Gummibåt

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Danielake
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 21 jul 2012, 01:47

Gummibåt

Inlägg av Danielake » lör 08 nov 2014, 18:17

Jag tänker köpa en gummibåt att ha i segelbåten. Jag kommer alltid ha den nerpackad när jag inte använder den då jag har en liten båt. Prioritet ligger på vikt, pris och storlek paketerad.
Vilken botten är bäst av lattor och uppblåsbar?
Har du erfarenhet av någon bra liten lätt gummibåt, eller någon idé om vad man bör undvika.

Danielake
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 21 jul 2012, 01:47

Re: Gummibåt

Inlägg av Danielake » lör 08 nov 2014, 18:29

Denna var både lätt och bra pris.

http://www.marinaman.se/jollar-pa-slap/ ... ricerunner

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Gummibåt

Inlägg av gvs » lör 08 nov 2014, 20:10

Dom är större än du tror... Har en 230cm med lattor i botten. Den är stor då den är packad. Fyller nästan bagaget på en VW passat.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Gummibåt

Inlägg av sangris » lör 08 nov 2014, 20:22

....länken funkar inte för mig.... :(

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gummibåt

Inlägg av Lasse L » sön 09 nov 2014, 09:54

sangris skrev:....länken funkar inte för mig.... :(
http://www.marinaman.se/jollar-pa-slap/ ... n-230s-gra

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Gummibåt

Inlägg av sangris » sön 09 nov 2014, 11:05

Tack Lasse! Nu funkar länken för mig.
Går det att sätta en liten utombordare på denna? Det framgår inte i texten och hur liten måste den då vara tro?

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Gummibåt

Inlägg av gvs » sön 09 nov 2014, 18:15

Typ sådan jag har. Har en 2t på 3,5hk på den ( sägs att 2 är max tror jag) den planar med mig och grabben i. Vi väger ca 95kg tillsammans. Om frun är med så går det sakta, blir helt enkelt för tungt och gräver bara ner sig.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Gummibåt

Inlägg av sangris » sön 09 nov 2014, 18:23

Det där vågat du inte säga till frun, Gvs! Det är jag helt säker på..... :D :D :D

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Gummibåt

Inlägg av Vilse » sön 09 nov 2014, 21:34

Jag har en med högtrycksdurk och den spårar utmärkt, men är för tung och stor tung att ha nerpackad. dock tar den 450kg last :lol:
Hur ha du tänkt att använda den? Skall du kunna pumpa upp den ombord? Motor krav?

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Gummibåt

Inlägg av gvs » mån 10 nov 2014, 08:44

Problemet är inte storlek på fru utan på båt :)
fördelen med en så liten är att den, på vår båt, ryms på badplatformen under färd.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Gummibåt

Inlägg av toaen » mån 10 nov 2014, 09:05

Jag har en liten gummibåt - 2,10 m - med uppblåsbar durk. Går till nöds att ro med två personer ombord.

Har den alltid uppblåst och släpar den alltid efter båten.

Har ett kapell som alltid täcker båten, men som är lätt att öppna från aktern. Det hindrar ju att det samlas regnvatten och skvätt och har varit skydd när gummibåten slagt runt vid ett par tillfälle. Upp och ner är gummibåten ett mycket bra drivankare. :wink:

Brukar låta kapellet sitta fast i fören och stuva det framför toften när jag använder gummibåten.

När jag skall gå in i hamn brukar jag hänga upp fören mot aktern.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Gummibåt

Inlägg av barry » mån 10 nov 2014, 10:57

Vi skaffade en sån här till säsongen:

http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Gummijolle-250490/

Avsikten var att alltid ta upp den och förvara på däck under seglats. Det har vi i stort sett följt. Inga konstigheter att lyfta upp den i sittbrunnen, tömma ut luft och vika ihop den. De har en mindre variant i tunnare/sämre material. Den är rimligen ännu lättare att hantera. Vår känns väldigt gedigen och förtroendeingivande. Kvalitetsmässigt alltså.

Undantag till att lyfta ombord skedde också. Under resa till Åland glömde vi pumpen hemma. Givetvis behövdes jollen redan innan vi gått över och vi fick låna pump av grannbåten. Ville inte släppa ut luften då man anade framtida behov av jolle men även misstänkte frånvaro av snälla båtgrannar med pump ombord. Den resan släpades jollen således i ett par hundra sjömil inklusive översegling i relativt gropig sjö. Gick hur bra som helst. Den spårade mycket fint och trimmade man bara in avståndet på linorna så bromsade det inte så förfärligt mycket.

Vi täckte inte jollen. Borde kanske gjorts. Den har ju någon form av självläns så inte så mycket för regn och sjöstänk men betvivlar knappast toaens utsaga om effektiviteten som drivankare.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gummibåt

Inlägg av Anders S » mån 10 nov 2014, 11:13

gvs skrev:Problemet är inte storlek på fru utan på båt :)
fördelen med en så liten är att den, på vår båt, ryms på badplatformen under färd.
Även detta uttalande kan missförstås. :mrgreen:
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Gummibåt

Inlägg av toaen » mån 10 nov 2014, 12:00

[quote="barry"

Vi täckte inte jollen. Borde kanske gjorts. Den har ju någon form av självläns så inte så mycket för regn och sjöstänk men betvivlar knappast toaens utsaga om effektiviteten som drivankare.[/quote]

Första gången gummibåten slog runt var under en sydlig kuling på slör över Lahomsbukten. Det ryckte till ganska mycket i segelbåten och sen blev hon så lugn och fin. Gummibåten släpades i en 12-15 meter lång lina. Den något nedböjda (i upp och nedvänt läge) fören pressades ner en aning när segelbåten drog gummibåten framåt. Vi var två man ombord men hade en hel del besvär att vända gummibåten rätt.

Andra gången var jag på väg från Lysekil på kryss - lång kort - söderut. En kanonfin dag med mycket båtar. Det fanns en kulingvarning. Norr om Gullholmen valde jag att gå på utsidan för att slippa ifrån alla båtar.

Halvvägs ner mot Pater Noster kom kulingen. Seglade väl förbi det grundfyllda området innan jag satte kurs mot Marstrand. Segelbåten blev lugn och fin när gummibåten slog runt. Då jag dels var ensam ombord och det hade blivit en relativt saftig sjögång - våghöjd på nån meter - lät jag det bero och slörade i sakta mak in mot Marstrand.

Plötsligt vände vind och sjö gummibåten rätt. Dessvärre varade inte detta länge, innan gummibåten ånyo hamnade upp och ner. Seglade en bra bit in så att sjögången minskade en aning innan jag försökte vända gummibåten rätt, vilket lyckades till slut. Sen seglade jag in till Åstol där jag låg ett par dygn i väntan på att det skulle mojna.

Åstol är aldrig fel.

Efter det brukar jag hänga upp gummibåtens för mot aktern för att slippa från att den slår runt när det blåser och går sjögång.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Danielake
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 21 jul 2012, 01:47

Re: Gummibåt

Inlägg av Danielake » mån 17 nov 2014, 01:04

Jag tänkte pumpa den ombord och ibland ha 2hk 2takt på. Jag tror det blir för mycket motstånd om jag har den efter båten.

Skriv svar