vinch...

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av HansH » fre 17 apr 2015, 12:35

Inte bara brottgräns och töjning som styr valet - du skall ha så lite töjning som möjligt på ett fall. Inte lika känsligt på ett skot men man bör eftersträva minimal töjning även där.
Glöm inte att kolla dina avlastare. Inte säkert att de klarar av 6mm lina utan att den kanar under belastning.
Dyneema/Spectra-linor är dessutom ofta "hala" och ställer stora krav på avlastaren.
Vissa äldre avlastare kan misshandla linan ganska rejält (speciellt om den glider/kanar) och det är inte roligt att få sina nya dyra fall förstörda av dåliga avlastare.
Om du har selftailingwinchar så måste du även kolla att linan inte kanar i selftailingen.
Ta en lina som kombinerar låg töjning, skön att hålla i/hantera och inte är för dyr.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av Fredrik » fre 17 apr 2015, 14:33

Du kan alltid köpa t.ex. 3mm dyneema utan kärna (ca 20kr/m) och så köper du en billig 6mm lina med ett skönt hölje (5kr/m). Sy ihop kärnorna på de båda linorna och kavla över höljet från den billiga tampen. Så har du gjort dig en billig supertamp!
X-342 SWE 18 "Kexet"

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av stockankare » tis 21 apr 2015, 21:31

Vad tror församlingen om dessa till stor och fockfall, Töjning ca 2.5% vid 20% av brottgränsen ger 50cm på fockens 20meters fall, låter mycket eller?

http://bryggboden.se/sv/cruising-skotfa ... langd.html

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av Peter_K » ons 22 apr 2015, 06:33

Jag har de här - de är OK, men inte mer.
Satsa inte på lägre kvalitet.
http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... L?id=02477
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av Anders S » ons 22 apr 2015, 06:40

50 cm är alldeles för mycket, hur du nu kommit fram till den siffran. Använder du din föreslagna lina som fall får du räkna med att justera fallet ofta, och du behöver använda winchen till det.

Traditionellt har fall alltid konstruerats så stumma som möjligt, tidigare (och föralldell nu också) i wire och allt oftare i dyneema (HMPE). Investerar du i nya fall tycker jag att du skall välja någon av de lösningarna, och Dyneemafall brukar vara alternativet för de flesta idag.

Wirefall brukar ha en halända i polyester, men den är kort och det är den som sitter i avlastaren - därför betyder töjning inte så mycket i den konstruktionen. En dyneemalina i samma dimension som haländan är onödigt stark, och till din båt räcker en dyneemalina som är 3 eller 4 mm utmärkt. Fredrik tipsade om hur du kan ekonomisera, och det är sällan ett problem att klä på dyneemalinan ett eller till och med två höljen, dels för att få något att dra i, dels för att den skall låsa i avlastare eller fungera runt winschar. Man får dock läsa på nätet hur man gör, för litet pyssel med handarbete blir det.

4 mm dyneema håller för ca 1250 kg. Lämplig (133-trådig) wire i samma dimension håller för 950 kg.

Fallen som Peter hänvisar till (motsvarande) duger och är en lätt uppgradering att göra, bara linskivorna rymmer den relativt tjocka linan i masttoppen. På min egen båt har jag wirefall till rullgenua och stor (rullstor) och dyneemaförstärkta polysterfall av ungefär den kvalisorten som Peter använder till gennaker, stagfocken och reservfall till stor och genua (storfall II används som dirk till vardags, någon nytta skall det göra). (Skälet att jag har wirefall är att genua och stor sitter uppe hela tiden, och wirefall tål skavning bättre än fiberfall om än aldrig så stumma.)
Anders S

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av stockankare » lör 12 mar 2016, 21:31

Imorgon blir det köp av. Väntade för länge med att byta, storfallet gick av på sista seglingen i höstas, något av dessa tre blir det, http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... C?id=06315 eller http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=36706 ( http://www.liros.com/en/products/produc ... -plus.html ) eller http://www.hjertmans.se/produkter/ankri ... 0m-vit-rod
självtroe jag på hjertmans eller seaseas fall (dyneema 78) vad tror ni?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av T » sön 13 mar 2016, 13:35

Min personliga tågvirkesrådgivare säjer att till fall ska du ha Admiral 5000 (Robline). Men det är ju vad han säjer till mig...
Min båt är lite större än din och har stumma segel som mår bättre ju mindre töjning fallen har. Det är också bra att ha stumma genuaskot, det minskar risken att man trycker spridaren genom genuan när vinden plötsligt avtar (på kryss, alltså).

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av Anders S » sön 13 mar 2016, 22:46

T skrev:Min personliga tågvirkesrådgivare säjer att till fall ska du ha Admiral 5000 (Robline). Men det är ju vad han säjer till mig...
Min båt är lite större än din och har stumma segel som mår bättre ju mindre töjning fallen har. Det är också bra att ha stumma genuaskot, det minskar risken att man trycker spridaren genom genuan när vinden plötsligt avtar (på kryss, alltså).

:o
/T
Jag tror inte att många båtar har nytta av töjbara skot eller fall. :D

Ett tips i all enkelhet: Efter att ha investerat tungt i nya fall, köp dessa någon meter (eller två) för långa. Om man sedan knopar fallet i seglet (eller knopar fallet i fallhaken) kan man flera gånger korta fallet någon decimeter eller två när skavet börjar synas. Den som verkligen vill maximera fallets livslängd vänder dessutom på det.
Anders S

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av stockankare » ons 16 mar 2016, 12:04

Det blev dessa, http://www.hjertmans.se/produkter/ankri ... 0m-vit-rod 30m långa räcker mer än väl, byter fockfallet samtidigt så stor och fockfall för under 1000lappen och många meter över, frågan blir då, kapa en bit och använda till uthal och akterstagstalja, eller andra föslag?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av Peter_K » ons 16 mar 2016, 16:53

Känns lite grovt till uthal? Snarare till kicken eller akterstagstaljan (som du själv föreslog) tycker jag.
Alla borde ha skägg

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av sangris » ons 16 mar 2016, 18:07

Jag kapar tråden lite....
Hur får man dit en schackel på ett dynemafall? Funderar också på att byta ut mina gamla fall, men jag vill ha ett schackel i änden.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av T » ons 16 mar 2016, 19:02

sangris skrev:Jag kapar tråden lite....
Hur får man dit en schackel på ett dynemafall? Funderar också på att byta ut mina gamla fall, men jag vill ha ett schackel i änden.
Gör en splits... eller knopa (gårdingstek)

:o
/T

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av barry » ons 16 mar 2016, 19:27

Brummel om splits. Plättlätt faktiskt. Bra filmer på Youtube.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Nya fall till 26fotare med partialrigg

Inlägg av stangen » ons 16 mar 2016, 22:01

__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar