Gammal gasolugn, hur hade ni gjort?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Gammal gasolugn, hur hade ni gjort?

Inlägg av marede » mån 02 mar 2015, 16:53

Jag noterade häromveckan att den gamla spisen i båten nog gjort sitt då jag inte fick igång ugnen, och plattorna bara fungerade om jag höll in vreden. Jaja, tänkte jag, spisen (orginal från 1977) har väl gjort sitt, ett under att den hållit så länge. Jag var hyggligt nära att köpa ny spis/ugn så här i båtmässetider. :) Men så igår hittade jag instruktionsboken i båtpärmen som följde med köpet i somras. Och visst, bara man vet hur man ska göra så fungerar spisen oklanderligt, efter 38 år och en vårdande ägare! Bifogar bild på spis och en ovikt och till synes obläddrad instruktionsbok... Notera gräddningstabellen... hur många bakar rulltårta eller gräddar pepparkakor på sjön idag? :D

Då vi har barn kan jag dock inte bestämma mig för om jag ändå borde byta spis till en modern med låsbar ugnslucka och dubbelglas... men det tar liksom emot i själen att byta bort saker som fungerar, i synnerhet saker som är i så gott skick.
Framsida ugn 1.jpg
Det som ser ut som bubblig emalj eller fläckar runt brännarna är faktiskt bara damm som jag inte torkade av innan fotot togs. Detsamma gäller fläckarna i ugnen...
Framsida ugn 2.jpg
Instruktionsbok 1.jpg
Instruktionsbok 2.jpg
//Martin
Najad 34 HR -77

Twostar38
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 02 mar 2015, 16:56

Re: Gammal gasolugn, hur hade ni gjort?

Inlägg av Twostar38 » mån 02 mar 2015, 17:11

Behåll! Snygg färg och beprövat fabrikat. If it aint broken, dont fix it!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gammal gasolugn, hur hade ni gjort?

Inlägg av Lasse L » mån 02 mar 2015, 20:02

gas13.jpg
När spisen är slut kan man ta inkråmet och modifiera Wallasen till gasdrift.
gas2.jpg
Se http://lasselundell.se/wallas.html :P

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Gammal gasolugn, hur hade ni gjort?

Inlägg av sangris » mån 02 mar 2015, 20:57

Jag förstår din oro över avsaknaden av spärr och dubbla glas när du har barn.
Ett alternativ är att sälja den på blocket eller liknande.... Det finns säkert intresserade spekulanter då den ser ut att vara i mkt gott skick. Jag har tyvärr inte utrymme för ugn, annars hade jag gärna lagt ett bud.... ;-)

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: Gammal gasolugn, hur hade ni gjort?

Inlägg av stockankare » tis 03 mar 2015, 08:22

Självklart ska du behålla den, lägg pengarna på en till solcell eller nåt annat båten behöver bättre!

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Gammal gasolugn, hur hade ni gjort?

Inlägg av Besqua » tis 03 mar 2015, 08:28

Snygg färg, hade en likadan i en tidigare båt, gick att värma frysta pizzor i ugnen, trevlig
lukt i viken, men inte använde vi ugnen så ofta till bakning.
Om du är ny på gasolinstallationer läs gärna på vad som gäller ang slangar och genomföringar samt hur tuben ska förvaras,
om det är rätt gjort och man stänger av gasolen när den inte nyttjas så är det ett säkert sätt att steka ägg på.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gammal gasolugn, hur hade ni gjort?

Inlägg av Anders S » ons 04 mar 2015, 08:15

Om man studerar bilden ser man en spärr mot gungning i form av ett vanligt skjutbeslag. Det är inget som hindrar att man gör något liknande för luckan, en RF virvel av enkel sort kan duga. (Virvel är en snurrande klaff eller vred, typ "dassdörr").

Dubbelglas är svårare att fixa, naturligtvis, men skall det behövas, om man inte har tröglärda och svårt klåfingriga barn? Jag kan låta brutal, men "bränt barn skyr elden" är ett klassiskt ordspråk. Har man skutan full med andras ungar och de är klåfingriga kan det vara en annan sak, men en rundvandring i båten där man pekar ut det som inte får lekas med kanske fungerar?
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Gammal gasolugn, hur hade ni gjort?

Inlägg av marede » ons 04 mar 2015, 09:06

Om man studerar bilden ser man en spärr mot gungning i form av ett vanligt skjutbeslag. Det är inget som hindrar att man gör något liknande för luckan, en RF virvel av enkel sort kan duga. (Virvel är en snurrande klaff eller vred, typ "dassdörr").
Jo, jag är lite inne på samma tanke. Det känns som den enkla biten att ordna. Men enkelglaset går ju som sagt inte att modifiera med rimliga medel. Förut hade jag sagt - inget problem, men jag har väl blivit lite harigt överbeskyddande med åren. :) Men samtidigt så verkar det ju ha fungerat rätt bra under 70-80-talet. Alla som var barn på dessa båtar då har ju knappast bränt av sig händerna eller armbågarna. För närvarande pekar resonemanget kring köksbordet på att spisen får tjänstgöra åtminstone denna sommar på prov. Det ska ju inte lekas i närheten av spisen vid matlagning ändå, med tanke på kokande vatten och annat. Men det finns ju alltid en risk att en liten knatte som går förbi, obetänksamt tar stöd bredvid sig när båten gungar till lätt efter grannens svall, och sätter handen rakt ut på det heta ugnsglaset. Jag funderar på om man kan hänga något provisoriskt från ugnshandtaget när ugnen är igång. Ungefär som en handduk, fast kanske något värmetåligare...? Jag testade att elda på i ugnen häromkvällen och en blöt fingertopp på glasets utsida fräste till lite lätt, så varmt blir det allt. :o Men resten av luckan kunde man lägga en handflata på utan minsta bekymmer.
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Gammal gasolugn, hur hade ni gjort?

Inlägg av HansH » ons 04 mar 2015, 09:20

Beror helt o hållet på hur gamla barnen är. De mindre barnen kan inte riktigt "ta in" att något är farligt. Har själv barn som brände sig (rejält) på just glaset på ugnsluckan på en gammal bänkspis (oisolerat enkelglas) som vi hade i sommarstugan. Trots att vi hade förmanat att det är farligt...
Och tro mig det är inte roligt att hantera ett barn som bränt handflatan så illa att huden ramlar av efter några dagar :(
Men det borde funka att hänga/naja fast något på luckans handtag.
Fast jag tror personligen att ugnsluckan är det minsta problemet. Blir inte så mycket ugnsmat i båten. Då är det nog större risk med de öppna lågorna och möjligheten att välta ut något som står o kokar på spisen.
Får bli krabbfiske under tiden som maten tillagas :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gammal gasolugn, hur hade ni gjort?

Inlägg av Anders S » ons 04 mar 2015, 09:54

Man kan handla på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... old-79449/

Om man tejpar upp denna (tillpassad) framför glaset kan det ju kanske kännas bättre.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Gammal gasolugn, hur hade ni gjort?

Inlägg av marede » ons 04 mar 2015, 10:14

Det låter inget vidare med så pass illa skada på handen HansH. Usch!
Barnen är 4 och 6, den ena rätt duktig på att lyssna, den andra rätt "nyfiken". Men jag tror inte det är olydnad som är risken i det här fallet, utan snarare eventuellt olyckshändelse att man råkar komma emot.

Ett bra tips med värmeskölden Anders S, jag ska passera och titta närmare på den. Borde gå att göra en rätt enkel lösning som man bara spänner upp mellan handtag och botten på luckan de gånger man använder ugnen.
//Martin
Najad 34 HR -77

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: Gammal gasolugn, hur hade ni gjort?

Inlägg av stockankare » ons 04 mar 2015, 10:28

Finns också grytlappar och "ta handskar" i silikon, kanske kan man göra nåt med en sån?

Skriv svar