Framdrift av gummibåt

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
Glad_seglare
Platinamedlem

Framdrift av gummibåt

Inlägg av Glad_seglare » fre 05 dec 2014, 16:11

Hej på er

Som syns i annan tråd så har jag som många andra en liten gummibåt till min segelbåt. Syftet är bla. att kunna ta sig runt på vattnet på den plats man ankrat upp. Funderar nu på att skaffa någon typ av motor. En variant är en 12v elutombordare. Min fundering är hur man bäst placerar ett batteri i gummibåten som i mitt fall har latt-durk? Det känns konstigt att ha en klump på 20 kg liggandes lös i båten även om den ligger i en batterilåda. Har någon testat alternativ till blyackumulator?

Hälsningar
Glad Seglare just nu i en Winga 29

Ove T
Guldmedlem

Re: Framdrift av gummibåt

Inlägg av Ove T » lör 06 dec 2014, 11:18

Hej
Jag har en gummibåt med lattebotten och har en batterilåda motsvarande denna http://www.hjertmans.se/article/batteri ... ta-orginal som står på två lattor och är fastbunden med band i lattorna. Jag har en 75 amp batteri som egentligen är onödigt stort och tungt, ett mindre hade räckt till den användning som vi har.
Hälsningar Ove

stockankare
Guldmedlem

Inlägg av stockankare » lör 06 dec 2014, 18:22

Förbränningsmotor? Skämt åsido, Alternativ till blyackar finns givetvis men är dyra, lithium batterier finns om man vill chansa på bla ebay, bör väl även finnas hos diverse cykelhandlare o dyl med tanke på alla elcyklar/mopeder/scootrar som nu marknadsförs, kanske kan va nåt?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 06 dec 2014, 19:25

Kör med blyack (60Ah) i jollen.
Surrad batterilåda midskepps.
Billigaste allternativet.
Lite tungt, men låter batteriet vara kvar i jollen och laddar det med en "liten" solcell.
Åka på solenergi känns bra.
DINGEN.jpg

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 06 dec 2014, 23:11

Man kan ju ta det med ro - också.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 07 dec 2014, 12:28

Ja, med tanke på vilka kompromisser man får tåla med en elsnurra, ett tungt batteri och laddningsproblemet, så är ett par åror ingen dum lösning, om man kan ro. Det kanske man inte kan om man ofta är flera i båten (trångt), båten är helt j-a hopplöst plattbottnad) eller man har litet kroppsliga defekter, där rodd inte är så gångbart.

Visst känns det "bra" med eldrift ur en del aspekter, men i den totala miljöekvationen är det inte så stor skillnad, om man råkar ha en liten "vanlig" snurra att tillgå. Visserligen kostar tvåtaktssnurror miljö, men batterier, tungmetaller och laddning av batteriet är inte heller miljö-gratis. Även med en solcell kostar det något, och om man (som jag) köper fyra liter bensin om året till jollesnurran är det i vart fall inte mycket vinst i att byta. Tystare lär man enkelt uppnå, men lättare, billigare eller mer totalmiljöekonomisk är inte alls säkert. Åror (om det funkar) är ju "bra" på de flesta sätt.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 08 dec 2014, 07:34

Anders S skrev:Ja, med tanke på vilka kompromisser man får tåla med en elsnurra, ett tungt batteri och laddningsproblemet, så är ett par åror ingen dum lösning, om man kan ro. Det kanske man inte kan om man ofta är flera i båten (trångt), båten är helt j-a hopplöst plattbottnad) eller man har litet kroppsliga defekter, där rodd inte är så gångbart.

Visst känns det "bra" med eldrift ur en del aspekter, men i den totala miljöekvationen är det inte så stor skillnad, om man råkar ha en liten "vanlig" snurra att tillgå. Visserligen kostar tvåtaktssnurror miljö, men batterier, tungmetaller och laddning av batteriet är inte heller miljö-gratis. Även med en solcell kostar det något, och om man (som jag) köper fyra liter bensin om året till jollesnurran är det i vart fall inte mycket vinst i att byta. Tystare lär man enkelt uppnå, men lättare, billigare eller mer totalmiljöekonomisk är inte alls säkert. Åror (om det funkar) är ju "bra" på de flesta sätt.
Jag köpte en båt ca år 2000. I den låg det en 2 hk snurra. Har ju alltid haft någon form av dinge, för att komma iland när man legat i boj eller svajankrat och även för kortare turer i närheten av naturhamnen.

Under ett antal år, provstartade jag snurran varje vår, bar ner den till båten, bar hem den från båten på hösten och konserverade den. Det gör jag inte längre. Den får ligga kvar i garaget.

Från och till använder jag dingen - nu för tiden en gummibåt - ganska mycket.

Om man inte kan ro , vilket man bör om man har en dinge/gummibåt, så finns det bara ett sätt att lära sig. Träna på att ro. Nån gång fungerar inte motorn som det är tänkt. Då är det bra att inte sitta handfallen.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » mån 08 dec 2014, 09:26

Apropå elsnurra så tycker jag att de olika Li-varianterna börjar se ut som rimliga alternativ som energikälla. Djupurladdningsmöjligheten gör att man kan gå ner i kapacitet. Vikten är mer hanterbar än blyackar. 40 Ah räcker gott och väger ca 8 kg.

EV-Power i Tjeckien är riktigt stora om man vill ha alternativ till Ebay. De tillverkar i huvudsak i Kina men en del av deras grejer är gjorda inom EU. Har goda erfarenheter från dom, bra prylar och deras support svarar bra på frågor (men kan möjligen ha lite svag engelska). Ett 40 Ah LiFeYPO4 går loss under 200 €

http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteri ... html?cur=1

Användarvisningsbild
Glad_seglare
Platinamedlem

Inlägg av Glad_seglare » mån 08 dec 2014, 23:30

Hej på Er

Kul med många bra svar. Intressant ack som barry skrev om. Kan tänka mig att slanta upp strax under 2000 spänn för en sådan. Förövrigt så håller jag med om att ro är helt ok och förmodligen nödvändigt ur sjösäkerhetssynpunkt.

Hälsningar
Glad Seglare just nu i en Winga 29

jappelino
Silvermedlem

Inlägg av jappelino » tis 09 dec 2014, 06:25

Jag har kört optima blue i ungefär 15 år, de väger ca 17 kg.
Jag kör dem lösa utan någon batteri låda.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 09 dec 2014, 07:23

Glad_seglare skrev:Hej på Er

Kul med många bra svar. Intressant ack som barry skrev om. Kan tänka mig att slanta upp strax under 2000 spänn för en sådan. Förövrigt så håller jag med om att ro är helt ok och förmodligen nödvändigt ur sjösäkerhetssynpunkt.

Hälsningar
Ja, man måste ha med sig åror i dingen/jollen/gummibåten. Däremot kan man ju ibland upptäcka att ergonomin och formen på särskilt gummibåtar är sådan att man inte kan ro dem, i alla fall inte effektivt, eller helt enkelt att man har en dålig rygg. Då är förstås en motor en stor frestelse.

Men vurmen för elmotorer till dingen är en smula obegriplig när man tittar på laddningsmöjligheter ombord. Jag tycker det motverkar syftet med en dinge (autonom liten farkost vid sidan av moderskeppet) om man är beroende av att det finns ett laddat batteri. När det gäller bensin till så små snurror att de kan jämföras med elsnurror, så räcker 8 kg bränsle så långt att det inte går att göra jämförelser. Kommer strömmen till elmotorn ytterst från den egna inombordsmotorn gör man troligen inga miljövinster alls. Men man kör tystare och motorn blir inte kladdig av olja, så är det ju. Riktigt små bensinare till dingar finns väl knappt längre.

En oerhörd vinst för omgivningen kan det dock bli med elmotorer, eftersom elmotorerna inte direkt är fartvidunder (det är inte en 2-(ponny)hästars Mariner på halvgas heller) och blir det poppis med elmotorer blir de lokala knatte(r)rejsen i hamnvikarna inte så frekventa. Så, alla, köp elmotorer, särskilt om alternativet är en bensindriven 8 hk-motor...
Anders S

jappelino
Silvermedlem

Inlägg av jappelino » tis 09 dec 2014, 11:10

Laddningen har inte varit något problem, under alla 15 år har ett fulladdat batteri räckt en hel säsong.
Då har vi även lånat ut motor och batteri till barn vars föräldrar inte tillåtit dem att skräna runt med bensinmotor.

Skriv svar