Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Jocke L
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 02 dec 2008, 21:58

Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Inlägg av Jocke L » tis 14 okt 2014, 21:51

Hej,

Har köpt begagnade stöttor till båten men det ingick ingen kätting till att förbinda stöttorna med varandra. Jag ska köpa spännband för att förbinda dem både tvär- och långskepps. Har tidigare alltid haft vagga så det är lite nytt för mig. Så mina frågor blir:

- Vilka spännband ska man ha (dvs. brottsgräns eller liknande)?
- Behöver jag köpa kätting också eller räcker spännbanden?

/Jocke

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Inlägg av Anders S » ons 15 okt 2014, 06:53

Jocke L skrev:Hej,

Har köpt begagnade stöttor till båten men det ingick ingen kätting till att förbinda stöttorna med varandra. Jag ska köpa spännband för att förbinda dem både tvär- och långskepps. Har tidigare alltid haft vagga så det är lite nytt för mig. Så mina frågor blir:

- Vilka spännband ska man ha (dvs. brottsgräns eller liknande)?
- Behöver jag köpa kätting också eller räcker spännbanden?

/Jocke
Lika väl som spännband kan du använda (gamla, fula) förtöjningstampar, men de slits ju en smula av att brukas hela året.

Att tänka på är att stöttorna kan glida såväl längs som tvärs båten (så förankra dem tvärs och längs), men har du inte tampar du litar på (och du vill slita på) så bör det gå utmärkt med spännband. Baksidan med spännband är materialet: Alla tål inte solljus så bra, och de är inte avsedda att sitta uppe i månader, i regn och rusk. Så försök hitta "onödigt starka" spännband i polyester, och se till att mekanismen för litet olja eller ett (tunt) lager fett från början. På Biltema (exempel, ingen rekommendation!) hittar du troligen två långa (längs) och två inte fullt så långa (tvärs) för ca 600. Har du tre stöttor på var sida kan du använda 6 kortare band (det kan du ändå).

Fördelen med kätting är mest att det är smidigt att sätta dit, och den upplevs som "stum". Den tål givetvis solljus mycket bra... :D
Anders S

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Inlägg av Besqua » ons 15 okt 2014, 08:21

Går du från vagga till stöttor så vill du känna dej trygg med att dom inte glider, galvad kätting skulle jag välja
mellan stöttparen,(heter det så) tvärskepps , sen rejäla överdimensionerade spännband längs med
för att säkra, nojigheten kan mildras något om du har tre par, jag hade två på en 30 fotare och det
kändes lite darrigt ibland, minns att jag tom korsade spännband mellan stöttorna.
Men när du ska upp och ner så kommer du och andra att älska
smidigheten med stöttorna.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Inlägg av T » ons 15 okt 2014, 15:57

Det är viktigt (helt avgörande) att stöttorna står vinkelrätt mot skrovet, inte vinkelrätt mot båtens långskeppslinje. Då glider dom inte i längsled och spännband eller annan säkring den vägen kan man hoppa över. Vinkeljärnet som håller plattan till skruven ska var horisontellt för bästa rörlighet och anliggning mot skrovet.
Kätting är absolut att föredra, ska den dras under kölen kan att kraftigt spännband användas istället, det är inte särskilt utsatt för soljus, väder och vind där nere. Häng på kättingen, så sträckt det går, dra sen isär stöttorna så den blir helt tight och skruva åt. Glöm inte att justera stöttorna under vintern, sättningar i marken kan göra att dom glappar. Är du rädd om din båt kollar du även dom närmsta grannarnas stöttor.

:o
/T

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Inlägg av sangris » ons 15 okt 2014, 18:08

I Hinsholmen, Göteborg, där jag har min båt (dock inte vintertid) så har jag aldrig sett att man säkrar stöttorna långskepps. Ska det vara nödvändigt?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Inlägg av Lasse L » ons 15 okt 2014, 19:07

sangris skrev:I Hinsholmen, Göteborg, där jag har min båt (dock inte vintertid) så har jag aldrig sett att man säkrar stöttorna långskepps. Ska det vara nödvändigt?
Då får du titta lite noggrannare. :mrgreen:
Det är inte vanligt, men några har jag sett.
Allt beror på skrovformen och pallningen, vissa båtar "vrider"ej när det blåser rejält.

Ingen bock säkrad.
ADAGIO22.jpg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Inlägg av T » ons 15 okt 2014, 19:15

Lasse L skrev:
sangris skrev:I Hinsholmen, Göteborg, där jag har min båt (dock inte vintertid) så har jag aldrig sett att man säkrar stöttorna långskepps. Ska det vara nödvändigt?
Då får du titta lite noggrannare. :mrgreen:
Det är inte vanligt, men några har jag sett.
Allt beror på skrovformen och pallningen, vissa båtar "vrider"ej när det blåser rejält.

Ingen bock säkrad.
ADAGIO22.jpg
Ett fall av fel använda stöttor...

:o
/T

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Inlägg av Lasse L » tor 16 okt 2014, 08:11

T skrev:
Lasse L skrev:
sangris skrev:I Hinsholmen, Göteborg, där jag har min båt (dock inte vintertid) så har jag aldrig sett att man säkrar stöttorna långskepps. Ska det vara nödvändigt?
Då får du titta lite noggrannare. :mrgreen:
Det är inte vanligt, men några har jag sett.
Allt beror på skrovformen och pallningen, vissa båtar "vrider"ej när det blåser rejält.

Ingen bock säkrad.
ADAGIO22.jpg
Ett fall av fel använda stöttor...

:o
/T
Nej, bocken sattes för långt ut vid avställning och båten gled av.
Klantigt. Masten skadades och fick bytas.
http://lasselundell.se/adagio.html

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Inlägg av T » tor 16 okt 2014, 08:53

Lasse L skrev:...
Nej, bocken sattes för långt ut vid avställning och båten gled av.
Klantigt. Masten skadades och fick bytas.
http://lasselundell.se/adagio.html
Ahaa, så båten har nyss vält då?
Låter väldigt klantigt av den som skött lyft, pallning och stöttning.

:o
/T

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Alternativ stöttning...

Inlägg av T » tor 16 okt 2014, 09:07

T-Bild.jpg
Här kan inga stöttor glida...
:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Inlägg av Anders S » tor 16 okt 2014, 10:33

Det bör ju sägas direkt, OM man sätter an Seaquip-stöttor perfekt radiellt, så skall det mycket till för att de skall glida. Men det är inte därför man säkrar dem tvärs (som alla brukar göra) och längs (som alla borde göra), utan därför att det kan uppstå oväntade rörelser och händelser. Detta visar ju Lasse alldeles utmärkt (och generöst!) varför det är en bra ide. På min båtplats körde i vintras en sketonge runt med en fyrhjuling och lyckades givetvis köra rakt in i en av mina stöttor. Nu gick det bra för oss båda (jag har många stöttor och båten ramlade inte). Gott säkerhetstänk brukar bestå i att man utgår från att flera fel staplas på varandra och att man inte alltid kan tänka på allt brukar vara de som plockar ner de allra bästa föresatserna.

Vad gäller spännband vs kätting kan man göra som man vill, men det är vanligen enklare att sätta an spännband än kättingar. Vi talar, hoppas jag) om den typen av spännband som tål ett par ton, helt i paritet med 8 mm kätting.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Inlägg av Lasse L » tor 16 okt 2014, 13:32

T skrev:
Lasse L skrev:...
Nej, bocken sattes för långt ut vid avställning och båten gled av.
Klantigt. Masten skadades och fick bytas.
http://lasselundell.se/adagio.html
Ahaa, så båten har nyss vält då?
Låter väldigt klantigt av den som skött lyft, pallning och stöttning.

:o
/T
Välte i våras då båten skulle upp för proppelleraxelbyte.
Har i dagarna gjort upp med försäkringsbolaget Sv Sjö, jag blev nöjd. :P
Återstår att få ut självrisken av GREFAB.
Har mailat dom, de har inte ens bekräftat mailet. :(

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Inlägg av sangris » tor 16 okt 2014, 20:25

Så det är din båt som välte, Lasse L?
Har inte Grefab egen försäkring mot hanteringsskador? Tycker det verkar knepigt att det är din båtförsäkring som ska täcka den typ av skada, även om Grefab skulle stå för självrisken.
Får bara hoppas det går bra, men det förvånar mig inte ett dugg att Grefab inte bekräftat ditt mail.

Jocke L
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 02 dec 2008, 21:58

Re: Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Inlägg av Jocke L » tor 16 okt 2014, 20:53

Hej!

Tack för bra och kloka svar! Det lutar åt spännband eftersom det blir lite billigare och jag kan använda dem till något annat under sommaren i alla fall. Har kollat det starkaste på Biltema:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och ... are-34290/

och denna på Swedol:

http://www.swedol.se/akeri-transport/ly ... -1621.html

Någon av dessa borde väl räcka?

/Jocke

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kätting och spännband till Seaquip-stöttor

Inlägg av Anders S » tor 16 okt 2014, 21:20

Jocke L skrev:Hej!

Tack för bra och kloka svar! Det lutar åt spännband eftersom det blir lite billigare och jag kan använda dem till något annat under sommaren i alla fall. Har kollat det starkaste på Biltema:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och ... are-34290/

och denna på Swedol:

http://www.swedol.se/akeri-transport/ly ... -1621.html

Någon av dessa borde väl räcka?

/Jocke
Till det priset kanske det inte är det yppersta som finns i surrnings-svängen, men det håller , utan tvekan. En kättinglängd (8 mm) är inte starkare. (Vi surrar en H-båt på landsvägstrailer med motsvarande styrka och kvalisort. Det väcker inga farhågor. Lastbilskillen som ibland lyfter föreslog Swedol som leverantör, "billigt och bra". Det kanske inte är så stor skillnad på kvaliteten, men det är ju (hm) heller ingen stor skillnad på priset heller. Så jag hade nog valt att handla på Swedol om jag inte redan hade gynnat Affären-vars-namn-inte-får-nämnas.
Anders S

Skriv svar