Logg till segelbåt.

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
HarriMilan
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 05 nov 2020, 13:06

Logg till segelbåt.

Inlägg av HarriMilan » fre 06 nov 2020, 09:53

Jag har köpt en segelbåt, Maxi Magic, då jag gått i pension och har varit utan segelbåt i 24 år. Jag har skeppare B men har varit borta från sjölivet under lång tid och tekniken har förändrats en del under den tiden hoppas jag.

När jag seglade Rival 22 hade jag en Silva logg, kompass och vanliga sjökort men tänker att det finns lite modernare prylar att få hjälp av fast jag kommer att behålla "papperskorten".

Det finns kompass och en plotter i båten som jag hämtar i vår och seglar från Halmstad till Nyköping, troligen Göta kanal hem. Jag har ingen aning om hur en plotter fungerar men kan nog lära mig detta under vintern.

Nu till min fråga: finns det nån form av logg med gps eller är det lättare att köpa en surfplatta med sim-kort där jag kan se fart och distans? Och i så fall, finns det nån vattentålig platta och ett fäste för denna?

Hoppas att ni har överseende med "korkade" frågor men jag är nog inne i båtlivet snart igen.

Väl mött på böljan
Med vänlig hälsning,
Harri

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Logg till segelbåt.

Inlägg av Yapdiver » fre 06 nov 2020, 12:13

HarriMilan skrev:
fre 06 nov 2020, 09:53
Jag har köpt en segelbåt, Maxi Magic, då jag gått i pension och har varit utan segelbåt i 24 år. Jag har skeppare B men har varit borta från sjölivet under lång tid och tekniken har förändrats en del under den tiden hoppas jag.

När jag seglade Rival 22 hade jag en Silva logg, kompass och vanliga sjökort men tänker att det finns lite modernare prylar att få hjälp av fast jag kommer att behålla "papperskorten".

Det finns kompass och en plotter i båten som jag hämtar i vår och seglar från Halmstad till Nyköping, troligen Göta kanal hem. Jag har ingen aning om hur en plotter fungerar men kan nog lära mig detta under vintern.

Nu till min fråga: finns det nån form av logg med gps eller är det lättare att köpa en surfplatta med sim-kort där jag kan se fart och distans? Och i så fall, finns det nån vattentålig platta och ett fäste för denna?

Hoppas att ni har överseende med "korkade" frågor men jag är nog inne i båtlivet snart igen.

Väl mött på böljan
Med vänlig hälsning,
Harri
Din plotter har med all sannolikhet inbyggd GPS annars blir det svårt för den att visa var du är på sjökortet :P Den kommer även att visa COG, Course Over Ground, dvs faktiska hastigheten på båten baserat på GPS signalen. Denna kommer i de flesta förhållanden visa ett annorlunda värde jämfört med en logg som sitter monterad framför kölen på segelbåtar. Är du säker på att det inte finns en logg monterad redan på båten?

Oavsett detta skulle jag inte enbart förlita mig på hastigheten från plottern utan jag skulle definitivt vilja ha en logg som är kombinerad med djup och temp mätare samt med tillhörande instrument.

HarriMilan
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 05 nov 2020, 13:06

Re: Logg till segelbåt.

Inlägg av HarriMilan » fre 06 nov 2020, 12:32

Det finns en logg på båten men den förra ägaren sa att han inte var säker på att loggen visade rätt, jag ska kolla med honom. Tack för svar.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Logg till segelbåt.

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 06 nov 2020, 14:02

HarriMilan skrev:
fre 06 nov 2020, 12:32
Det finns en logg på båten men den förra ägaren sa att han inte var säker på att loggen visade rätt, jag ska kolla med honom. Tack för svar.
Det är som Yapdiver skriver bra att ha en vanlig logg, av olika anledningar t ex 1)mäta båtens fart genom vattnet vilket ger möjligheter att om detta värde jämförs med plotterns GPS baserade fart (alltså över grund) få en uppfattning om strömförhållanden. Något som jag personligen har nytta av, seglandes i vårt SV sund. 2)alltid en reserv om plottern slutar funka 3)möjlighet att kolla mycket små fartskillnader snabbt - kolla skotningen därefter osv 3)i kombination med vindmätare, som är bra av många anledningar, få en indikation på hur bra man seglar i förhållande till vindriktningen (VMG, Velocity Made Good, dvs går jag högre lägre fart men bättre mot målet eller hur man ju vill - har jag haft bra nytta av i Kalmarsund). Sen finns det vanligen (med moderna loggar)genomsnitts fart, maxfart, distanslogg och ofta timer för nedräkning. Min logg (en Advansea) har också spänningsmätare (som indikerar Fbat status o därmed laddningstillstånd).
Vanligen behöver man kalibrera såna här loggar och det kan man göra antingen mot fartbana (som i västra fjärden i Karlskrona) eller någon annan sträcka med känt avstånd. Eller så klart med hjälp av GPS. Helst två riktningar med tanke på eventuell ström.

Som du skriver har det hänt mycket på båtelektronikfronten. Vår Vega hade en Sumlogg (som höll på att sänka oss när vajern hoppade av). Så där tillkom ekolod och autopilot. Comfort 32:an, inköpt av en kommendörkapten hade kompass och Silva Logg. Tillkom så småningom ekolod och Decca navigator (när jag tröttnat på radiopejlen..) samt VHF. Fast jag började segla med Silvas handhållna kompass och såklart sjökort vari "plottades". Och fram kom jag... :wink:
Nuvarande båt: plotter ekolod vindmätare/logg/AIS klass B/VHF och vanliga sjökort. Där områdena jag vanligen seglar i uppdateras (liksom i plottern)

Din fråga om surfplattor - ja det kan man såklart använda; själv har jag I-pilot både på paddan och telefonen, men mest som backup/planering. I praktiken tycker iaf jag att det är enklare med en robust plotter som är kopplad till kontinuerlig strömförsörjning som sitter fast (om än löstagbar). Navigationsprogram (GPS) tömmer snabbt batterierna i både padda&ltelephon. Dessutom ser jag djupsiffran direkt i plottern. Priserna har gått ner på dylika; du kan få en kvalitetsplotter 7 tums för typ 7 tusen och det finns många andra funktioner i moderna plottrar.(http://www.batliv.se/wp-content/uploads ... lotter.pdf ). I huvudsak 2 system, C-map eller Garmin; trol en smaksak. Jag har C-map, stort, täcker: https://www.hjertmans.se/produkter/elek ... la-sverige och kostar 3800 typ.
Men man kan klara sig bra med en 5 tums också. Och mera lokala sjökort - beror ju såklart helt på var du seglar. I skärgården tycker jag det är väldigt bra att ha ekolod och lämpligen (tycker jag, vi har haft diskussion om det här)är det kopplat till plottern. Men det finns det åsikter om.

HarriMilan
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 05 nov 2020, 13:06

Re: Logg till segelbåt.

Inlägg av HarriMilan » fre 06 nov 2020, 16:11

Tack för uttömmande svar!

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Logg till segelbåt.

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 06 nov 2020, 18:05

HarriMilan skrev:
fre 06 nov 2020, 16:11
Tack för uttömmande svar!
Väl bekomme och något jag glömde, min plotter har det och antar de flesta också, kompassfunktion via GPS koordinaterna.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Logg till segelbåt.

Inlägg av Peter_K » fre 06 nov 2020, 19:47

HarriMilan skrev:
fre 06 nov 2020, 12:32
Det finns en logg på båten men den förra ägaren sa att han inte var säker på att loggen visade rätt, jag ska kolla med honom. Tack för svar.
Är det en elektronisk logg så får man ställa in den så den visar rätt. Det finns korrigeringsfaktor att arbeta med. Enklast är att gå för motor en vindstilla dag på öppet vatten och trimma in den mot plottern. Brukar bli väldigt exakt.

Angående att använda plottern som logg är den lite för trubbig för att använda som trim-instrument när du seglar, men tillräckligt exakt för att kolla att du inte går för fort i Göta Kanal, eller för att säga ”oj, vi seglar i över sex knop!”
Alla borde ha skägg

HarriMilan
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 05 nov 2020, 13:06

Re: Logg till segelbåt.

Inlägg av HarriMilan » lör 07 nov 2020, 09:39

Tack igen! Det blir en ny erfarenhet att segla över sex knop då jag har seglat Rival 22 och Carrera Helmsman i många år.

Jag kan säga att det ska bli väldigt, väldigt roligt att segla igen och ha all tid som pensionär att segla när jag vill, med en "enkel" båt.

Skriv svar