Seapilot´s affärsmetod

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Lasse-L
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 20 jul 2018, 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Seapilot´s affärsmetod

Inlägg av Lasse-L » fre 01 maj 2020, 09:03

Varning för Seapilots affärsmetod
Köpte Seapilot till min Iphon
Och sjökort för 289 Skr, engångsköp.
Sjökorten var min privata egendom och användes under många år.
År 2015 ändrade Seapilot sin affärsmodell från engångsköp till 12 månaders abonnemang.
I år försvann mina sjökort!
Seapilot hade ”uppdaterat” appen!
Kontakt togs med Seapilot, som tycker att jag skall vara tacksam för de ny funktioner i appen.
Men någon ersättning för de stulna korten får jag ej.
Vilken affärsmetod! Först sälja korten och sedan tvinga in mej i ett abonnemang för att kunna använda appen.
(Det här handlar inte om pengar eller att segla med gamla kort.)
Utan om affärsmetoden, jag känner mej lurad och bestulen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Seapilot´s affärsmetod

Inlägg av Anders S » lör 02 maj 2020, 08:36

Sånt där är inte kul. Åtminstone kan man tycka att kunden informeras innan den nya appen uppdaterar den gamla (eller hur man skall beskriva uppgraderingen (eller "uppgraderingen"). Att Seapilot byter affärsmodell kan man förmodligen begripa, utan ett ständigt tillflöde av penningar är det ju inte roligt att vara leverantör och underhålla app och "content", dvs sjökorten. Men avtal skall hållas och har man sålt till engångsavgift så har man.

Litet konstruktivt: Du behöver leta rätt på version 3.62 (eller äldre) av appen, så skall dina gamla, egen ägandes kort, få nytt liv. I bästa fall har du kvar installationsfilen i något system-directory (sorry, är inte Ipad-människa), annars blir det att leta runt. Kanske har du tagit en backup ?
Anders S

Lasse-L
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 20 jul 2018, 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Seapilot´s affärsmetod

Inlägg av Lasse-L » tis 05 maj 2020, 14:44

Det är deras "affärsmetod" jag protesterar mot.
Jag polisanmälde Seapilot för stöld / egenmäktigt förfarande.
Polisen ringde mej idag och upplyste om att något brott inte föreligger?
Han höll med mej om att affärsmetoden inte är ok.
Rekommenderade mej att vända mej till Allmänna reklamations nämnden.
Tråkigt jag var kund hos True Heading, som är pappa till Seapilot.
Av dom har jag köpt: AIS, AIS transponder, Radar, Navprogrammet Nobeltec, mm.
lasselundell.se/pcnav.html

Skriv svar