Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Lasse L » tis 16 dec 2014, 20:07

Jag "rättar" min sjökort (BSB o Vektorkort).
Genom att lägga ut en Brytpunkt eller kommentar.'
Ny" sten väst Brustholmarna.
[attachment=0]BSB rattad.jpg[/attachment]

Dåligt att bild-filnamnet inte fick innehålla ä.
Tog några minuter att klura ut.
Bilagor
BSB rattad.jpg

Navionics
Trogen medlem

Inlägg av Navionics » tis 16 dec 2014, 21:15

SeaWolf, det som du tenker på er SonarCharts, og logging langs kysten i Sverige og Norge. Community Edits er fullt lovlig og er et meget godt verktøy for å legge inn informasjon som mangler i kart.

Mvh
Hans-Chr. Grande
Navionics

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 19 dec 2014, 15:45

Lasse L skrev:Jag "rättar" min sjökort (BSB o Vektorkort).

Det finns en fiffig mjukvara (gratis) som gör att man först kan exportera själva bitmapbilden från ett KAP-sjökort och bilda en TIF-bild.
http://libbsb.sourceforge.net/index.html
Sen kan man rita in rättelsen via något pixelritprogram, och spara den nya TIF-bilden.
Sen kan man importera den rättade bilden in i KAP-filen. Har man tillgång till ett pixelritprogram där man kan skala om antalet pixlar (zoomningsgraden) så kan man kopiera in UFS-rättelsen direkt om man tränar lite.
Här är ett gammalt exempel jag gjorde då UFS hade meddelat att Vrångös hamn hade byggts om. Här är UFS-rättelsens bild inklippt i KAP-sjökortet.
vrango.jpg
Senast redigerad av 1 Seawolf, redigerad totalt 0 gånger.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 19 dec 2014, 15:56

Seawolf skrev:
Lasse L skrev:Jag "rättar" min sjökort (BSB o Vektorkort).
segelsjokort.jpg
Det finns en fiffig mjukvara (gratis) som gör att man först kan exportera själva bitmapbilden från ett KAP-sjökort och bilda en TIF-bild.
http://libbsb.sourceforge.net/index.html
Sen kan man rita in rättelsen via något pixelritprogram, och spara den nya TIF-bilden.
Sen kan man importera den rättade bilden in i KAP-filen. Har man tillgång till ett pixelritprogram där man kan skala om antalet pixlar (zoomningsgraden) så kan man kopiera in UFS-rättelsen direkt om man tränar lite.
Jomenvisst haver jag använt det programmet.
Nu är det inte så många rättelser som är aktuella, mestadels "nya" grund och höjdbegränsningar som är intressanta för mej.
"Skylt" metoden är snabb och passar också Vektorkorten.
Köper nya BSB-kort varje vår.
Vektorkorten mer sällan.
segelsjokort.jpg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 19 dec 2014, 15:57

Oj vad hände i Seawolfs svar? Bilden Försvann och blev ersatt.
BSB rattad.jpg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 19 dec 2014, 16:06

Länken visar helt tydligt att det är skandalöst att utgivare av kombinationen av vektorsjökort och plottermjukvara tillåter sig att helt sonika strunta i att visa farligheter vid utzoomning. Nånting måste ju visas oavsett allt annat..... Ser man inget zoomar man väl inte alltid in?
I fallet Vestas hade de varit mindre riskutsatta om de kört efter Google Maps satellitfoton. Som synes ser man atollen även vid mycket kraftig utzoomning.
indiska.jpg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » fre 19 dec 2014, 18:11

Det verkar som om den tidigare suveräna strandlinjen nu har blivit lite sämre på Navionics kort.
Tidigare var strandlinjen väldigt detaljerad, men nu kommer data från S57-underlaget som jag inte tror har riktigt lika god detaljrikedom.

Ett antal specialer har utelämnats i senare uppdateringar, lite oklart varför.
Navionics håller på att läggas in dessa igen, men detta kräver mycket manuellt arbete.

Om du vill se hur kartunderlaget ser ut idag så gå in på http://www.navionics.com/en och välj den "Chartplotter du vill se.
Det är alltid den senaste släppta versionen som visas på webben.

Tänk på att SonarCharts inte presenterar uppmätt verklighet utan en beräknad bottenutformning eftersom det inte är tillåtet att presentera sådana data i Sverige.

Mackey

PS
Navionics har vad jag förstår inget att göra med Vestas-båtens grundstötning.
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Navionics
Trogen medlem

Inlägg av Navionics » sön 01 mar 2015, 08:28

Da er vi godt i gnag med oppdateringer langs kysten. For mobile apper har vi allerede publisert Oslo-Göteborg, samt både for plotter og mobil, Stockholmsområdet.
I løpet av neste uke håper vi at Oslo- Stockholm er publisert, både for plotter og mobil. Dere kan se hvordan dette ser her på vår webapp: http://webapp.navionics.com/?lang=en#@5 ... .399759,9z

Jeg er forresten på Messen i Stockholm idag, søndag og i morgen Mandag. Ta en tur innom hvis du vil ta en kartprat.

Mvh
Hans-Christian Grande
Navionics

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 01 mar 2015, 16:41

Av de kommentarer som Navionics lägger in bl.a. på detta forum, kan man inse att Navionics tar sig an kritiken för att förbättra. Detta är värt att uppskatta särskilt!
En sak som jag hoppas är att Navionics och andra leverantörer av digitala vektorbaserade sjökort inför till 100% att INGET som kan utgöra en fara för fritidsbåtar o.dyl. får döljas i någon rimlig utzoomningsgrad. Dels för att de är farliga för den som kör alltför utzoomat, dels för att göra det enklare att finna vägar genom tät skärgård genom att farbara passager syns. Farligheter som är mycket små, kan ersättas med en minisymbol i stället, så de inte försvinner.

Skriv svar