Förstagspänning, partialrigg

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av gvs » tor 23 aug 2012, 09:35

Ni får den samlade expertisen hjälpa mig med förstagspänning.
Det gäller en Dominant 95 med lätt svepta spridare, partialrigg och backstag, toppvant satt till ca 25% av brottgränsen. Båten är inte överdrivet lovgirig, men blåser det runt 10 m/s så får jag segla med vinklat roder även efter att ha luftat storen rejält.
I vindar över ca 7 m/s så får jag rejäl båge på förstaget även efter att ha vinschat backstag rejält. känns som att det är något grundläggande fel här.
Funderar på att korta förstaget (vantskruv) men undrar om det verkligen hjälper eller om masten bara får mindre lutning då?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av stangen » tor 23 aug 2012, 09:49

För hårt rodertryck betyder att du har för mkt tryck på seglen akterut som du säkert listat ut.
Du skriver att du luftat storen, innebär det att du släpper ner travaren i lä? Endast detta? Åtgärden före detta (eller i kombo såklart) brukar normalt vara att man kranar hem rejält i akterstaget för att spilla vind ur toppen på storseglet. Samt naturligtvis plana storseglet med uthal och cunningham långt tidigare.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av MartinM » tor 23 aug 2012, 10:14

Hur ser seglen ut, är de gamla och utseglade så blir båten lovgirigare! Seglar X-99 och det är grym skillnad på bra och dåliga försegelsegel. Storen använder man mer akterliket i hård vind så det upplever jag som mindre känsligt, bara man kan plana ut det hysat med skotvagn i lä, uthal och hårt skotat.

Att förstaget står som en båge skall du nog inte oroa dig för, sätt en vajerspänningsmätare på förstaget och ta hem i backstagen till 20 % gör sedan en markering på backstaget så att du vet hur hårt det är när du tar hem mycket! Även bra så att du kan jämföra spänningen på de olika bogarna.

Kortar du förstaget så åker segelarean föröver och båten skall bli mindre lovgirig. Har dock inte lekt med det så mycket själv, så jag vet inte hur mycket det gör.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av Anders S » tor 23 aug 2012, 10:27

Det är nästan omöjligt att få ett förstag rakt på någon båt, det är mekanikens lagar.

Men om dominanten har en böjlig mast handlar det mycket om hur mastböjen formas (om) då du skotar, kickar och hjälper till med akterstaget. Här är det inte helt bra att dra på som en tok med backstagen, för då får du svårare att plana ut storen (det som nu går med en relativt grov mast). Men det som påverkar är ju undervanten, toppvanten och backstagen, och skulle undervanten vara alltför hårt ansatta kan nederdelen av masten inte ta upp någon buk då den i praktiken aldrig böjs.

Ett slitet, bukigt och oformligt storsegel hjälper ju inte, men så illa kanske dit inte är. Inga jätteändringar nu, men fundera litet på om du kan lätta en smula på undervanten. Sedan är det alltid "snabbt" att lufta ut storen om båten blir lovgirig bortom 3 grader eller så på rodret.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av stangen » tor 23 aug 2012, 10:31

Och hjälper inte allt detta (ovan) så är medicinen att ta ett rev i storseglet. Genom att minska segelytan akteröver minskar rodertrycket (som ju är en broms). En båt kan mycket väl gå snabbare och mer behagligt med genua och rev i storen än fock + storsegel i topp.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av SWE54 » tor 23 aug 2012, 10:39

För att få sträckt upp förstaget så måste masten hindras från att böjas. Kan du plana ut storen tillfredställande så kan det vara så att undervanten är lite lösa.
Seglen är ju som nämnts en stor bov. Vi kunde segla med kevlarstället upp till 20 m/s utan överdrivet rodertryck, med cruisingstället kommer trycket redan vid 5 m/s...
Korta helst inte förstaget, man minskar bara mastlutet och det löser sällan något utan man får snarare lägre fart på kryssen.
Det kan ju vara så att storen bör revas vid 7-8 m/s, mycket lovgirighet kommer av att båten lutar. Försök hålla den på 15 grader ungefär, helst inte mer.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av gvs » tor 23 aug 2012, 11:33

Storen är fräsch, och hur man planar och vagnar den har jag stenkoll på.

Tar åt mig följande tips:
Se till att den lata besättningen sitter mer på kanten
Överväg att reva tidigare
Köp nya försegel. SEglar med Genua 3 för det mesta, den är lite till åren men i något häftigt material, dock så vet jag att det töjer sig rätt bra, syns tydligt på hur den flexar ut vid spridarna då det drar i. Den har oxå ganska mycket buk långt fram.

Ska titta på undervanten, men har inga problem att få riktig pilbåge på masten - ska kanske undersöka var den börjar böja.

makke_the_muss
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 17:26

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av makke_the_muss » tor 23 aug 2012, 12:30

Nu har jag ingen Dominant men på min båt (x-79) liksom på X-99an som kom upp som exempel högre upp i tråden så är undervanten justerbara via talja och block. Det kanske kan vara något?

Anders B
Guldmedlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 01:30

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av Anders B » ons 29 aug 2012, 23:22

Du har nog mast på däck, inte speciellt svepta spridare (kanske 15 grader). Troligen toppvant fästa under förstagsfästet.
Nycklarna till mer spänt förstag är häckstag, backstag (som lossas och spänns varje gång du slår) och vantspänning. Spänn riggen ordentligt, typ 650 kg i toppvanten och nästan lika mycket i undervanten. Ut och segla, lävanten ska inte slacka när du kryssar i 7 m/s. Ta hem i häckstaget (riktigt ordentligt, utväxling 50X så orkar du med handkraft - jag spänner ca 500 kg - 5000 N alltså - i häckstaget när masten ska krummas och förstaget spännas). Då har du så stor kraft i förstaget du kan få. Om dina segel fortfarande inte står bra ska du ta kontakt med en segelmakare och be om hjälp. Antingen nya segel eller modifiera de du har. Backstag är bra, ökar dina möjligheter att reglera riggen, men dom är otympliga att hantera och skapar knappast lugn och ro i sittbrunnen.

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av gvs » tor 30 aug 2012, 08:27

Det är nog bara segelmakaren som återstår. Allt det där har jag och kan jag :) lävanten slackar inte ens i 15 meter hos mig. Häckstag och backstag tar jag rejält (vinschade nyligen av en 5mm dyneema i backstaget, nu var linan lite gammal men ändå...)

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av SWE54 » tor 30 aug 2012, 11:11

Rent spontant låter det som om riggen är för hårt ansatt.
En tumregel är att lävanten kan slacka vid 20° lutning.
Jag skulle släppt allt och börjat om enligt gängse rekomendationer
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av gvs » tor 30 aug 2012, 12:16

Fast jag har svårt att se hur en lösare rigg skulle göra det lättare att spänna förstaget? svepta spridare drar ju även bakåt, så toppvanten bör vara ansatta hårt (där kör jag enligt seldéns rekommendation) sedan spänner jag undervanten så de inte slackar, spänningen minskar ju tydligt då man kryssar i ca 8 meter, men slack - nej det har jag inte. Att jag spänner dem så hårt beror på att men spännda toppvant får jag en väldig krum på masten annars (frågan är hur hårt det går att sätta dem om undervanten inte håller emot).

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av SWE54 » tor 30 aug 2012, 13:05

Jo men kanske det är en del av problemet. Masten bara böjer och storen blir plan men du får ingen kraft i förstaget för att undervanten är för lösa. Det kan ta ett tag att hitta samspelet mellan övervant och undervant så att båda seglen planas ut harmoniskt när du drar i back och akterstag. Det här föutsatt att föseglet är någorlunda ok formmässigt såklart.
Misstänker att du kanske har lite för mycket prebend.
Vet du hur mycket det ska vara?
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av gvs » tor 30 aug 2012, 13:09

kanske skulle köra med lösare toppvant då? för undervanten borde ju vara satta för att hålla emot...

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av SWE54 » tor 30 aug 2012, 13:12

Men du måste dra undervanten enligt rek också. Det räcker inte att bara "tajta" åt.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Skriv svar