Varför radar på liten långsam båt

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
d88-jwn
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 05 jul 2006, 13:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Varför radar på liten långsam båt

Inlägg av d88-jwn » tis 17 nov 2020, 11:51

Jag har lite funderingar om radar på en långsam båt. Fördelar:
  • Ser andra båtar som också håller sig till kant av farled och kan tuta
  • Ser öar och kustremsor
Nackdelar eller ingen/liten nytta:
  • Ser man en större båt som dyker upp bakom radarskugga hinner man inte undan i vilket fall
  • GPS räcker för att veta var man är i förhållande till kustremsa och andra öar
  • Förhoppningsvis åker inte båtar i 30 knop i dimma fast de åker vid sidan av farleden
Det jag mest tänkt på är vilken nytta det är att sen stor båt som inte kan väja om man ändå inte hinner undan och man i vilket fall inte går där dessa är.

Tramsigt, vettigt?

hej/Johan

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Varför radar på liten långsam båt

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 17 nov 2020, 14:31

Det är ju alltid kul med prylar! Det kan ju vara ett argument i sig. Men med tanke på att det dels blir rätt skrymmande på en mindre båt så måste du ju i detta fall dessutom träna upp en förmåga att avläsa alla ekon och därav dra slutsatser - tar säkert tid (men kan ju i sig vara utvecklande).
Dock - du vill öka din förmåga att upptäcka litet större båtar. Alltfler båtar av nöjesseglartyp utrustas med AIS, klass A el B el högre.
Fartyg över 300t skall i princip vara utrustade med AIS och det är väl dylika som det är bra att veta den framtida kursen på.
Som jag ser det är AIS (helst klass B för då syns du också själv) det mest behändiga. Most bang for the bucks som det heter. Moderna system inte svåra att sätta in själv. Personligen har jag som seglar i mycket trafikerade vatten haft stor nytta av systemet.

d88-jwn
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 05 jul 2006, 13:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varför radar på liten långsam båt

Inlägg av d88-jwn » tis 17 nov 2020, 14:47

Nja, jag är osäker på om jag har nytta av att upptäcka lite större båtar. Funderar över nyttan av upptäcka jämfört med att snarare ta andra vägar än stora farleder. Jag läser ditt inlägg som att få en karta över större ytor som har stora fartyg i sig. Jag förstår nyttan och tryggheten att få den bilden (om jag förstår dig rätt). Tack för denling av erfarenheter!

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Varför radar på liten långsam båt

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 18 nov 2020, 14:24

d88-jwn skrev:
tis 17 nov 2020, 14:47
Nja, jag är osäker på om jag har nytta av att upptäcka lite större båtar. Funderar över nyttan av upptäcka jämfört med att snarare ta andra vägar än stora farleder. Jag läser ditt inlägg som att få en karta över större ytor som har stora fartyg i sig. Jag förstår nyttan och tryggheten att få den bilden (om jag förstår dig rätt). Tack för denling av erfarenheter!

Ja så är det ju för mig. Numera. Men även mindre båtar utrustas alltmer med AIS. Ser i min hemmahamn ett ökande antal. Med AIS ser man också bakom udden!
Problemet med vrålkörande motorbåtar som far ut bakom uddar är det ju inte säkert att man klarar vare sig med AIS eller radar.
Så sent som i somras råkade vi utför en galning i jättemotorbåt som dönade ut ur hamnen för full maskin med enormt svall, alltså knappt 50 meter från hamnhålet precis när vi skulle hissa storen............ :roll:
Dock har jag stor erfarenhet av att segla i skärgård, upp o ner längs ostkusten i 30 år. Ofta begränsat manöverutrymme o folk som inte lärt sig väjningsreglerna, eller tänjer på dem in absurdum(som i kappsegling). Inte lätt. Man får "vara med", alert och kolla hela tiden. Risken med system man måste tolka kan ju vara att uppmärksamheten blir där istället.
Mycket beroendes på var man huvudsakligen seglar tror jag. Vore intressant att få synpunkter från de som har radar!

d88-jwn
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 05 jul 2006, 13:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varför radar på liten långsam båt

Inlägg av d88-jwn » ons 18 nov 2020, 15:33

Jag får erkänna att jag hade radar på förra större båten. I trängre farvatten i dimma kom jag på att jag inte hade så stor nytta av den enligt ovan, att jag (ofta) ändå inte skulle hinna undan. (Jag pratar om tendens och skriver det som svart/vitt). I dimma till havs gjorde den nytta. Till havs och i skärgården var det lite kul att känna sig som ett fartyg. Det är inte alls omöjligt att mina tankar är påverkade av idén att radar och uppmärksamhet skulle vara motstående varandra.
Intressanta tankar om AIS!. (Indeed om att vara med hela tiden i skärgården, j*klar vad ofta situationer uppstår ofta).
Jag hoppas också på fler synpunkter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Varför radar på liten långsam båt

Inlägg av Anders S » fre 20 nov 2020, 21:02

Jag tillämpar sedan många år inversen på "tung går först", särskilt i tveksam sikt. Radar är säkert jättebra om man har anledning att vara i farleder på natten, i dis&dimma,snöfall eller hiskeligt regn, letar efter fiskemärken med radarreflektor eller så, - men nöjesseglare brukar ju inte röra sig på det viset.

Min egen prio-lista (i sammanhanget) är bra lanternor (dvs, med lyskraft), en bra plotter med uppdaterade sjökort, AIS och sedan radar. Med lanternorna syns man bättre (bara de är tända, LED-lanternor kan man tända utan stora problem med batteriet), plottern ger god information om hur nära man är öar, skär och var man är i farleden, AIS varnar för de riktigt läskiga fartygen (och en del mindre, t e x mig). Radar har jag funderat på när jag känt mig rik, men ännu inte.

Sedan kan ju radarn en del konster som inte går att få på annat sätt, framförallt plott på små rörliga mål. Men skall man (detta är en åsikt) ha full nytta av radar får man ägna sig åt den, för den är inte helautomatisk på något sätt, varningsringar eller ARPA-larm i all ära. Är man ensam kan det bli "för mycket" att hålla reda på, är man två blir det en annan sak.

Men jag är litet trist präktig där: BEHÖVER man radar borde man varit i hamn för länge sedan.

Men, prylar är kul och man har kanske sin båt för nöjes skull ?
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Varför radar på liten långsam båt

Inlägg av oceansailor » tis 05 jan 2021, 02:52

Fördelarna med radar är väl lika stora på en 30 fotare som på en 50 fotare.

Däremot kan ju tillgången på energi vara ett problem på en mindre båt.

Skriv svar