Sunbeam Solcellspanel - erfarenheter?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Sunbeam Solcellspanel - erfarenheter?

Inlägg av HansH » tor 16 jun 2016, 12:44

Funderar på att installera en solcellspanel och det kommer ju hela tiden nya och mer effektiva paneler.
http://teknikhamstern.se/index.php/popp ... vitet.html
Verkar ju lovande med bättre verkningsgrad trots mindre yta, oöm (går att gå på) , flexibel (böjbar) osv
Någon här på forumet som har erfarenheter av den här panelen/tillverkaren?
Om man frågar vilken panel som är bäst så får man lätt lika många svar som det finns båtägare...
Samma sak med regulatorer - alla tycker att den de själva har är bäst :)
Oberoende tester/reviewer hade varit väldigt intressanta att ta del av.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Sunbeam Solcellspanel - erfarenheter?

Inlägg av Peter_K » tor 16 jun 2016, 14:03

De säljs i tillbehörsbutiker till samma pris + att du kan klämma och känna där. Såg dem på mässan, det ä säkert inget fel på dem, jag hade inte tvekat om jag skulle köpa panel. F ö har jag köpt mina paneler på Teknikhamstern, specialmått. Har funkat bra i många år nu.
http://www.hjertmans.se/produkter/el-be ... lpanel-50w
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Sunbeam Solcellspanel - erfarenheter?

Inlägg av HansH » tor 16 jun 2016, 14:45

Tack Peter
Kompisen, som har en likadan båt som min, har också de måttanpassade panelerna från Teknikhamstern.
Fast det finns en not på deras hemsida att just 50W-panelerna har lite begränsningar gällande den spänning som går att få ur dem:
Vissa storlekar tex runt 50watt kan det vara svårt att få en rimlig Vmp
Sunbeampanelen skall vara mindre och med bättre verkningsgrad (21,5% mot 16%) - dessutom till ett lägre pris.
Misstänker att det förutom måttanpassningen är nyare/billigare teknologi i Sunbeam-panelen.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Sunbeam Solcellspanel - erfarenheter?

Inlägg av marede » tor 16 jun 2016, 14:58

Har installerat en Sunbeam 100w i år. Har dock inte hunnit få någon erfarenhet av den, och det är dessutom min första så jag har inte mycket att jämföra med. Men såhär långt:
Jag uppfattade den som robust och tålig, speciellt deras tåligare variant - Tough som jag klämde på på mässan. Ska man gå på den hade jag valt Tough-modellen. Min (vanliga) sitter på en kort pinne i aktern. Det sitter MC4-kontakter på vid leverans, åtminstone på de större panelerna av "vanlig" typ. Smidigt om man ska få en hyfsat tät koppling ovan däck. Mindre bra om man ska få kablarna genom en genomföring i däck och vidare bakom paneler. Beror på hur man tänkt installationen alltså.
Bilagor
20160521_132853.jpg
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Sunbeam Solcellspanel - erfarenheter?

Inlägg av Calle C » tor 16 jun 2016, 19:38

Jag har hela mitt tak täckt med solpaneler 13.975 kWp
Naturligtvis har även mina båtar det.
Det finns tre sorters paneler, monokristallina, polykristallina och tunnfilmspaneler.
Monokristallina har bäst verkningsgrad, mina på taket har 20% (BenQ Sunforte).
Tunnfilmspaneler har sämst verkningsgrad men vilket är viktigt är minst känsliga för partiel skugga.
Nya tunnfilmspaneler har förbättrat enannan nackdel och det är att panelernas årliga försämring radikalt har förbättrats.
Mitt råd är att du skaffar tunnfilmspanel om du får tag på sådana som har förbättrad årlig försämring annars är det bara monokristallina som gäller.
Calle

Se gla ut

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Sunbeam Solcellspanel - erfarenheter?

Inlägg av HansH » fre 17 jun 2016, 09:38

Tack, det lutar åter en Sunbeam tough då den i så fall skall placeras på luckgaraget.
Men först måste jag ta en funderare över om jag hinner installera innan semestern - själva panelen och regulator går snabbt, det är kabeldragningen som är en utmaning.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Sunbeam Solcellspanel - erfarenheter?

Inlägg av Calle C » fre 17 jun 2016, 16:21

Cellerna kommer ifrån Maxeon som levererar både till BenQ och Sunpower, de är de absolut bästa celler som finns på marknaden idag.
Högst verkningsgrad och längst livslängd.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Sunbeam Solcellspanel - erfarenheter?

Inlägg av Fredrik » sön 26 jun 2016, 15:08

Själv köpte jag en billig 50W monokristallin panel, sedan skaffade jag fyrkantrör i aluminium med samma höjd som panelens ram och limmade denna profil som ribbor med 10cm mellanrum på undersidan innan panelen monterades på rufftaket. Denna panel kan jag utan problem kliva på utan att trampa sönder, och alltihop kostade ca 600kr.
X-342 SWE 18 "Kexet"

jappelino
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 15:00

Re: Sunbeam Solcellspanel - erfarenheter?

Inlägg av jappelino » ons 29 jun 2016, 06:59

Den tunnaste Sunbeam har tyvärr en mycket svag infästning av kabeln, jag har påpekat det men de verkar inte vilja göra något åt det.

Larre
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 12 jun 2021, 10:26

Re: Sunbeam Solcellspanel - erfarenheter?

Inlägg av Larre » lör 12 jun 2021, 21:40

Hur ser era paneler ut idag? Fungerar dem fortfarande eller har effekten gått ner markant?
Är i färd med att köpa Sunbeams Solpanel och är osäker på livslängden.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Sunbeam Solcellspanel - erfarenheter?

Inlägg av marede » sön 13 jun 2021, 05:44

Min gav upp i slutet av sommaren 2018, efter att ha mätt och jämfört med annan panel så reklamerade jag i mejl och fick en ny utan snack. Jag fick behålla den gamla. Oklart vad felet var. I övrigt väldigt nöjd. Skulle jag köpa igen, eller flera paneler, så skulle jag välja samma.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Sunbeam Solcellspanel - erfarenheter?

Inlägg av Fredrik » tor 07 okt 2021, 11:47

Vi har fortfarande fungerande el i båten, trots att både solpanelen och batterierna blivit sex år äldre. I år införskaffade jag dessutom en hopvikbar 50W panel som jag binder fast på bommen när vi ligger i hamn på semestern. Detta fungerade perfekt och vi hade inget behov av extra laddning på hela sommaren trots att det konstant laddas ipads och telefoner och kylskåpet gått på full fart.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sunbeam Solcellspanel - erfarenheter?

Inlägg av Anders S » fre 08 okt 2021, 08:43

Ett annat märke, så kanske inte relevant, men då min första panel slutade fungera väl visade det sig att det var korrosion i lödningarna i anslutningsboxen på panelen.
Anders S

Skriv svar