Zinkanod Gori
Zinkanod Gori
På Gori-propellrar sitter en liten trekantig offeranod i bakkanten. När jag skulle köpa en ny sådan, hittade jag på affären ett kit bestående av offeranod, en ny skruv samt en flaska loctite, allt till en kostnad av 300kr.
Eftersom jag har loctite och skruv kvar sen förra bytet undrar jag om det finns några alternativa lösningar där man kan spara pengar. Jag tycker att ca 50kr vore ett rimligt pris för en dylik zinkanod.
Eftersom jag har loctite och skruv kvar sen förra bytet undrar jag om det finns några alternativa lösningar där man kan spara pengar. Jag tycker att ca 50kr vore ett rimligt pris för en dylik zinkanod.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Zinkanod Gori
Strunta i den ?Fredrik skrev:På Gori-propellrar sitter en liten trekantig offeranod i bakkanten. När jag skulle köpa en ny sådan, hittade jag på affären ett kit bestående av offeranod, en ny skruv samt en flaska loctite, allt till en kostnad av 300kr.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Jag tror man skall vara försiktig med det. Jag har en Gori-propeller med en avzinkad, röd och avbruten kugge i kuggsegmentet liggande. (Obegripligt varför jag inte kan förmå mig till att kasta den... hamstergenen?). Det är inte alla bronspropellrar som är brons, i alla fall inte på det sättet att de tål att vara utan zinkanod.
Anders S
Min Bronspropeller är magnetisk!
Upptäckte det när jag med en magnet skulle märka ut vattenlinjen inne i båten.
En liten stark magnet tejpades fast på skrovet.
Orienteringskompass på insidan kunde "peka ut" den med 1 cm noggrannhet.
400 graders
Upptäckte det när jag med en magnet skulle märka ut vattenlinjen inne i båten.
En liten stark magnet tejpades fast på skrovet.
Orienteringskompass på insidan kunde "peka ut" den med 1 cm noggrannhet.

- Köp en Gori-anod (den lämnar du tillbaks sedan).
- Köp en zinkanod på Biltema, kostar ca. 10:- kr/hg.
- Plocka fram dina gamla tensoldatsgrejor.
- Gör en gipsform efter Gori-anoden.
- Smält zinkanoden från Biltema och gjut en egen "Gori-anod".
Det krävs lite mera värme än för att smälta tenn, 420 C istället för 230 C. - Lämna tillbaks Gori-anoden.
Lite pyssel, men roligt.
Dessutom kommer du att känna dig väldigt till freds när du gjort anoden själv och lurat Gori på 300:- kr.

Mackey
PS
Varnings för zinkfrossa!
http://www.da.se/home/da/arbmiljo.nsf/pages/833
Tack Mackey, det var ett kreativt tips i rätt anda! Att gjuta zinkanoder med barnen verkar mycket roligare än att göra gipskatter!
Trodde inte att det skulle komma fler tips som hade med anoder att göra, intressant dock att veta hur man kan måla vattenlinjen inuti båten.
Trodde inte att det skulle komma fler tips som hade med anoder att göra, intressant dock att veta hur man kan måla vattenlinjen inuti båten.
X-342 SWE 18 "Kexet"
-
- Trogen medlem
En sån här kanske går att slipa/kapa till rätt form:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Zinkanoder ... od-252607/
http://www.biltema.se/sv/Bat/Zinkanoder ... od-252607/