montering av segel

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
emiliospost
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 21:10

montering av segel

Inlägg av emiliospost » sön 31 maj 2020, 21:25

Hej gott folk! Tack för en bra sajt. Jag undrar om någon av er kan ge mig lite info om min nyanskaffade båt (den i bilden). Jag fick med mig två segel: en huvudsegel och en fock. Den sista vet jag inte hur det skall monteras då det finns ingen handbok eller logiska delar att fästa den i. Är det någon av er som känner igen den och kan ge mig lite tips och råd? Tack på förhand.
Bilagor
20200530_205225.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: montering av segel

Inlägg av Anders S » mån 01 jun 2020, 07:55

Mycket enkelt uttryckt:

På framkanten av focken finns krokar, som fästs runt förstaget, den wire som håller masten mot fören. Längst ner fäster man focken mot båten i ett fäste. I nedre, bakre ändan finns ett fäste (ett skott hål) för skotet, som går till justerbara skotfästen på tvärbrädan vid masten. Högst upp på focken finns ett fäste (hål) för fockfallet, den lina som man hissar seglet med.

Båten påminner om en Askeladden, men jah TROR att du har en Jifa Toppen (också en kombibåt), men det fanns flera snarlika. Alla riggas och seglas på ungefär samma sätt.
Anders S

emiliospost
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 21:10

Re: montering av segel

Inlägg av emiliospost » tis 02 jun 2020, 19:13

Hej Anders och en stor tack för din hjälp. Den gamla ägaren har aldrig använt segel därför vet han inte heller hur saker och ting skall vara uppsatta. Med din hjälp har jag kommit en bra bit på väg. Jag uppskattar det verkligen. Nu kommer jag med ytterligare ett par frågor...det känns som om det fattas något i masten (där främre förstaget sitter) som jag kan använda för att hissa focken med. Stora seglens lina går genom "ett rör" längs upp på masten och den är inga problem att hissa seglen genom. Men på framsidan finns inget. Titta på bilderna. Jag förväntar mig att det skall finnas något liknande den stora seglens "rör" eller något liknande. Skall det? eller är det bara att försöka trä igenom fästen?
Den sista frågan: hur mycket skall man spänna masten / förstaget? skall det vara lite löst eller ganska spänt?

Tack för att du tar tid med dina frågor.

Emilio
Bilagor
IMG_0073.JPG
IMG_0075.JPG
IMG_0078.JPG

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: montering av segel

Inlägg av Anders S » tor 04 jun 2020, 20:58

Det är inte så knepigt. Där förstaget sitter fast i masten skall det också sitta ett block, och genom det blocket drar du fockfallet. På motstående sida om storfallets knap på masten (storfallet = linan som går i röret och lyfter upp storseglet då du drar i det... :-) ) finns fockfallets knap - det du just nu saknar. Block och en lagom bit tamp köper du i båtaffären, kostar något, men inte så mycket. Du kan kanske behöäva en schackel för att få till det med blocket tillsammans med förstaget. Fallblocket skall hänga under wiren, så nära det går.

Riggspänning på denna båt: Börja med att skruva åt vanten lika mycket (de skall vara lika långa, så masten står rakt) och sedan sträcker du upp förstaget med vantskruven. Masten skall vara rak, möjligen litet bakåtlutad. Den skall inte luta framåt. Sträck inte för hårt, det du orkar dra med handen kan vara en början. Sedan kan du öka, ifall det känns vettigt att göra så.

Mycket nöje i och må du alltid ha god vind i bra riktning.
Anders S

emiliospost
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 21:10

Re: montering av segel

Inlägg av emiliospost » lör 06 jun 2020, 21:05

Andres, jag kan bara säga: tackar, tackar, tackar!
Det var en mycket bra förklaring och precis vad jag behövde veta. Jag har jagat en handbok men då båten är från 1973 finns ingen sådan kvar. Inte ens Ryds.se har en sådan. Så dina kunskaper är mycket värdefulla. Jag önskar dig en trevlig seglarsommar! Jag har fixat så som du beskrev och nu väntar jag bara på att det skall mojna lite...

Mvh,
Emilio

Skriv svar