Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Kjelle » fre 14 mar 2014, 19:29

Anders S skrev:Vid sidan av det avsevärda problemet med programvaran i plottern, så får vi ta hänsyn till skillnader i underliggande data, men inom specifikationerna, skillnader i underliggande data utanför specifikationerna, och avsaknad av eller otolkbar objektdata. Anledningar till detta kan vara ofullständig testning av alla funktionaliteter från plottertillverkarens sida, ofullständig information om vilka objekt som som kan känneteckna ett grund, programfel i utselekteringe av objekt inom utsnittsgränsen (vad skall visas), felklassning av objekten i databasen, felaktigheter i objektets attribut och till sist, avsaknad av objekten (men då kommer de ALDRIG fram).
Det är väl detta som är Mackeys punkt. Hur presenteras den information som finns? Kravet måste vara att den är riktig, dvs överensstämmer med vad man vet vid publiceringstillfället (se fö artikeln i PX om uppdateringar). Sedan är det fråga om hur informationen presenteras. Problemet är inzoomningsfunktionen på plottrarna. Vid utzoomning blir plotterns bild "grötig" om allt visas och information kan försvinna. I fallet Bosöns farled täcker en sydremmare markeringen för en bränning och djupsiffran 1,3 försvinner. Vid inzoomning träder de fram. I båda fallen finns färgmarkeringarnaför 3 o 6m fullt synliga intill dess att skärmens upplösning sätter gränsen.

Det intressanta är hur man ställer sig till den information som visas. Ska en navigatör, okunnig om en djupsiffra 1,3 m på ett mörkblått område <3m , chansa på att det är tillräckligt djupt? Knappast. Ska en navigatör lägga sin kurs intill samma område med säg 20 - 30 m marginal mha GPS-positionen. Knappast - GPS:en är inget TV-spel som oceansailor påpekar. Om det saknas djupinformation (djup eller färgmarkeringar) där det finns ett känt grund - då är det farligt. I fallet Bosöleden är det inte fallet med Navionics kort (men kanske på andra ställen). Ett krav måste vara att även om grundet(t ex < 3m) bara utgör en liten fraktion av en pixel så måste pixeln ha färg för minsta djup.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Anders S » lör 15 mar 2014, 08:51

Kjelle skrev:
Anders S skrev:Vid sidan av det avsevärda problemet med programvaran i plottern, så får vi ta hänsyn till skillnader i underliggande data, men inom specifikationerna, skillnader i underliggande data utanför specifikationerna, och avsaknad av eller otolkbar objektdata. Anledningar till detta kan vara ofullständig testning av alla funktionaliteter från plottertillverkarens sida, ofullständig information om vilka objekt som som kan känneteckna ett grund, programfel i utselekteringe av objekt inom utsnittsgränsen (vad skall visas), felklassning av objekten i databasen, felaktigheter i objektets attribut och till sist, avsaknad av objekten (men då kommer de ALDRIG fram).
Det är väl detta som är Mackeys punkt. Hur presenteras den information som finns? Kravet måste vara att den är riktig, dvs överensstämmer med vad man vet vid publiceringstillfället (se fö artikeln i PX om uppdateringar). Sedan är det fråga om hur informationen presenteras. Problemet är inzoomningsfunktionen på plottrarna. Vid utzoomning blir plotterns bild "grötig" om allt visas och information kan försvinna. I fallet Bosöns farled täcker en sydremmare markeringen för en bränning och djupsiffran 1,3 försvinner. Vid inzoomning träder de fram. I båda fallen finns färgmarkeringarnaför 3 o 6m fullt synliga intill dess att skärmens upplösning sätter gränsen.

Det intressanta är hur man ställer sig till den information som visas. Ska en navigatör, okunnig om en djupsiffra 1,3 m på ett mörkblått område <3m , chansa på att det är tillräckligt djupt? Knappast. Ska en navigatör lägga sin kurs intill samma område med säg 20 - 30 m marginal mha GPS-positionen. Knappast - GPS:en är inget TV-spel som oceansailor påpekar. Om det saknas djupinformation (djup eller färgmarkeringar) där det finns ett känt grund - då är det farligt. I fallet Bosöleden är det inte fallet med Navionics kort (men kanske på andra ställen). Ett krav måste vara att även om grundet(t ex < 3m) bara utgör en liten fraktion av en pixel så måste pixeln ha färg för minsta djup.
Det är alldeles riktigt. Men innan man vet var problemet ligger måste man tänka på att plotterprogramvaran kan vara en felkälla lika väl som Navionics datastrukturer på kortet. Eftersom två fel i värsta fall samverkar kan den ena plottern visa fel på ett sätt, en annan på ett annat sätt och (rent teoretiskt, en tredje inte alls. Nu kan ju slutkonsumenten (vi) inte förväntas tänka så här, men en av de viktiga testerna som skall göras är ju att testa samma kartmaterial med flera (helst alla) plotters. Till detta kommer en liten misstanke att själva "plottermotorn" (eller vad man nu kan kalla det) kanske är tillverkad av Navionics och säljs som en komponent i deras system till tillverkarna.

Det är extremt lätt att skylla på Navionics, men vill man rätta till felet måste man veta varför det uppstår och här är ju tråden full med indikationer på att felet inte alltid uppstår, eller att helt andra fel uppstår. Ett spännande problem att lösa, men givetvis inte när man står väl uppklättrad på en grynna som finns både på kortet och i verkligheten, men inte på skärmen, i alla fall inte just då.
Anders S

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Kjelle » lör 15 mar 2014, 11:07

Anders S skrev:Det är extremt lätt att skylla på Navionics, men vill man rätta till felet måste man veta varför det uppstår och här är ju tråden full med indikationer på att felet inte alltid uppstår, eller att helt andra fel uppstår. Ett spännande problem att lösa, men givetvis inte när man står väl uppklättrad på en grynna som finns både på kortet och i verkligheten, men inte på skärmen, i alla fall inte just då.
Jag har inte gjort någon systematisk kontroll av Navionics kort på min plotter men där jag kontrollerat har kort och plotter visat rätt intill dess att man zoomar in mer än vad underlagets upplösning medger. Då verkar de rutiner som beräknar landkonturer och djupkurvor hitta på egna saker. Å andra sidan använder Navionics sjöfartsverkets databas skriven i formatet S57. En fråga av intresse är om innehållet i S57 överensstämmer med de (ursprungligen handritade) korten från sjöfartsverket. Sedan finns senare uppdateringar som inte återfinns i plottern.

Frågan är vad plotterprogrammet har för kriterier för att selektera och visa information ur databasen. Här kan man ställa krav på att tillverkaren (programmering) redovisar detta alternativt att man sätter upp en specifikation som ska uppfyllas. Detta kan vara något för Transportstyrelsen, sjösäkerhetsrådet, SBU och/eller SXK att ta upp. Intill dess får man finna sig i att betrakta plottern med viss skepsis.

maritim-elektronik
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 14 feb 2010, 15:10

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av maritim-elektronik » sön 06 apr 2014, 18:35

Hej
Vi vil kontakte Navionics og informere om problemet

Hilsen

David

www.maritim-elektronik.se

LarsL
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 11 dec 2009, 18:48

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av LarsL » sön 20 apr 2014, 15:35

Jag har en Raymarine E7 och har precis fått en utbytesenhet med uppdaterad display och vad jag antar är senaste utgåvan av mjukvara. Döm om min förvåning när en del av sjömärkena som jag såg på plottern förra året inte finns kvar i år. Jag har precis samma minneskort med Navionicskartografi som förra säsongen. Jag undrar om det är någon som lagt märke till samma sak som drabbat mig (har skickat frågan till Raymarines helpdesk också). Det som jag bland annat sett är:

1. Väster om Saltholmen, Göteborg, ligger ett grundflak med ett antal kardinalmärken. Alla utom ett syns i såväl utzoomat som inzoomat läge. Den sista pricken dyker upp först när jag zoomar in ordentligt. Jag är helt säker på att samtliga prickar syntes oavsett zoomnivå förra säsongen.

2. Öster om Donsö finns några babordsprickar. En av dem syns inte alls på plottern i år, oavsett zoomnivå (är jag också helt säker på att den syntes i plottern förra året). När jag dessutom kör split screen med så syns den andra babordspricken enbart i det ena fönstret, även när zoomnivån är densamma i bägge fönstrena. Detsamma gäller fler babordprickar.

Som sagt, någon annan som råkat ut för detta? I det här fallet borde det väl snarare vara mjukvaran i plottern och inte Navionicskortet som ställer till det?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av toaen » sön 20 apr 2014, 19:04

Förbereder mig för en seglats om en månad.

Det finns ingen plotter, så jag tänkte ta med både min plotter och läsplatta, som bägge har Navionics sjökort.

Det blir en eller flera utomskärssträckor och jag har lagt en waypoint vid varje prick, lysboj eller fyr som vi kan komma i närheten av på öppet hav. Det är ju helt omöjligt att segla med navigationsutrustningen så mycket inzoomad så att man garanterat ser alla sjömärke. Nu syns ju ett ungefärligt läge för de befintliga sjömärkena tom när man har plottern utzoomad så man ser ett par hundra distansminuter.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 20 apr 2014, 20:06

Min plotter med några år gamla Navionics Gold visar att jag kör uppe på land när jag åker den sista kanalliknande vägen av Söderhamnsfjärden in till Söderhamn. Men det är det enda jag sett varit fel.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av toaen » sön 20 apr 2014, 21:06

Går det att ställa in kartdatumet?

Har du rätt kartdatum?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av andres » mån 21 apr 2014, 07:45

LarsL skrev:Jag har en Raymarine E7 och har precis fått en utbytesenhet med uppdaterad display och vad jag antar är senaste utgåvan av mjukvara. Döm om min förvåning när en del av sjömärkena som jag såg på plottern förra året inte finns kvar i år. Jag har precis samma minneskort med Navionicskartografi som förra säsongen. Jag undrar om det är någon som lagt märke till samma sak som drabbat mig (har skickat frågan till Raymarines helpdesk också). Det som jag bland annat sett är:

1. Väster om Saltholmen, Göteborg, ligger ett grundflak med ett antal kardinalmärken. Alla utom ett syns i såväl utzoomat som inzoomat läge. Den sista pricken dyker upp först när jag zoomar in ordentligt. Jag är helt säker på att samtliga prickar syntes oavsett zoomnivå förra säsongen.

2. Öster om Donsö finns några babordsprickar. En av dem syns inte alls på plottern i år, oavsett zoomnivå (är jag också helt säker på att den syntes i plottern förra året). När jag dessutom kör split screen med så syns den andra babordspricken enbart i det ena fönstret, även när zoomnivån är densamma i bägge fönstrena. Detsamma gäller fler babordprickar.

Som sagt, någon annan som råkat ut för detta? I det här fallet borde det väl snarare vara mjukvaran i plottern och inte Navionicskortet som ställer till det?
I min Raymarine C80 kan man ställa in under 'Kortinställng' om kartbilden ska återges "Enkel", "Detaljerad" eller "Extra detaljerad" -- det är kanske den intällningen som ändrats?
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

LarsL
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 11 dec 2009, 18:48

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av LarsL » mån 21 apr 2014, 10:29

Plottern är inställd på extra detaljerad.

Upptäckte dessutom att en röd prick syns på kortet, men att den försvinner (!!) när jag zoomar in, dvs tvärtemot de tidigare diskussionerna där hinder uppträder först när man zoomar in.

Dessa fenomen har uppkommit i år med den uppdaterade Lighthouse-mjukvaran i plottern.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Kjelle » mån 28 apr 2014, 12:58

Här är en större lustjakt som sjönk dels pga slapp navigation dels fel i elektroniskt sjökort och plotterfunktioner. För att hitta detta beskrivet måste man hämta haverirapporten
http://www.maib.gov.uk/publications/inv ... isamar.cfm

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Mackey » sön 10 aug 2014, 14:53

Den nya uppdaterade kartografin får både ris och ros.

Vissa öar som förut saknades syns nu, men problemet med att grund och prickar inte visas korrekt finns kvar även om antalet fel ev. är färre. 0-3 m grund visas fortfarande ljusblå ibland och ibland visas bara några av alla prickar.

Nya fel har tillkommit enligt Dagens båtliv, http://www.dagensbatliv.se/sjokort/kan- ... la-sjokort

På Maringuiden diskuteras även att vissa prickar nu visas dubbelt där Navionics använder kartdata från Hydrographica.

Märkligt att detta uppdateringprojekt som Navionics startade för nästan ett år sedan inte givit bättre resultat, men det är väl helt enkelt för dyrt/svårt att få alla data rätt. Dessutom kan ju plotterns inställningsmöjligheter ställa till det ytterligare.

Papperssjökort eller BSB-kort (skannade kort) - med papperskort som back up - är nog det som gäller för oss fritidsbåtsägare under överskådlig framtid.
Vektoriserade sjökort verkar vara lite för mycket "lekstuga" fortfarande. Det verkar satsas mera på nya funktioner och snyggare presentationer än på säkerhet i kartdatan. Synd, för om de vektoriserade korten fungerar som de ska är de ju fantastiska.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av toaen » mån 11 aug 2014, 13:43

Det två öarna - för stora för att kallas skär - döljs fortfarande på min lästplatta om man inte skalar in så mycket att man inte ser nästa sjömärke. Det är tre år sen jag upptäckte det och lika många uppdateringar av korten.

Men vad katten spelar ett par öar som täcker ca 150x100 meter för roll. :?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Kjelle » mån 11 aug 2014, 15:25

När jag tittar på de två skären utanför Resö, som toaen visar på MG, på min 5" HDS ser jag skären för alla zoom-nivåer intill dess att plottern meddelar (vid utzoomning) att nu går det inte längre utan döljer all information. Intill dess syns skären som en blå pixel. På bilden finns den strax under hårkorset. Samma gäller grundet utanför Dyviksudd som shipraiser nämner på MG. Det syns en blå pixel innan plottern går i en annan mode och döljer all djupinformation.

Är det skillnad på mjukvara? Min plotter och kort är flera år gamla (köptes när HDS började säljas).
Bilagor
PICT0046 (Small).JPG

Navionics
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 26 maj 2014, 09:33

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Navionics » tis 12 aug 2014, 19:42

Navionics har som jeg mnge av dere har fått med seg lansert helt nye kart. Det er fortsatt mange ting som vi jobber med, deriblant bedre integrasjon av Hydrographica (rendyrking av data slik at det ikke blir dobbel informasjon) og som flere nevner her, visning av prikker / Navigasjonsmerker. Her har vi blitt bedre enn vi var, men det er fortsatt rom for forbedring.

Når det gjelder blå områder/sikkerhetskonturer og dybde angivelser så har vi nå endret alle innstillinger. vedr øyer som det refereres til her, jeg er usikker på om jeg har riktige øyer med i bildene her, men bekreft gjerne om de er med på bildene her.

Hvis de vises her, men ikke vises på ditt kart må du sjekke om du kun har oppdatert appen, eller om du også har oppdatert kartene. Hvis du ser feil. Send meg gjerne en epost med posisjon, hva som er feil og helst et skjermbilde.

Mvh
Hans-Chr. Grande
Navionics
IMG_0280.jpg
IMG_0282.jpg
toaen skrev:Det två öarna - för stora för att kallas skär - döljs fortfarande på min lästplatta om man inte skalar in så mycket att man inte ser nästa sjömärke. Det är tre år sen jag upptäckte det och lika många uppdateringar av korten.

Men vad katten spelar ett par öar som täcker ca 150x100 meter för roll. :?
Senast redigerad av 1 Navionics, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar