Rullgenua på mastheadrigg

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
s/y Cabane III
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 26 aug 2019, 07:57

Rullgenua på mastheadrigg

Inlägg av s/y Cabane III » tor 10 sep 2020, 10:46

Hej, ny medlem här!

Jag har lite funderingar kring genuan på min havskryssare, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Båten är byggd 1969, men riggen modifierades i början av 70-talet för att mäta bättre in i IOR-regeln: längre mast och kortare bom. Därmed har den smalt storsegel och stor förtriangel. I 1970-talets kappseglingsutrustning ingick flera genuor av olika storlek, men år 2001 fick båten rullgenua. Båten kom i min ägo år 2016.

Jag är inte helt nöjd med nuvarande arrangemanget, av tre orsaker:

1. Bidevindssegling går bra endast med full genua. Så fort jag rullar in lite får jag inte alls lika bra höjd längre. Så när vinden friskar börjar jag med att reva storen, och bär full genua så länge som möjligt, men sedan när det inte går är det inget kul längre.

2. Den här riggen är avsedd att kunna bära en enorm ettans genua i lätta vindar. Nuvarande rullgenua är betydligt mindre, och det är tråkigt under sådana förhållanden då en större skulle vara på sin plats. Men en större rullgenua skulle vara opraktisk då den skulle behöva revas mycket tidigare, och problemet i punkt 1 skulle göra sig gällande mycket oftare. Jag skulle förstås kunna använda en gennaker eller liknande lättvindssegel, men det fungerar inte så bra i bidevind.

3. En rulle är inte stilmässigt riktig på en klassisk havskryssare i trä, med trämast och det mesta orginal. Att byta till traditionella försegel skulle vara lockande, men jag seglar ofta med oerfaren besättning, och då är rullen till stor hjälp.

Hur seglar ni andra som har liknande IOR-riggar?

Bifogar bild på båten där man ser nuvarande rullgenua fullt utrullad.
Bilagor
cabane.jpg

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Rullgenua på mastheadrigg

Inlägg av Miwa » fre 11 sep 2020, 17:58

Hej, Jag seglar en mindre liknande båt (IW 31) med rullgenua.Det funkar i revat skick med hjälp av insydda buk-kompensatorer. Dessutom justerar jag skotpunkterna vartefter genuan rullas in. Mitt råd är att du pratar med din segelmakare och gemensamt hittar rätt lösning för din båt.

Mikael

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Rullgenua på mastheadrigg

Inlägg av SYBY » fre 11 sep 2020, 18:40

Jag har ingen direkt erfarenhet av utpräglad IOR-rigg, dock av rullgenua och MH-rigg på en båt av traditionell typ.
Det finns väl knappast en lösning på de problem som du tar upp, men en fråga som infinner sig angående punkt 1 är väl hur gamla seglen är, i synnerhet rullgenuan? Fram till för en 6-7 år sedan använde jag segel som närmade sig 20-årsstrecket. Jag känner väl igen mönstret med att in i det längsta vänta med att reva rullgenuan av de skäl du anger, och i stället ta in, i mitt fall, upp till tre rev i storen vid behov.
Bytet till nya segel, triradellt skurna, blev en dramatisk skillnad. Numera finner jag ytterst sällan skäl att ta in det tredje revet i storen (även om det finns där) och att segla bidevind med några rull i genuan fungerar riktigt bra, även om en viss prestandaförlust nog är oundvikligt om man vill ha rullgenua.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rullgenua på mastheadrigg

Inlägg av Anders S » lör 12 sep 2020, 20:07

Min uppfattning är att seglens kvalitet spelar stor roll för prestandan på ALLA båtar. På min halvgamla cruiser (37 fot, nära 10 ton) förbättrades prestanda oerhört vid alla segeluppdateringar, först till en laminatgenua, triradial och (rull)storen till riktningsorienterad laminatväv. En annan stor förbättring var när den fasta trebladiga propellern ersattes med en flöjlande. En ytterligare förbättring uppstod då 10 års bottenfärgselände slipades till acceptabel släthet. Utbyte av en äldre mast med pånitad kassett gjorde också nytta, fullt begripligt.

Rullförsegel behöver bukkompensator för att fungera bra, liksom lättjusterade skotpunkter, för man MÅSTE ändra skotpunkten när man rullar in (eller ut).

Om en segelmakare rekommenderar en 110%-are eller större får man se. Jag ställde frågan om ifall en något större mast kunde motivera en självslående fock, segelmakaren tyckte inte det. Även här blev drivet och höjden bättre med ett nytt försegel, behövligt då förstaget ändrats (och då var det gamla inte skräp i duken, bara slitet och olönsamt att kosta på.

Vill man ha lättvindssegel finns det numera bra utrustning för att rulla Code-0-segel. Det är också en möjlighet, vi har strumpa på den sällan använda gennakern.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Rullgenua på mastheadrigg

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 13 sep 2020, 11:09

s/y Cabane III skrev:
tor 10 sep 2020, 10:46
Hej, ny medlem här!

Jag har lite funderingar kring genuan på min havskryssare, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Båten är byggd 1969, men riggen modifierades i början av 70-talet för att mäta bättre in i IOR-regeln: längre mast och kortare bom. Därmed har den smalt storsegel och stor förtriangel. I 1970-talets kappseglingsutrustning ingick flera genuor av olika storlek, men år 2001 fick båten rullgenua. Båten kom i min ägo år 2016.

Jag är inte helt nöjd med nuvarande arrangemanget, av tre orsaker:

1. Bidevindssegling går bra endast med full genua. Så fort jag rullar in lite får jag inte alls lika bra höjd längre. Så när vinden friskar börjar jag med att reva storen, och bär full genua så länge som möjligt, men sedan när det inte går är det inget kul längre.

2. Den här riggen är avsedd att kunna bära en enorm ettans genua i lätta vindar. Nuvarande rullgenua är betydligt mindre, och det är tråkigt under sådana förhållanden då en större skulle vara på sin plats. Men en större rullgenua skulle vara opraktisk då den skulle behöva revas mycket tidigare, och problemet i punkt 1 skulle göra sig gällande mycket oftare. Jag skulle förstås kunna använda en gennaker eller liknande lättvindssegel, men det fungerar inte så bra i bidevind.

3. En rulle är inte stilmässigt riktig på en klassisk havskryssare i trä, med trämast och det mesta orginal. Att byta till traditionella försegel skulle vara lockande, men jag seglar ofta med oerfaren besättning, och då är rullen till stor hjälp.

Hur seglar ni andra som har liknande IOR-riggar?

Bifogar bild på båten där man ser nuvarande rullgenua fullt utrullad.

Jag begriper inte riktigt ditt resonemang. Som Anders S skriver är det verkligen viktigt med bra segel, som är sydda för sitt ändamål. Den rullgenua du har idag - är den sydd för rulle just? Som jag kan se har den inte typ radial/triradialskärning och då blir det inte bra. På min förra båt, C32:a fanns det liten genua, genua 2 och en jättegenua - bortsett från att det var ett närmast osannolikt skiftande av segel (fast Vegan var värre...) tyckte jag icke att båten seglade bra.
Droppen kom (bokstavligen och i mängdform) vid en natt/morgonsegling Rönne - Sassnitz där det plötsligen började blåsa kuling, tvärtemot prognoserna; genua 2:an, som såg ut som på din bild måste revas så där satt jag jag, halvdränkt på fördäck och band upp den nedtill, i bondkryss.
Lovade mig själv aldrig mer så säsongen efter blev det rulle och en ny genua, radialskuren, tror 3-radial, minns inte riktigt och jösses vilken skillnad, högre i vind, mindre "lutning" skönare/renare segling. När så storen också byttes mot en med modern skärning, i modernt material behövde jag icke reva förrän vid typ 10 o då rulla in genuan typ till första "hack" Och skotpunkterna fixade jag så det gick att skifta.
Du har ju en båt av äldre modell, jättevacker och fin - men seglingsegenskaperna är väl rimligen inte i klass med moderna båtars. Detta behöver ju dock icke vara ett argument - jag minns min gamla MGB - en härlig trivsam sportig bil men jag kan köra cirklar kring den med min nuvarande bil - alls icke lika trivsam.
Så - byte av segel till såna med modern skärning och modernt material kan göra underverk. Och, varför inte rulle på gammal båt?? Stilbrott? Jo men alternativet.....kompromisser...
Sen är det ju dock så att nya segel kostar typ 60-90000:-...........

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Rullgenua på mastheadrigg

Inlägg av Miwa » sön 13 sep 2020, 16:54

"men seglingsegenskaperna är väl rimligen inte i klass med moderna båtars"
Va, näe! Och jag som trodde att det var tvärtom: Seglingsegenskaperna hos moderna båtar är inte i klass med dessa gamla godingar. :D 8)

Mikael

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Rullgenua på mastheadrigg

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 13 sep 2020, 18:28

Ah due!! Framsagt på det lokala målet. När vi skulle byta upp oss från Vegan ville jag, till övriga familjemedlemmars förfäran, ha en Vindö 50.....men blev övertalad :roll: Modernt skulle det vara. Försökte så med en Allegro 33, för att inte tala om Colin Archern man kunde få hjälp att bygga. Men det blev tummen ned där också. Varför ville jag nu det? Långköl - se det var sjövärdigt, traditionellt och passade väl ihop med de Grundéns seglarregnkläder vi hade skaffat för seglatserna med Vegan. Jag som hade lärt mig segla i Sjövärnskårens gamla gaffelriggade kostrar. Det var grejer det. Två man som försökte bräcka med focken när det skulle stagvändas. 150 knappt i stå höjd. Motor? Bah! När män var män och kvinnor kvinnor (ingen hensyn där inte=)och hästar hästar. "Warum etwas einfach machen wenn es so schön kompliziert werden kann"?

Så det så. Men jag lyckades "framskriva" mina kunskaper i ämnet. Och familjefriden återställdes. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Rullgenua på mastheadrigg

Inlägg av Miwa » sön 13 sep 2020, 19:19

Ha ha, ja jag har också anpassat mig till modernare krav på båtvalet, men nyare än slutet på 1960 talet det går bara inte. :lol:
Hild-1899.jpg
Jag hade denna i slutet av -80 talet. Familjen sa " Vi förstår att det är din dröm, men det är inte vår..."
Nåväl det ÄR trots allt bättre med modernare utrustning och segel, men känslan med 1800-tals båten var magnifik.
Jag slängde mitt Grundens ställ härom året. Det var från 1971.

Mikael

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Rullgenua på mastheadrigg

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 14 sep 2020, 10:57

Miwa skrev:
sön 13 sep 2020, 19:19
Ha ha, ja jag har också anpassat mig till modernare krav på båtvalet, men nyare än slutet på 1960 talet det går bara inte. :lol:

Hild-1899.jpg

Jag hade denna i slutet av -80 talet. Familjen sa " Vi förstår att det är din dröm, men det är inte vår..."
Nåväl det ÄR trots allt bättre med modernare utrustning och segel, men känslan med 1800-tals båten var magnifik.
Jag slängde mitt Grundens ställ härom året. Det var från 1971.

Mikael

Får väl med rodnande kinder erkänna att vi sparade Sydvästarna......Bild
Får väl tillägga att bilden icke föreställer mig.....Om så hade varit fallet hade familjen nog haft synpunkter. Igen.

s/y Cabane III
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 26 aug 2019, 07:57

Re: Rullgenua på mastheadrigg

Inlägg av s/y Cabane III » mån 14 sep 2020, 13:27

Tack för era synpunkter! För att svara på frågan: Ja, nuvarande genua är sydd för rulle, och torde vara ungefär 10 år gammal. Det stämmer säkert att ett radialskuret segel skulle vara bättre, men jag kan nog inte budgetera för en ny genua just nu... Jag funderar vidare!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rullgenua på mastheadrigg

Inlägg av Anders S » mån 14 sep 2020, 22:53

Ekonomiska begränsningar gäller oss all - men man rycks lätt med i en diskussion...

En alternativ strategi (alltså, att inte bli segelmakarnas bästa vän, i alla fall inte genast) kan ju vara att vi listar förbättringsåtgärder, enligt "bang-for-the-buck"-principen:

Flytande skotpunkter tll focken är då nr ett. Man behöver inte skaffa rullagrade supergrejor - det går bra att styra dem med en kontrollina, och justera när skotet inte är spänt. Låsfjädern på vagnen låser man i öppet läge. Vanligen kommer skotvagnen akteröver då man skotar, så en kontrollina till skotskenans framkant kan räcka. En annan variant är barber-haulers, det kan vara en möjlighet.

Att kunna sträcka (och släppa på) förstaget är nr 2. Finns det en sträckare, bra. Använd den. Annars får man ordna en sträckare, det går att göra olika.

Vid rullsegel är det bra om man har fallet ganska väl sträckt innan man börjar rulla. Så löst som passar för lätt/mellanvind är inte bra. Så det första som görs när man tycker det börjar bli aktuellt att reva med rullen är att spänna upp fallet till "hårdvindsläge".

Att kunna reva storen effektivt kan vara en annan lösning.

Alla dessa insatser har du kvar när/om du byter segel, dessutom.

Dina segel, som det ser ut kan nog tänkas svara bra på trim, börja där. Men knepet är att trimma så det blir så bra som möjligt då man rullat in en del.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Rullgenua på mastheadrigg

Inlägg av oceansailor » mån 25 jan 2021, 02:38

Satsa på en mindre genua. Viktigt att man behåller längden på förliket så länge som möjligt.

Så en en genua med ett kortare underlik ger Dig bra kryssegenskaper även i lättare vindar.

När det blåser så mkt. att Du behöver reva så får Du en bättre form på ett högsmalt segel.

Nackdelen med ett mindre segel märks mest på öppnare lättare vindförhållanden. Kan man fixa meden gennaker, spinnaker eller rent av starta mototorn....

Skriv svar