Nja, att ha brytblocket EFTER winchen, dvs mellan handen som håller skotet och winchtrumman är nog ingen bra ide.
Får se om jag kan förklara på ett lätt sätt.
Vid ett slag - oavsett om man skall släppa på skotet eller wincha hem så håller man i tampen med händerna.
Att då ha änden genom ett brytblock riskerar bara ännu mer trassel.
I slaget behöver man ju ofta dessutom släppa ett eller flera varv tamp från winchen innan man släpper skotet - annars glider det för trögt över winchen.
Det omvända när man tar hem på nya bogen, sista varvet lina lägger man ofta på winchen precis innan man sätter fast skotet i knapen/råttan.
Jag har kappseglat mycket och även byggt om flera båtars däckslayout så mitt förslag är att du bara flyttar knapen.
Eller rättare sagt byt knapen till en råtta så går det både snabbare och lättare att både släppa och sätta fast skotet.
Råttan (eller om du envisas med knapen) för skotet flyttar o sätter du 90 grader in från winchen.
Precis på kanten av sittbrunnssargen eller änu bättre innanför sargen.
Om man sätter en råtta uppe på sargen så behövs en vinklad kloss (trä eller plast) som riktar råttan upp mot winchen.
Enklare att "bryta" tampen även relingskanten - du får iofs en råtta som sticker ut lite och petar folk i ryggen.
Men det uppvägs av fördelarna. Knapar är "old school" och har man en veteranbåt, visst då förstår jag.
Annars är de kass!