Bedöma begagnad båtvagn/vagga

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Bedöma begagnad båtvagn/vagga

Inlägg av marede » tis 23 sep 2014, 12:43

Hej,

Jag behöver köpa en båtvagn eller vagga till en Najad 34 och har ställts inför några frågor jag har svårt att lösa. Dels hur stöttningen ska se ut, har det någon betydelse var stöttorna ligger an mot båten? Dels hur man ska bedöma om vagnen/vaggan håller för just min båt?

Att ligga på den lokala marinan kräver antingen en vagn, eller en speciell vagga som de kan hantera i sitt transportsystem. De kan bygga en sån vagga till mig för runt 15.000:- och då räknar jag med att de med sin erfarenhet dimensionerar och utformar den så att den håller. Men om jag vill ligga på en närbelägen båtklubb och ska fixa vagn/vagga själv, hur bär jag mig åt då?

Att köpa en ny vagn är ju ett teoretisk alternativ och då bör man kunna få den hjälp som behövs för att välja rätt. Men jag rymmer inte den kostnaden i min budget, jag letar vagn i segmentet 10-20.000:-. Det finns en rätt stor begagnatmarknad med allt från rena skrotet till i princip nya med en prisbild från 500:- till 50.000:-. Hur ska man bedömma en halvrostig hemmasnickrad vagn för 15.000:- som svetsats ihop av balkar och gamla lastbilsaxlar med torra däck? Ofta står det i annonsen att den är kraftigt byggd och haft båtar som vägt si och så mycket... men det hjälper ju föga om det inte kan underbyggas med nån form av dimensionering, och även då är det ju osäkert. Den må vara hur stark som helst på pappret men kanske dåligt svetsad? Och hur åldras en vagn/vagga när den året runt står ute och rostar? Det finns säkert en hel del andra aspekter som också bör vägas in i bedömningen.

Vore intressant att höra hur ni med mer erfarenhet och kunskap resonerar här.

//Martin
//Martin
Najad 34 HR -77

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Bedöma begagnad båtvagn/vagga

Inlägg av sangris » tis 23 sep 2014, 16:15

Så här gjorde jag:
Jag byggde min vagn för ca 15 år sedan till min 28 fots segelbåt som väger ca 2,5 ton. (I verkligheten nästan 3 ton). Balkar/fyrkantsrör kom jag över på min dåvarande arbetsplat. Rör som skulle skrotas, så jag fick dom om jag tog hand om dom. Jag kontaktade ett företag som tillverkar takstolar i stål och dom gjorde en beräkning på hur stor belastning mina balkar skulle klara utan att kollapsa. Jag fick lägga dubbla fyrkantsrör på varandra för att uppnå styrka och att inte nedböjningen skulle bli för stor. Hjulaxlar hade jag sedan tidigare liggande från bakaxel till Saab 900, så jag kontaktade Saab och fick bekräftat av en tekniker där att det inte borde vara några problem med att de inte skulle hålla (jag har ett boggimontage). De tog däremot inget ansvar för det, men teknikern sa själv att han inte skulle dra sig för att använda dessa axlar. Stöttningen är uppbyggd på samma sätt som Seaquip stöttan och jag använder den höjdjusterande plattan från just dessa stöttor. Kölen står på de dubbla tvärbalkarna som hjulaxlarna är fastsvetsade i. Därmed är det ingen större vikt mot stöttorna. De stöder bara i sidled.
Jag transporterar hem båten från Göteborg ca15 mil varje år och förvarar den i maskinhall under vintern.
Svetsarbetet utfördes av en svetskunnig vän, dock ingen licenssvetsare. Jag har ännu inte kunnat märka någon utmattning av några svetsfogar. Lite ytrost har jag som jag slipar och bättrar på med färg då o då. Nu har jag det så bra att båten står 15 mil innåt land (i Småland) under vintern och på sommaren tar jag hem vagnen igen och ställer in den under tak, så den utsätts inte för saltbemängd luft, så det håller väl bort rosten en del.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Bedöma begagnad båtvagn/vagga

Inlägg av marede » ons 24 sep 2014, 06:51

Tack för det, jätteintressant information att få ta del av! Och skönt att ha både båt och vagn skyddade året runt. Vilken dröm. :)

Det är lite i det här dilemmat jag befinner mig. Om du istället för att tillverka en egen skulle ha köpt en begagnad, hur skulle du gjort för att känna dig trygg i att den vagnen skulle hålla för båten och transporten? Det känns som man måste vara rätt kunnig för att ge sig in på den marknaden, eller så får man överdimensionera sitt köp. Det känns svårt att i efterhand verifiera en dimensionering och väga in bruksslitage, åtminstone som lekman och givet den tiden och förutsättningen som ofta ges vid en begagnatförsäljning via t ex blocket.
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar