Extra solcell

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Extra solcell

Inlägg av naffatS » tis 10 mar 2015, 13:11

Jag har idag en 60 W solcell på en pinne i aktern. Ledningen (4,5m) på 2 x 4 mm² går till en Peak Power MPPT regulator på 10A som sitter inne i båten i närheten av förbrukn.batterierna. Nu har jag köpt en hopvikbar panel på 40W som jag tänkte hänga upp och koppla in vid behov.Jag vill ha den kopplad till samma regulator som aktercellen.
Fråga: Kan jag via ngn form av däckskontakt koppla in den på ledningen från aktercellen eller måste jag dra separat ledning fram till regulatorn?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Extra solcell

Inlägg av Besqua » tis 10 mar 2015, 22:18

Du kan säkert koppla in den på samma kabel som den andra, gäller att hitta en bra plats för en
kontakt, om du inte har en regulator som kan hantera två skilda solceller.
Lägg märke till den glidande formuleringen, el i båt är trixiga grejor...

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: Extra solcell

Inlägg av SteX » ons 11 mar 2015, 20:46

Under förutsättning att regulatorn kan hantera maxeffekten som båda panelerna genererar så är det bara att ansluta till regulatorn, men du måste sätta dem parallellt. Du kan koppla ihop varsomhelst på kabeln. Förutsättningen är att det finns en stoppdiod i varje panel, det gör det oftast om det sitter en liten box på panelen. Regulatorn kommer att se båda solpanelerna som en enda.
Stefan

Skriv svar