Maximal fock selftacker

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Maximal fock selftacker

Inlägg av Anders S » mån 26 aug 2013, 21:14

[quote="T"]Så här gjorde jag på min båt för att få en så stor selftackerfock som möjligt. Nu har jag raka spridare så det blev inte så jättestort ändå...
Det är alltså två långa lattor (3 m, I-mått = 12 m) i övre delen av seglet, parallella med förstaget. Det är lite svårt att se dom men dom finns där om man tittar noga...

:o
/T

Hur tycker du att det fungerar då du hanterar seglet? Jag misstänker att du har en rulle dold i förluckan?
Anders S

M.A.C.
Silvermedlem

Inlägg av M.A.C. » tis 27 aug 2013, 08:24

Peter_K skrev:Visst - racingtopp, ny stor, fockrulle... kul-kul.
Men som ensamstående far med huslån och en dränering på gång får man liksom välja var man ska stoppa slantarna i för hål. Att ändra rigg och segel för femtio papp i runda slängar funkar liksom inte i verkligheten då...

Jag ser framför mig något som ser ut ungefär så här..?
Bra, eller anus?
Känns som det borde funka, förutom att det kan bli lite irriterande när man hissar. Och; se det som en principskiss - även jag ser att topplattan kommer att ta i masten och inte kan göras lika lång.
image.jpg
Ja så här som bilden visar blir ju svårt att lösa praktiskt för toppen lär ju inte komma igenom i slagen.
Men titta lite på förseglen på förra generationens AC båtar. Dom har en utbyggd akterrunda men den är skuren en bit i toppen så den kan gå igenom. Visserligen överlappande segel men det kanske kan funka även på din..?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Aling ... UI_100.JPG
http://www.sail-world.com/Europe/index. ... ickerCID=0

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 27 aug 2013, 09:58

Jo, där är det den principen jag misslyckades rita... hmmm... nästa steg är nog att prata med en segelmakare...
Alla borde ha skägg

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 03 sep 2013, 12:00

Ju mer jag funderar, ju mer lutar det åt en vanlig 110%-fock... fan, svårt det där. Då behålla den trötta självslående till de dagar man bara vill ta det lugnt, driva fram i sin egen takt. Då får man ett sjysst överlapp.
Lite att klura på...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 04 sep 2013, 05:56

Peter_K skrev:Ju mer jag funderar, ju mer lutar det åt en vanlig 110%-fock... fan, svårt det där. Då behålla den trötta självslående till de dagar man bara vill ta det lugnt, driva fram i sin egen takt. Då får man ett sjysst överlapp.
Lite att klura på...
Det var ju litet synd, för då får du ju inte möjlighet att räkna på skillnaden mellan en Vertech/Glider + rulle och en vanlig snik-självslående och referera segelmakarnas åsikter för oss andra. Den intressanta frågan borde ju annars vara "hur bra blir en NY "vanlig självslående" jämfört med din gamla, slitna, och vad kan moderna dukar ge dig som du inte har nu. Är din fock "från tiden", dvs lika gammal som båten är den ju sydd i sämre material än vad som finns nu och kanske är den också duktigt sliten?

Jag hade (i ditt läge) absolut frågat ett par segelmakare om de kan sätta några prestandasiffror totalt sett på ett segelplan med en 110%-are och en "vanlig" självslående ("95%-are"). Jag tror att Dixie27 hade skena från början, dvs när den fick 7/8-delsrigg och traditionell sittbrunn (inte den dubbla). Därför kan det ju vara räknat på saken och en "liten" fock blir tillräcklig.

Men hur som helst, fockrulle är inte dumt. Seglar du ensam eller med juniorer kanske det är något du kan ha stor glädje av.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 04 sep 2013, 06:45

Skenan är ett eftermontage, inte original, och båten är tänkt att seglas med genua ursprungligen. Focken är kanske 10-15 år gammal gissar jag, definitivt inte heller original. Men den är sydd i crosscut dacron och ganska välanvänd tror jag så formen är sådär.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 04 sep 2013, 08:09

fock.jpg
Om du ber Lundh Sails i Göteborg snällt kanske de kan sy en sån här åt dig. Och kolla om de då kan arrangera extra skot- och halshorn nån meter upp så du kan segla revat.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 04 sep 2013, 08:44

Peter_K skrev:Skenan är ett eftermontage, inte original, och båten är tänkt att seglas med genua ursprungligen. Focken är kanske 10-15 år gammal gissar jag, definitivt inte heller original. Men den är sydd i crosscut dacron och ganska välanvänd tror jag så formen är sådär.
Det är ju fortfarande så att din modell har partialriggen, den ursprungliga hade masthead. Då skulle det utan vidare kunna vara så (det är till och med sannolikt) att de nyare båtarna fått ett litet större storsegel och därmed en smula mindre försegel. Den självskotande skenan är ju en bonus i så fall.

Men frågan du skall ställa till segelmakaren är ju helt enkel "hur stor självskotande fock kan du ge mig" och "hur mycket bättre blir den än min gamla" i hop med den (mer personliga) "hur jobbigt är det att skota en 110%-are jämfört med nuvarande genua och "hur mycket mer får jag av en 110%-are jämfört med en självskotande fock".

Att sy en modern fock med utbyggt akterlik kan säkert många göra. Jag valde Lundh till min egen genua, men gick upp till 130 % för att få bra driv när det inte blåser så mycket och skoten skall släppas en smula. För att kryssa i 5+ m/s hade en Vertec-fock förmodligen varit finfint, men jag har ju ingen skena. Men Anders Lundh var också tydlig med att min båt behövde mer segelyta i lättare vindar och det har erfarenheten visat att det stämmer.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 04 sep 2013, 14:29

Seawolf - intressant! Den påminner om den jag ritade (eller försökte...)
Anders S - de har exakt samma mått på förstagstriangeln i MH och partialversion, och är ritade med likadana försegel.

Det blir exakt så som Anders beskriver - jag tar en frågesväng med segelmakare vid lämpligt tillfälle. Mina nuvarande segel är skurna på North i Stockholm, de har måtten kvar - dessutom sydde de två försegel till min Misil, så jag har bra kontakter där.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem

Inlägg av tompelompe » ons 04 sep 2013, 18:26

fock.jpg
Här är en bild på min nya självslående fock från Gransegel, den överlappar lite grann även om det inte syns så bra på den här bilden.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 04 sep 2013, 22:12

Jag beställde en Vertech Jib idag (min tredje eftersom jag byter båt så ofta). Segelytan på en "vanlig självslående är 17m2 till min båt, Vertec jiben blir 22m2 så det finns lite yta att hämta, dessutom högt upp där jag vill ha den. Men då har min båt B&R rigg vilket tillåter väldigt utbyggt akterlik. Dock kvarstår faktum att den kräver rulle.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 13 okt 2013, 12:07

Så här blev det:
Jag mailade en hel hög segelmakare mina tankar och min avsikt att beställa en ny fock i någon form - varav ungefär hälften har brytt sig om att svara. Alla med offerter, en med svaret att man kan sy alla möjliga segel, de andra tre med rådet att även om man kan sy en fin selftacker rekommenderar man en 110% fock för maximalt drag.

Boding meddelade också att en av segelmakarna äger en likadan båt som jag har och att man kan båttypen väl. Man har testat olika skärningar på den och kommit fram till vad som funkar bäst för den. Jag fick dessutom bra pris, samma pris på G2-duk som de övriga erbjöd på cruisinglaminat. Man åttar sig dessutom att ändra storen, att sy om några lattfickor från genomgående (jag har fem!!!) till vanliga lattor för att öka storens trimbarhet till ett hyggligt pris.

Så. Jag har beställt en 110% kryssfock i G2-laminat. Förmodligen ska nya skotpunkter monteras. Min trötta självslående kommer att användas när jag slöseglar. Dvs typ aldrig. Funkar nya seglet bra plockar jag sannolikt bort selftacker-skenan.
Alla borde ha skägg

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 23 okt 2014, 18:19

På initiativ av Spider ger jag här lite feedback.
Det var rätt beslut att beställa 110%-focken. Den skotas på rufftaket via suggor i stället för skotskena, de är utväxlade 1:3 och gör att jag enkelt kan flytta skotpunkterna. Skoten går via suggorna till de vanliga skotwincharna.
I vinter demonteras selftacker-skenan.
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tor 23 okt 2014, 18:29

Peter_K skrev:På initiativ av Spider ger jag här lite feedback.
Det var rätt beslut att beställa 110%-focken. Den skotas på rufftaket via suggor i stället för skotskena, de är utväxlade 1:3 och gör att jag enkelt kan flytta skotpunkterna. Skoten går via suggorna till de vanliga skotwincharna.
I vinter demonteras selftacker-skenan.
Vad kul att det blev bra, precis denna typen av feedback är ju jätterolig att läsa. Om du ska sälja skenan till rimlig peng så är jag spekulant :)

Skriv svar