Roder debutant

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
CharlesPeter
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 24 maj 2020, 18:40

Roder debutant

Inlägg av CharlesPeter » sön 24 maj 2020, 18:54

Hej alla seglare :D

Jag köpte nyligen en debutant för nästan inga pengar alls men den behövde lite kärlek. (läs mycket kärlek)

Jag har läst mig till att båten lätt lägger sig ner när det börjar blåsa, och då tappar rodret förstås styrförmåga. Är detta lätt åtgärdat om jag bara köper en ny skiva (den gamla är lite skrutten) och sågar ut ett nytt roder som är en decimeter djupare? Ska jag såga ut ett nytt utseende på den helt och hållet kanske?
Om man kollar på det befintliga rodret är det dessutom väldigt "kantigt" föröver. Den "dropp"-linknande designen som finns på alla andra delar av båtar som ligger i vattnet borde väl också finnas på rodret? Borde jag slipa till rodret så att det får en lite mjukare form?

Hoppas jag gör mig förstådd, och tacksam för svar eller motfrågor!

Med vänlig hälsning, Peter
Ny på forumet

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Roder debutant

Inlägg av Nils_D » mån 25 maj 2020, 10:37

Grattis till den nya båten och välkommen till seglingens värld.

Jag skulle inte ge mig på att som nybörjare designa ett nytt roder. För att det skall bli rätt måste både form och strukturell styrka designas med omsorg, vilket kräver rätt mycket kunskaper. Däremot skulle jag be någon kompetent person att titta på ditt "skruttiga" roder och ge en åsikt om det är så dåligt så att du av säkerhetsskäl måste förstärka eller skaffa nytt.

Problemet med att båten lutar när det blåser löser du troligen lätt med lite aktiv segelhantering. På bilderna här på Sailguide
https://www.sailguide.com/batfakta/debutant
ser man att den har en lång skena för storskotet i sittbrunnen. Där har du lösningen på problemet. Släpp ner skotet i lä om du får en kraftig vindby så minskar krängningen. Och när vindbyn dragit förbi drar du upp skotpunkten igen.

Vill du lära dig lite mer om hur seglen fungerar och hur du kan hantera dem för att seglingen skall bli bekvänare (och samtidigt snabbare), så finns det många källor på nätet. En som jag tycker är bra är Gransegels lilla bok Effektivare vindförvaltning . https://www.gransegel.se/granbok.pdf
Eller i annan enklare form här https://www.hamnen.se/kunskap/segeltrim ... rvaltning/

CharlesPeter
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 24 maj 2020, 18:40

Re: Roder debutant

Inlägg av CharlesPeter » mån 25 maj 2020, 12:04

Nils_D skrev:
mån 25 maj 2020, 10:37
Grattis till den nya båten och välkommen till seglingens värld.

Jag skulle inte ge mig på att som nybörjare designa ett nytt roder. För att det skall bli rätt måste både form och strukturell styrka designas med omsorg, vilket kräver rätt mycket kunskaper. Däremot skulle jag be någon kompetent person att titta på ditt "skruttiga" roder och ge en åsikt om det är så dåligt så att du av säkerhetsskäl måste förstärka eller skaffa nytt.

Problemet med att båten lutar när det blåser löser du troligen lätt med lite aktiv segelhantering. På bilderna här på Sailguide
https://www.sailguide.com/batfakta/debutant
ser man att den har en lång skena för storskotet i sittbrunnen. Där har du lösningen på problemet. Släpp ner skotet i lä om du får en kraftig vindby så minskar krängningen. Och när vindbyn dragit förbi drar du upp skotpunkten igen.

Vill du lära dig lite mer om hur seglen fungerar och hur du kan hantera dem för att seglingen skall bli bekvänare (och samtidigt snabbare), så finns det många källor på nätet. En som jag tycker är bra är Gransegels lilla bok Effektivare vindförvaltning . https://www.gransegel.se/granbok.pdf
Eller i annan enklare form här https://www.hamnen.se/kunskap/segeltrim ... rvaltning/
Hej och tack för svar!

Det ante mig att det inte är så lätt som att såga ut ett nytt roder efter den gamla passformen. Men bra tips, ska ta med den till någon som har koll för bedömning.

Jag vet inte, men skotvagnen på bilderna är nog en modifikation som jag också borde göra.
Min båt har två skotpunkter i aktern, precis som på denna bild: https://www.maringuiden.se/images/batgu ... 1300232762.

Jag kanske helt enkelt får försöka parera med storskotet. Risken är väl att seglen som hängde med båten dessutom är ganska gamla och bukiga så det kanske blir extra mycket krängning, men det får jag ta och kolla på när den ligger i vattnet.

Och tack för litteraturtips!

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Roder debutant

Inlägg av Nils_D » tis 26 maj 2020, 11:09

Om du inte har storskotet på en skena går de förstås också att bara arbeta med storskotet som du sjäv föreslår. Se bara till att skotet löper lätt i blocken så att du snabbt kan släcka på skotet.

Om din stor skotas som på bilden i länken tycker jag absolut att du skall skaffa en lång storskotskena istället. Den kommer du att få mycken både nytta och glädje av. Visserligen inkräktar den lite på sittbrunnsbänkarna men om du tycker det är ett problem finns det två lösningar. Den ena att ha en kortare skotskena som är nedsäkt så att den bara går mellan sittbänkarna i sittbrunnen. Den andra att du gör den löstagbar, så att du kan ta loss den i hamn. Personligen skulle jag definitivt välja den andra lösningen, eftersom den korta skenan inte ger samma möjlighet till trim av storen.

Båten på bilden du länkade till saknar dessutom kick, vilket kommer att göra storen svårhanterad och ineffektiv på framförallt undanvindar. Rekommenderar dig starkt att skaffa en kick också.

Som du skriver är det förstås risk att en gammal båt har gamla utseglade segel som ger extra mycket krängning. Genom att ta hem på akterstaget ordentligt kan man plana ut store rätt rejält och därmed minska krängning och lovgirighet. Båten på bilden du skickade saknar akterstag men jag har sett sådana på andra bilde på Debutanter. Själv seglar jag en IF, som också är en relativt liten båt som har partialrigg. Bytte för något år sedan ut originalakterstaget till ett med betydligt högre utväxling (14 ggr vill jag minnas) så jag kan ta hem ordentligt. Trots att jag läste en del om vilken stor skillnad det kan göra blev effekten mycket större än jag kunde anda. Och då har jag ändå fräscha segel som inte tappat formen.

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Roder debutant

Inlägg av Yapdiver » tis 26 maj 2020, 11:59

Nils_D skrev:
tis 26 maj 2020, 11:09
Om du inte har storskotet på en skena går de förstås också att bara arbeta med storskotet som du sjäv föreslår. Se bara till att skotet löper lätt i blocken så att du snabbt kan släcka på skotet.

Om din stor skotas som på bilden i länken tycker jag absolut att du skall skaffa en lång storskotskena istället. Den kommer du att få mycken både nytta och glädje av. Visserligen inkräktar den lite på sittbrunnsbänkarna men om du tycker det är ett problem finns det två lösningar. Den ena att ha en kortare skotskena som är nedsäkt så att den bara går mellan sittbänkarna i sittbrunnen. Den andra att du gör den löstagbar, så att du kan ta loss den i hamn. Personligen skulle jag definitivt välja den andra lösningen, eftersom den korta skenan inte ger samma möjlighet till trim av storen.

Båten på bilden du länkade till saknar dessutom kick, vilket kommer att göra storen svårhanterad och ineffektiv på framförallt undanvindar. Rekommenderar dig starkt att skaffa en kick också.

Som du skriver är det förstås risk att en gammal båt har gamla utseglade segel som ger extra mycket krängning. Genom att ta hem på akterstaget ordentligt kan man plana ut store rätt rejält och därmed minska krängning och lovgirighet. Båten på bilden du skickade saknar akterstag men jag har sett sådana på andra bilde på Debutanter. Själv seglar jag en IF, som också är en relativt liten båt som har partialrigg. Bytte för något år sedan ut originalakterstaget till ett med betydligt högre utväxling (14 ggr vill jag minnas) så jag kan ta hem ordentligt. Trots att jag läste en del om vilken stor skillnad det kan göra blev effekten mycket större än jag kunde anda. Och då har jag ändå fräscha segel som inte tappat formen.
För att lägga till vad Nisse skriver, sträcka uthalet så mycket som möjligt på kryss om du har för mycket krängning i båten, många som glömmer det.

Lasse-L
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 20 jul 2018, 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Roder debutant

Inlägg av Lasse-L » tis 09 jun 2020, 16:49

Debutanten.jpg
Hade en Debutant för några år sen.
När det kom en körare tappade jag kontrollen rodret i luften bara att släppa ut vinden ur påsen till segel.
Köpte nya segel och det blev en "ny" båt.
Den tål inte mycket vind, glömde att beställa rev i storen.
Mycket trevlig båt men lite för liten för längre seglingar, krypande campingliv var det.
Båten är nu skrotad men har rigg o segel och fockrullen kvar.
http://lasselundell.se/debutant.html

Skriv svar